Msr-kök

kellander@hotmail.com (Emil Kellander)

Gäst
Om MSR Whisperlite

Jag har flitigt använt MSR whisperlite under två tre år nu. Ett kanon kök. jag har "international" modellen, vilken går att köra på både fotogen och bensin. Jag kör dock alltid med industribensin då detta ger ren förbränning. Jag använder köket vinter som sommar. Köket är enkelt att köra, mycket lätt att serva ute i fält. För mig är ett bra förbrännar kök av detta slag det enda tänkbara kök, då jag ser matlagningen som en mycket viktigt del av mitt friluftsliv. Med ett bra kök blir matlagningen bra mycket roligare. Jag har bara positiva erfarenheter.Ett tips: Börja med fotogen, när du kan handgreppen: gå över till bensin !

LYCKA TILL!! /Emil Kellander Klicka här!
 

M

Gäst
bra kök, men

Har haft ett whisperlite (miltifuelvarianten) i ca tre år och med ett undantag har det fungerat klanderfritt.
Undantaget: Jag brukar förvärma med sprit för att undvika för mycket sot och hade vid ett tillfälle inte kontrollerat kopplingen mellan pump och kök (bygeln var stängd). När jag vred upp munstycket läckte det på det nyss nämnda stället och pumpen smälte. MSR vägrade att erkänna något fel på kopplingen trots att bygeln som ska garantera att kopplingen är tät var stängd helt och hållet. Fick alltså köpa en ny pump för 350 spänn.
Alltså: Viktmässigt är en plastpump bra, men den smälter om det uppstår något läckage. Jag tror att det i detta fall rörde sig om något fabrikationsfel eftersom den nya pumpen har fungerat utan problem. MSR:s garantipolicy ger jag då inte mycket för.
I övrigt är det ett jättebra kök, fungerar bra med de flesta bränslen är driftsäkert och surrar mycket trevligt.
M.
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Bra med plastpump

Anledningen till att det är plastpump på MSR-köken är inte endast vikten. Det är en säkerhetsgrej också. bensin under tryck är mycket farligt, om flaskan utsättsför värme är det risk för att den exploderar. Det fiffiga med plastpumpen är att den smälter innan trycket blir för högt i flaskan.
 

staffan.ostrom@vasteras.mail.telia.com ()

Gäst
Erfarenheter av Whisperlite

Jag har använt ett Whisperlite i 5-6 år nu och har såväl positiva som negativa erfarenheter. De positiva är att det är tyst, lättpackat och att det aldrig har vägrat att hoppa i gång. Service och hjälp från Outside har dessutom varit mycket bra.


Till de negativa hör :


- att det är otroligt känsligt för bränslets renhetsgrad vilket ger en del rengöringsjobb om det inte är kört med heptanbensin eller motsvarande.


- att lamellerna ärgar förfärligt när man vistas i salta miljöer, jag har använt det en del på västkusten och norska kusten och har bytt lamellpaket en gång och är på väg mot nästa.


- att köket efter dessa år slagit sig, utan mekanisk åverkan!
(det är nu hos Outside för uppriktning).


- att jag är trött på den spattiga aluminiumfolien som vindskydd.


Jag ser mig om efter ett annat kök, men MSR's övriga är för bullriga. Fortsätter antingen med mitt Whisperlite eller byter till ett Optimus Explorer.


Lycka till !


/Staffan Öström
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Läcker gör det ibland

Jupz...


Har råkat ut för att bränsle läcker från flaskan, har inte kommit på riktigt ännu vad det beror på - allt är genomgånget och packningarna är nya - därför kör jag helst på fotogen som inte är lika explosivt som bensin.


Jag har dock aldrig varit med om att någo MRS kök förorsakat någon fara för användaren i form av explosioner eller dylikt då vi kört med Bensin.


MSR international är bra.
 

oward@swipnet.se (Bengt Hansson)

Gäst
- att jag är trött på den spattiga aluminiumfolien som vindskydd

Hepp!


Den är ju lätt, tar lite plats och effektiv...


Men varför bygger Du inte in köket i trangias stormköksvindskydd?


Då får du ju världens effektivaste kök även när det blåser ute på fjället.


Obs. Kom ihåg att trangia skyddet är anpassat för t-sprits brännarens effektivetet och syreförbrukning, det kan hända att du måste borrra upp lite mer hål i skyddet samt justera höjden Brännare-Mark till dess att du uppnår optimal effekt.
 

/www-pub/utsidan/HyperNews ()

Gäst
Svar

I mitt Trangia har jag byggt in en Optimus Explorer som är en betydligt bättre brännare. Fungerar utmärkt. Whisperlite är ett rent lättviktskök och det finns ingen anledning att klä det med ett Trangia. Däremot anser jag att leverantörerna enkelt borde kunna ordna lätta, funktionella och kompakta vindskydd, designade för det specifika köket.
 

oskar.paulsson@home.se (Oskar)

Gäst
Jag behöver lite WL tips

Hejsan !
Du verkan ha stor erfarenhet av WL köket. Jag har själv ett WL men har haft problem med det. Efter att jag läst ditt inlägg antar jag att det är bristande rengörning av köket som kan vara problemet alt. dåligt bränsle, jag har användt staoil blå och vanlig fotogen från shell. Köket brukar starta bra men efter ett tag blir lågan gul och sotar, det verkar som om den tappar värmen.


Skulle du vilja ge lite mer utförliga tips om hur och var man skall rengöra köket och vilka bränslen som du föredrar så skulle ingen vara mer tacksam än jag.


MVH Oskar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stein Bräsleåtgång MSR-kök, gas, t-röd? Friluftsmat 2
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
emblamalva MSR Dragonfly Friluftsmat 3
Fischer Optimus Nova och MSR Dragon Fire Friluftsmat 0
Anpassa MSR Dragonfly & Tringia 25 ??? Friluftsmat 0
Primus MFS eller MSR Dargonfly? Friluftsmat 5
MSR XGK II Friluftsmat 2
MSR Dragonfly och bränslen Friluftsmat 2
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
Bondmoran Banta det kök man har? Friluftsmat 39
prospicientia Planera proviantering utan kök. Friluftsmat 33
såg Vilket kök har status Bushcraftkök Friluftsmat 24
Dan B Militär kök. Friluftsmat 11
perdans Kök till gastub med punkteringsventil Friluftsmat 0
victorborgvall Vindskydd till olika kök Friluftsmat 14
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
joel123 hur hantera olycka med gas/sprit kök Friluftsmat 14
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
oskarlin Antal kök för sex personer? Friluftsmat 4
RichardXVI mat utan kök Friluftsmat 5
Janbanan9 Vilket kök! Friluftsmat 2
bopa ingen vandring utan kök Friluftsmat 0
Hilber Mat utan kök? Friluftsmat 22
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
såg Kök som tar lite mindre med tid att koka på. Friluftsmat 7
KAP-kök Friluftsmat 4
realout Nytt kök från Realout Friluftsmat 4
trangia kök Friluftsmat 7
KAP Kök Friluftsmat 2
Vilket gas kök ska jag köpa? Friluftsmat 1
pojansson KAP-kök Friluftsmat 1
ritron Erfarenheter av kök! Friluftsmat 6
Primus Base -kök? Friluftsmat 0
KAP-Artic kök Friluftsmat 4
Vad skall jag tänka på då jag väljer ett nytt kök ? Friluftsmat 8
Multifuel kök KÖPES Friluftsmat 1
eh Kök Friluftsmat 4
Farligt kök?-HJÄLP! Friluftsmat 1
vilket kök är bäst? Friluftsmat 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...