Hur mycket snabbkaffe går det åt...? (Och finns det någon mindre dålig variant?)

Ska till butik imorgon innan tåget går och köpa snabbkaffe för två personer på veckotur. Jag själv dricker ofta typ tre-fyra stora koppar, uppåt en liter kaffe om dagen. Sällskapet inte lika mycket, tror jag. Men jag insåg just att jag inte har en aning om hur mycket kaffe som går åt. Kommer 200 g som verkar vara standardstorleken på snabbkaffeförpackningar att räcka? Någon som vågar sig på att ge en gissning? Kanske är så drygt att det räcker med råge...? Jag har googlat ett tag nu, och försökt hitta hur mycket snabbkaffe i vikt räknat som är rekommenderat per kopp, men allt står bara i volym så det går inte att räkna sig fram. Sedan brukar man dessutom behöva dosera mer än vad som står angivet, är min, begränsade, erfarenhet.

Och är det någon som har tips på någon så lite dåligt snabbkaffe som möjligt, gärna åt mörkrosthållet?
 
Hade ungefär samma funderingar till min vandring utav hela Sörmlandsleden nyligen. Jag hade 9 dagar från start till första depå och hade en påse med kaffepulver. Jag dricker ganska ofta och mycket plus att jag gillar starkt kaffe. Den räckte precis för de 9 dagarna, sen fyllde jag på med en ny vid depå som bara behövde räcka 6 dagar till den sista proviantstationen. Då blev det för ytterligare 9 dagar och en ny kaffepåse räckte exakt, jag fick en kopp till frukost sista dagen.
Så vad kan man säga, en kaffepåse för 9 dagar för en person som gillar kaffe. Är ni två så ta 2 påsar för att missa morgonkaffet sabbar ju hela dagen..!
 
Nej.

Nej det går inte. Snabbkaffe är inte gott, så det spelar ingen roll. Kör på vanlig nescafe om du absolut måste.

Men det bästa vore ju en liten trangia-panna och ett paket kokkaffe, förstås. Jag köper hela bönor och maler manuellt, kokar i min trangia-kaffepanna. Helt makalöst, oslagbart gott.
 
Jag hade samma fundering gällande kokkaffe för en veckotur, tyvärr minns jag inte utfallet men jag gjorde så att jag mätte upp vad varje kokning krävde i gram och räknade sedan ut vad 3 kok per dag i en vecka skulle väga. Tog dessutom med en extra dag för att vara helt säker. Teori och praktik visade sig stämma utmärkt.

För några år sedan drack jag ett pulverkaffe som var väldigt finmalet, nästan så att det dammade om det, tror det var någon "lyxvariant" från en känd tillverkare, kanske Nescafé? Det smakade klart över förväntan.

Annars föredrar jag helt klart kokkaffe på tur, hemma gäller bryggkaffe. Pulverkaffe och kapselmaskiner får ses som nödlösningar.
 
Nescafes portionspåsar är 2 g. Ska ge 1,5 dl kaffe. Vet inte om den faktan hjälper dig.
Allt beror ju på ens egna kaffe vanor; om man gillar starkt kaffe, stor kopp. liten kopp och hur många koppar man dricker om dagen. Men utgår man från deras mått får man ca 100 vikkåsor kaffe av ett 200 g paket. 7 koppar om dagen i en vecka. Dricker du så mycket kaffe?
 
Jag dricker ganska stora koppar, ca 4-5 dl. Och ganska många och starka.
200 g räcker kanske en vecka av snabbkaffe för mig+ några koppar per dag åt frugan.

Smaken är ju olika, Nescafé gillar jag föga. Men Coops Änglamark är ganska OK, och finns ju som refill-påsar med ziplock.
Min favorit.
 
Förväxling :D

Och gör inte samma misstag som jag vid en snabbpackning....jag råkade förväxla en påse pulverkaffe med en påse torkat köttfärs, förvillande lika!
Döm om min förvåning/bestörtning ja snudd på panik när jag upptäckte att kaffet låg i bilen en halv dagsetapp och ett djävuls-vad bort :/!

Så det blev tre dygn utan kaffe.... :(!
 
Brukar kokkaffe köpt i bodarna. Typ!.....

Inget skånskt svagt lank.

Gevalia blandning ty min Norrländska mage kräver styrka. Har aldrig förstått mig på dessa svagkaffemekkare....

I vanlig skogsvandring är det kokkaffe som gäller.
I höghöjdsvandring gäller extremt frystorkat kaffe.

Hemma i stugan gäller bryggkaffe

När finfolket som inspekterar kommer gäller kapslar.

Så är nästa fråga, hårt o hugget eller standard. I mun eller kopp?
Jag själv kör allt ...

Javisst, glömde kaffe grädde eller värre kaffe ost😊
 
Jag vet inte om jag är den enda som tycker att det fungerar lika bra att bara koka upp vatten och lägga vanligt kokkaffe i koppen och hälla på vatten.
Självklart måste men vänta ett tag och låta det sjunka, samt vara beredd på att få lite sump i munnen när man dricker upp det sista.
Mycket godare än snabbkaffe och enklare än att ha med kaffepanna.
Viktmässigt är det nog lite tyngre än snabbkaffe.
 
Jag köpte en gång för många år sedan nått snabbkaffe i nån kyrklig fairtrade-butik. Det smakade faktiskt kaffe och inte snabbkaffe! Minns dock inte var elelr vad det hette så det hjäper dig väl tyvärr inte.

Jag minns dock att det också var av den där finmalda sorten, inte granulat som i nescafe.

Annars tycker jag att burkarna med pulver-espresso (nescafes) är helt OK. Men gör en hel kopp, inte en liten espressoshot.
 
Jag köpte en gång för många år sedan nått snabbkaffe i nån kyrklig fairtrade-butik. Det smakade faktiskt kaffe och inte snabbkaffe! Minns dock inte var elelr vad det hette så det hjäper dig väl tyvärr inte.

Jag minns dock att det också var av den där finmalda sorten, inte granulat som i nescafe.

Annars tycker jag att burkarna med pulver-espresso (nescafes) är helt OK. Men gör en hel kopp, inte en liten espressoshot.

Kan det ha varit Africafé? Det var det gängse kaffet i Tanzania på 80-talet iaf.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...