Köttfärsen är fet efter tork, för gammal?

timothy_s skrev:
Hur länge torkar ni färsen? På tilltopps.com anger dom 24-30h för 50 grader i ungnen. Är inte det ganska länge?

Det är den tid det tar med en vanlig ugn,har du tillgång till en varmluftsugn eller en bordstork går det avsevärt fortare.


peter
 
Senast redigerad av en moderator:
Brukar räcka att torka över kvällen-natten, det är med varmluftsugn, men å andra sidan kör jag inte fläkten när jag sover.
Men har man gjort en sås så tar det längre tid att torka.

/Ulf
 
Angående kondens.
Jag tar ut den torkade produkten och låter den bli rumstempererad innan jag packar den.
Lägger i en bit hushållspapper som är tänkt att suga upp överbliven fukt.

/Ulf
 
timothy_s skrev:
Hur länge torkar ni färsen? På tilltopps.com anger dom 24-30h för 50 grader i ungnen. Är inte det ganska länge?

Tror som sagt det är för en färdig köttfärssås med tomatpure och grejer. Bara köttfärs går o torka över en natt.

Jag åt förresten min torkade köttfärs och klarade mig bra! Men nästa gång blir det magrare och färskare färs för att vara säkrare...
 
Senast redigerad av en moderator:
Köttfärs från butik håller mycket längre, speciellt om den är förpackad med kväve från storindustri. Det vanligaste problemet med kött är just de koliforma bakterier samt i viss mån (om man har otur), även Staphylococcus som orsakar problem. Vart finns då dessa? Jo, på edra händer efter toalettbesök, lever naturligt i våra tarmar samt klarar sig mycket länge på händer.

Köttfärs som förpackats rätt utan korskontaminering från andra köttprodukter (tex tarmar) klarar sig mycket länge (dock inte 6 mån som vissa köttprodukter jag sett har haft som bäst-före-datum).

// Jocke, livsmedelsinspektör
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
Easy Kokkaffe efter Blå Mocca Friluftsmat 9
pitata 3 år efter bäst före datum, mums? Friluftsmat 20
Ringnes Efter år av.... Friluftsmat 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.