Absolutgasol.se recenserar Jetboil PCS

absolutgasol

Vad absolutgasol.se? Varför låsa sig på just gasol och är man välkommen att bidra även om man ibland kör på flyg- eller raketbränsle?
//Erik
 
;)

Haha! Självklart testar vi ju spritkök och dyl. också...

Anledningen till att jag verkligen uppskattar möjligheten att hålla i kärlet medans det kokar är många enligt mig iallafall... dålig terräng, vid dåligt väder osv osv.

Är någon sugen att delta i mitt lilla hobbyprojekt vore det jätteroligt. Kicka ett meddelande till michael.fotograf@gmail.com bara :)
 
Bristfälligt test

Det hade varit kul att läsa ett utförligt test av Jetboil PCS. Hur funkar det om man ska laga mat och inte bara värma vatten? Koka pasta, koka ris, göra gryta, koka gröt ja listan är lång på test som jag saknar...

Ett ingående test tycker jag ska vara utförligare än bara värma vatten
 
"Köket känns välbyggt bättre än många andra gasolkök i samma prisklass"

Vilka "andra" gasolkök i samma prisklass jämför du då med?
 
Byggkvalité var enligt mig ett gitter att bedömma... jag jämför den mot Rapidfire och varifuel. Jetboil "känns" inte som något välbyggt kök men fall och dyligt klarar den av mycket bra. Främst kanske för att konstruktionen är väldigt enkel. Hoppas det besvarar lite frågor.

"Detta beror dock främst på konstruktion än materialval. Konstruktionen är enkel med en toppmatad brännare som med en enkel låsmekanism (friktionslås) låser fast i det specialanpassade kokkärlet."

Eftersom det är min första recension på ett kök (eller friluftspryl över huvud taget) har jag tagit en hel del för givet verkar det som. Ris är ingenting jag rekommenderar att man kokar... fastbränning var för mig ett litet problem tillochmed med mackisar om man var oförsiktig.

Slutklämmen lyder som bekant: Behöver man ett gasolkök som främst kommer att användas för att koka vatten till turmat och kaffe är Jetboil ett mycket intressant alternativ. Priset på runt 900kr är förhållandevis högt men så är Jetboil inget vanligt gasolkök heller.
 
Kalla det inte kök

Jag är tveksam att Jetboil överhuvudtaget ska kallas kök. Det verkar inte gå att göra något annat än att värma vatten, Vattenkokare borde vara ett mer korrekt namn...
 
Vinteregenskaper?

Vore intressant även att läsa om Jetboils vinteregenskaper. Hur funkar JB jämfört med andra gaskök/spritkök när det är -10 grader?
 
ca -38 är en sådan där intressant temperatur när falltemperaturen på omgivande luft lätt kan släcka den begynnande brasan...Hur bra fungerar JetBoil där?
Har du kokat stuvning i ditt JetBoil? Hur gick det och hur enkel var disken efteråt?
//J
 
Att Siriuspatrullen inte har gaskök kan måhända säga något om deras urvalsprocess. De vill ha något som fungerar.
A andra sidan har de .40 Glock som isbjörnsskydd med sig och jag är inte så säker på att jag skulle vilja dela det valet.
//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zzeezz Jetboil? Friluftsmat 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.