Löparskor pronation, hur uppbyggda?

Jag har idag asics kayano som har pronationsstöd, men frågan är, sitter stödet i deras lösa sulor? lr i grunden i skon?
Alltså om jag byter ut sulan i skon, till en vanlig utan pronation, tappar jag stödet?
 
Jag har funderat ganska mycket på detta med pronation och faktum är att jag börjar bli helt anti pronationsstöd. Om man börjar tänka lite på vilka som är de vanligaste skadorna på fötter så är det stukningar som ligger i topp. En stukning innebär att foten knäcks utåt, och ett pronationsstöd ökar ju bara risken att stuka sig. En naturlig skyddsåtgärd mot stukning är däremot att luta foten lätt inåt. När dessutom typ 99% (killgissning) av världens befolkning är i "behov" av pronationsstöd så tror jag inte att det är ett verkligt behov. I såna fall har evolutionen misslyckats fatalt med att ge oss en vettig anatomi för vandring och jakt på savannen.
 
Om det finns någon skillnad i skon så sitter det i sulans design, men man kan "bygga på" det något med att byta den lösa innersulan mot en individuellt anpassad från ortopedteknikern.
Den lösa sulan kan göra nytta för olika besvär och alltså inte i första hand påverka pronation.
Har man inga besvär fast man springer med pronationstendens så kan man nog bäst fortsätta som tidigare, annars kan ju en påtagligt ändrad belastning eller ändrad löpstil vara orsak till en ovan påfrestning och risk för överansträngning av den nya ovana belastningen. Jämför t ex behovet av anpassning till sk barfotalöpning.

Om man på grund av sina besvär också har behov av en sko som motverkar pronation är ju inget man bara gissar, det kan man nog bäst få hjälp med att bedöma om någon kolla hur man använder fötterna vid löpning, t ex på löpband.
Då kan man ju sedan också se om en sko förbättrar löpstilen, så att det överhuvud taget är vettigt att skaffa en speciell sko. Man kan då också testa olika skor, och testa med eller utan de innersulor som kan vara aktuella. Men fortfarande vet man inte så mycket om det minskar besvären för det tar ju en tid att utvärdera efter att man använt skorna/sulorna.

Därefter vet man mera, om vad som kan vara till nytta.

Så om du har en god anledning till att ta bort innersulan så kan du ju testa det, och har du inga besvär idag så bör väl den lilla förändringen inte påverka. Men man får testa och utvärdera.
Om du har påtagliga besvär och det är rimligt att du har behov av just pronationsstöd så kan man ju kanske behöva se över om det finns bättre lösningar på skovalet än att bara ta bort sulan.

Men jag håller med tidigare inlägg om att det nog är en tillverkardriven hype att just skorna är viktigast, och för att just pronation skulle vara ett vanligt problem till besvär. Men det finns ju en möjlighet att få en rimlig bedömning av behovet, och skorna, på många ställen där man provar ut skor mm med hjälp av t ex löpband.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Chris66 Tough Viking löparskor Löpning 8
frilufsnörden livslängd på löparskor? Löpning 3
mkruse BAMM - Skoerfarenheter Löpning 1
Jonas.O Löparskor för skogsstigar? Löpning 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...