Firemaple - Konstant sugiga eller otur..?

Har 3 (!) olika Firemaple gasbrännare, ALLA lider av s.k. Underburn d.v.s. hatten glöder.

Tog isär de 2 som är toppmonterade, ”samma” på pappret, därför den ena brann illa, spottade/glödde & insåg att det satt 2 olika munstycken i dem, skiftade & fick båda att bli ”bättre”.

Min 3:e är fristående (bild), samma skit här (se bild efter att kokat 1 kopp kaffe):
fd64716d7acc19d54892d6359a523ce4.jpg


Är det ”fel” på 3 brännare eller är det inte bättre än såhär?

För övrigt var min diamant SOTO Windmaster, och man må vara tvungen att bygga om kokkärlet, men brännaren på Jetboil MiniMo är HELT överlägsen, så numer ger jag upp allt krångel med flimsiga hemmagjorda lock, lätt men kass ”vattenkokare” & helt enkelt tar viktstraffet jämfört med min SUL-setup byggd på hittepå, för när jag kall & frusen en blåsig dag lyckades tippa ut maten när jag bråkade med att få locka att stanna kvar insåg jag att DET ÄR INTE VÄRT GRAMMEN, så på vintern kör jag alkohol & strippad 27:a, men vandring+3-säsong blir MiniMo efter jag byggt om kärlet så det går att laga mat utan att bränna allt i botten.
 
Så kan det bli om du har för lågt gasflöde, kolla så du har fritt flöde upp i hatten.

Sedan blir det ibland så där om man raspar med.tändstål
 
Har ett typ Fire Maple, kan vara en kopia där jag hade samma symptom. Bände isär hatten och kunde konstatera att det nät som sitter inne i hatten hade återgått till naturen, antar att nätet "styr" förbränningen.
 
Lite otur är det nog skulle jag tro. Jag är väldigt nöjd med mina fire maple kök sedan 5-6 år och det finns nog en drös till här på forumet som använder deras prylar.
 
har en sån fristående som funkar fint, däremot min 25g BRS är inget vidare. Kommer alltid ut gas när man gängar på eller av den. Känns rätt B. Beställt en Firemaple 45g nu istället. Biltema har slutat sälja kopian
 
Liknande trådar

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...