Senaste turen

Jag tycker mig se att du tältat vid staboudde (stavs udde) , mysigt ställe det där.
Det stämmer bra - skickligt iaktaget på den lilla kartan!
http://moblogg.wanell.se/2009/05/staboudde.html

Gick det kor och får där, då du var där?
Inte vad jag såg. Men jag var nog på rätt sida om staketet, där folk grillat.
bild.aspx


Stranden är stenhård och gjord av kalksand.
Intressant. Minns inte om jag gick fram till stranden, kanske inte ville få sandiga skor. Fascinerades över effekten som blev när färjorna passerade. I och med att stranden är väldigt långgrund - och att vattenståndet var lagom lågt när jag var där - märktes tydligt en slags vågrörelse med väldigt lång våglängd.
 
hage

Grillplatsen är i hagen.:)
Det är riktigt coolt då färjorna kommer, vattnet sugs liksom utåt då dom passerat.
Har du sett skeppsvraket i Östanå, ca 9m långt, hoppas det finns kvar efter att isen försvunnit.
 

Bilagor

  • IMG_0206.jpg
    IMG_0206.jpg
    100.6 KB · Visningar: 584
Tips på rutt

Roligt att läsa om dina turer Anders, tack för att du delar med dig!

Tänkte själv ge mig ut åtminstone någon sväng i vår/sommar på en skärgårdstur i roddbåten. Då finns det väl inte någon bättre lämpad än du, Anders, att be om ett tips på rutt.

Förutsättningar:
Jag kommer att utgå från Österskär och bli ute 3 dagar med 2 övernattningar i tält. Skall (naturligtvis) försöka pricka in dagar då det inte blåser för mycket och kommer att ro lugnt med ca 4 knop. 6 timmars rodd/dag får nog räcka. Gärna till ställen där det är svårt för större båtar att ta sig fram. Har, borsett från en fisketur för 10 år sedan, aldrig varit ute i skärgården förut, så allt är i princip nytt.

Tack på förhand!
 
Kul att du ska ut på tälttur. Just nu känns det ju lite avlägset, promenerade ut till Östra Trälhavsgrundet i söndags.

Alltid trevligt att försöka komma med tips. Mitt första är att ha en bra karta där man ser var det är obebott. I princip tycker jag alla obebodda stränder (och öar med höjder som kan vara utsiktspunkter) är värda ett besök så det är bara att ge sig ut och njuta. Närmast är just Trälhavsgrunden men det är förstås lite väl nära när du ska ut på långtur.

Eftersom du är inställd på ordentliga dagsetapper blir mitt tips att sätta kurs mot övärlden utanför Möja. Det är lite drygt 40 km dit. Även om det som sagt även är fint i mellanskärgården tycker jag det är spännande att komma långt ut. Inte minst för att det är läckert att känna att man tagit sig genom hela skärgården på en dag... Utsatta skär med dess speciella växtlighet (helt täckta av blommor) går annars att hitta t ex redan vid nordvästra delen av Kanholmsfjärden.

Om du inte nödvändigtvis vill ro lika långt alla tre dagarna kan du ta det lite lugnare på vägen tillbaka. Kanske börja med en sväng ut och besöka de yttersta öarna mot Björkskärsfjärden (om du inte nådde så långt redan första dagen). Är vädret bra, du är sugen på att ro och en överfart på sju kilometer inte avskräcker kan du även hinna med att besöka Björkskär, Lilla och Stora Nassa (se till att ha koll på fågelskyddsområdet i Stora Nassa).

Du tänkte dig ställen där inte större båtar kan komma fram. Några uppenbara tips på områden som bara kanoter eller roddbåtar tar sig in i har jag inte. Här och var i ytterskärgården är det visserligen grunt, men jag vet ingen speciell ö eller så som inte motorbåtar eller segelbåtar kan lägga till vid (natthamn en annan sak dock). Smala sund - som inte är igenväxta - är ju kul. Nordost om Grinda, mellan Storön och Örsö är det en riktigt smal passage.

I övrigt tycker jag det är trevligt besöka befolkade ställen, alltså där det är butiker och krogar. Är väl för att det blir tillräckligt öde ändå när jag är ute själv. Om du övernattat öster om Möja har du Finnhamn om du tar en nordlig sväng tillbaka och Sandhamn om du tar en sydlig. Och Grinda när du inte har så långt hem.
 
Jo, tidigt på säsongen för rodd, men inte för att planera, och det är ju ganska roligt i sig.

Jaså, det går att promenera på trälhavet fortfarande, låter lite vanskligt med långa soldagar men du vet nog vad du gör.
Tack för tipsen, har beställt en skärgårdskarta (Arholma-Landsort 1:125.000). Den kan jag ha för att orientera mig iaf. Får väl komplettera med sjökort/båtsportkort senare.
Kunde inte låta bli att beställa "Paddla kajak i Stockholms skärgård" av Staffan Pettersson samtidigt. Den verkar väldigt omfattande.
 
Jaså, det går att promenera på trälhavet fortfarande, låter lite vanskligt med långa soldagar men du vet nog vad du gör.
Vi hade med en gammal tung ispik, men i söndags gick inte isen att få hål på. Kändes säkert och det hade varit minusgrader hela dagen, men jag är inte så isvan så självfallet gäller det att vara försiktig. Isen hade visst gått upp fram till Östra Trälhavsgrundet ganska nyss innan så det var nog sista chansen att komma dit i söndags.

har beställt en skärgårdskarta (Arholma-Landsort 1:125.000). Den kan jag ha för att orientera mig iaf. Får väl komplettera med sjökort/båtsportkort senare.
Ta en titt på de här kartorna innan du köper sjökort.

Kunde inte låta bli att beställa "Paddla kajak i Stockholms skärgård" av Staffan Pettersson samtidigt. Den verkar väldigt omfattande.
Jag har den inte, men jag gissar att det finns väldigt mycket trevlig planerarläsning i den :)
 
Ja, de där kartorna verkar ju inte helt fel. Jag antar att longitud o latitud med på dem. Kommer ihåg nu att du nämnde dessa i artikeln i Båtnytt, plockade fram den nyss. Inspirerande läsning för övrigt får man ju säga.

Oavsett kartor, har du någon bra lösning för att hantera dem under färd?
-En A3-platta med klämma och kompass fäst i ett snöre kanske. Man kan alltså vika kartorna precis som man behagar utan att de försämras/skadas?
 
Ja, de där kartorna verkar ju inte helt fel. Jag antar att longitud o latitud med på dem.
Ett rutnät på var femte minut, fick titta efter, har aldrig använt det.

har du någon bra lösning för att hantera dem under färd?
-En A3-platta med klämma och kompass fäst i ett snöre kanske.
Jag har ett kartfodral med kompassficka. Det viktiga är ju att kartan inte blåser iväg, bara en klämma verkar lite tveksamt. Och det är smidigt att ha kompassen liggandes fast på plats ihop med kartan.

Man kan alltså vika kartorna precis som man behagar utan att de försämras/skadas?
Ja. Fast det är klart att för varje "inslitet" veck blir kartan lite sämre att titta på. Men det är bara i hörnen på mina veck som jag kan ana ett litet slitage. Alltså väldigt imponerande slitstyrka.


Idag var jag för övrigt ute för andra gången i år. Blev bara en kort sväng in i Skurusundet och tillbaka, disigt väder när jag gav mig av. Isen började en bit före Linds varv i Skurusundet. På vägen tillbaka passade jag på att gå i land just söder om Telegrafberget. Har varit nyfiken på att gå i land där tidigare, men stranden är för stenig. Nu med snö kunde jag dra upp båten på den. Under tiden jag var i land lyckades dimman tätna. Kändes lite klantigt, men det tog mig bara en dryg minut att ta mig över själva farleden så någon större risk kan jag väl ändå inte utsatt mig för. Båttrafiken är minimal nu och det hördes inga tutanden från färjor. Sikten var ca 250 meter. Hur som helst inget jag planerar att göra om...
 

Bilagor

  • DST06213.jpg
    DST06213.jpg
    34.1 KB · Visningar: 481
  • DST06214.jpg
    DST06214.jpg
    36.9 KB · Visningar: 477
  • DST06233.jpg
    DST06233.jpg
    83.5 KB · Visningar: 471
  • DST06234.jpg
    DST06234.jpg
    22.7 KB · Visningar: 488
Lite dåligt med rapporter från turer här i tråden, men det är desto trevligare att se roddare ute på vattnet. Här nedan en bild från den 10/7, ön närmast är Lilla Skratten. Jag vet inte vem som ror.

Bara för att det är så kul med siffror så är mina senaste noteringar 9,7 km/h på 8 km med 89% i medelpuls med Explorern och 11,9 km/h på 6 km med 93% medelpuls med kustsingel. Båda på "rundbana" och ok vatten men inte vindstilla. Högst sannolikt att detta var sista gången jag prövar på att ro fort med Explorern. Men som jag skrivit tidigare, om man inte vill flåsa mer än man gör vid en intensitet på C2-roddmaskin med tempot 2:00/500m så är Explorern ett perfekt träningsredskap. Utöver att vara laståsna på skärgårdsturer alltså :)

Idag körde jag förresten ett första intervallpass med kustsingeln. Inte helt oväntat blir även den något för tung att ro då. Jag behöver egentligen kortare åror. Fast det känns enklare att lämna intervallpass till smalbåt och roddmaskin och förstås andra sporter.
 

Bilagor

  • DSD10569.jpg
    DSD10569.jpg
    67.1 KB · Visningar: 433

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...