Planera proviantering utan kök.

Tack.

Jag tycker inte heller att varm eller "lagad" mat och dryck är något självändamål, och det är bevisligen ingen fysiologisk nödvändighet. Det går mycket väl att proviantera så att man slipper köket. Men du får kanske precisera lite närmare, vad du är ute efter att uppnå. Vill du bära så lätt som möjligt, så gäller ju fortfarande torr/torkad mat, och den klarar därmed också värme. Det finns mycket sådant, som bara kräver utrörning med vatten eller går att äta som det är - många exempel finns i denna tråd (sila urspårningarna). Som du ser, har ämnet diskuterats förr ;).
En del roliga tips finns nog även i denna tråd.

Det man köper på vägen kan då i stället vara trevliga kompletterande färskvaror, som äts upp direkt och inte tynger packningen någon längre stund. Färskt bröd, frukt och grönsaker, yoghurt, diverse ostar och charkuterier i småportioner, etc. Nuförtiden finns ju dessutom härliga salladsbarer, med delikatesser som varmrökt lax och kräftstjärtar, att lassa upp från i varenda ICA och Konsum man passerar :)

Jag har liftat runt i alla möjliga mer och mindre konstiga länder och livnärt mig gott utan en tanke på "lagad" mat. Att jag ändå tar med någon sorts värmekälla när jag lämnar "civilisationen" för berg och fjäll har mer med säkerhet än matlagning att göra. När en gasbrännare + minsta gaspatronen väger 250 gram, blir det ju inte heller mycket till viktbesparing att lämna dem hemma.

Tack för att du delar med dig. :)

Ja, precis - det viktiga är ju att man får i sin den näring man behöver - inte att det är varmt. Cessarsallad t.ex. är ju nice! Och är det kall sommar säg 10-15 grader med dipp på natten kan jag nog spara den till nästa dag i nödfall. Men är det svensk högsommarvärme på 25-30 grader kan jag nog inte det.

Det är väl lite som du antyder här att det mesta faktiskt löser sig på färden. Man anapssar sig efter rådande omständigheter och gör det bästa av sitautionen.

Ja, på leder långt ifrån civilisationen har jag också alltod kök - också för säkerhetens skull, som du säger. Längst norrut är det på många håll rena ödemarkerna och där kommer jag också ha kök med som säkerhet.

Handlar'n är vanlig på mindre platser - ingen aning om hur deras sortiment brukar se ut. ...
 
Tillägg.

Kan ju tillägga att jag har stor erfarenhet av att vandra på landsvägar, men ganska liten av att gå på leder - i synnerhet i fjällen. T.ex. brukar jag nämna att jag korsade Sverige från Göteborg till Västervik sommaren 2001. En annan vandring var från kusten vid turistområdet Nea Paphos på Cypern till högsta toppen Olympos. Vi hade runt 35 grader hela dagarna och i stort sett ingen skugga alls. :)
 
Kök.

Då är det konstigt att du inte tar med ett enklare kök som väger runt halvkilot inkl gas.


Den här blir ca 3 hg med kastrull.

http://www.addnature.com/esbit-pocket-stove-fuel-tablets-20-x-4g-small-413044.html

Jag har alltid tyckt att det är en befrielse att slippa. Tungt! Kök, gas, något att tända med, kastrull/stekpanna eller whatever... och otympligt. Jag är lat av mig och vill inte ha en massa disk och grejor.

... Det där får jag nog titta på lite. :) Hur funkar det?
 
Senast ändrad:
Angående vikten på maten.

Angående det där med vikt på mat man släpar på: Jag bär oftast inte med mig mat alls över huvud taget utöver sådant som havregryn och choklad. Jag äter matställen på vägen. Så det är inte lönt för mig att ha med ett kök som jag ändå bara verkligen skulle behöva var tjugonde dag. Då står jag hellre ut med oangelägenheterna då och bär lättare resterande dagar istället. Det är mera praktiskt för mig.

Vad gäller frysrokad mat så är det ju bara lättare om man kan köpa längst vägen. Att ha med sig 30 st. rätter blir tungt!
 
Men ...

prospicientia;746097 Vad gäller frysrokad mat så är det ju bara lättare om man kan köpa längst vägen. Att ha med sig 30 st. rätter blir tungt![/QUOTE sa:
Men jag medger att detta inte är relevant, eftersom jag/man ändå måste ha kök när avstånden är såpass stora. Men det är ju inte förrän efter kanske tre månader, som sagt, och då kommer jag be en god vän att skicka upp sådant jag behöver. Jag kommer ju ändå behöva skicka hem saker och få saker få skickade till mig på vissa ställen. Kan inte släpa med mig alla kartor hela vägen! :)
 
Utbudet på butiker på landsbygden skiljer sig knappast från utbudet i stan, visst det kanske inte finns 48 olika schamposorter att välja på som på stormarknader och om det är något väldigt speciellt man behöver så tar det några dagar att få hem. Men om det inte skulle finnas ett bra urval av matvaror så skulle ingen handla där och därmed ingen butik kvar. Falukorv, bröd, smör och mjölk finns väl dessutom i värsta fall på varenda liten mack. Låter som om landet tar slut norr om Mora och att det bara finns kottar och renlav i affären...
 
Jag har alltid tyckt att det är en befrielse att slippa. Tungt! Kök, gas, något att tända med, kastrull/stekpanna eller whatever... och otympligt. Jag är lat av mig och vill inte ha en massa disk och grejor.

... Det där får jag nog titta på lite. :) Hur funkar det?

Enklast möjliga: Fäll upp köet, lägg en tablett eller två på den lilla plattformen och sätt fyr. Tabletter kan du köpa nya.

Dålig lösning att använda varje dag, men ska den användas undantagsvis, som nödkök, är det inte dumt alls.
 
Enklast möjliga: Fäll upp köet, lägg en tablett eller två på den lilla plattformen och sätt fyr. Tabletter kan du köpa nya.

Dålig lösning att använda varje dag, men ska den användas undantagsvis, som nödkök, är det inte dumt alls.

Dessa Esbit/Meta-tabletter köper man inte precis var som helst! Finns på några få Svenska webbplatser och på Clas Ohlson och effekten på dessa tabletter är ganska blygsam om man jämför med T-röd eller Gasol. T-röd och Gasol finner du på varenda Bensinstation... och på många vanliga livsmedelsbutiker.

Själv kör jag med detta lilla köket då jag vill vara minimalistisk: https://troswe.wordpress.com/2015/07/04/latt-och-litet-kok/


Mvh troswe
 
Dessa Esbit/Meta-tabletter köper man inte precis var som helst! Finns på några få Svenska webbplatser och på Clas Ohlson och effekten på dessa tabletter är ganska blygsam om man jämför med T-röd eller Gasol. T-röd och Gasol finner du på varenda Bensinstation... och på många vanliga livsmedelsbutiker.

Själv kör jag med detta lilla köket då jag vill vara minimalistisk: https://troswe.wordpress.com/2015/07/04/latt-och-litet-kok/


Mvh troswe

Nä, men Internet finns ju tillgängligt lite var som helst nuförti'n och Clas finns ju lite överallt han med. Och som jag förstod frågan ska köket bara användas undantagsvis och då går det inte åt så många tabletter, även om de är en smula ineffektiva.

Själv gillar jag att laga mat ute och använder andra lösningar, men det var ju liksom inte frågan här riktigt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...