Anpassa Primus MFS till Trangia?

Uffe

Gäst
Skall skaffa en brännare för i huvudsak flytande bränsle (bensin, fotogen). Är dock såpass förtjust i mina trangiakök att jag vill kunna använda brännaren i dessa. Alternativet är optimus explorer men den brännaren verkar inte helt tillförlitlig. Funderar på en Primus MFS brännare. Är det möjligt att själv anpassa brännaren till Trangia-köket. En tanke skulle kunna vara att ta bort stödbenen (eller snarare att ersätta nitarna till dessa med skruv och mutter). Kan det bli säkerhetsmässiga komplikationer, t.ex. överhettning av vissa komponenter eller..?


Någon som har testat??


Hälsn. Uffe
 

johan-ru@algonet.se (Johan Rundberg)

Gäst
Använd Optimus adapter

Hej!


Får jag föreslå att du tittar på KAP-arktic från Gunnar Finn i Kiruna. Jag ratade också Optimus och köpte t.o.m. ett MFS som jag bara hann testköra innan jag fick ett tips om KAP-köket.


Det är i princip samma brännare som Explorer men med bättre pump och enklare fastsättning i Trangian. Köket går inte att köra på sprit men vem behöver en fotogenbrännare som går på sprit när det finns en utmärkt spritbrännare i Trangian ? :)


När det gäller bensin har Gunnar Finn en reserverad attityd, så köket levereras bara med fotogenmunstycke, men vad jag har hört så passar Explorers bensinmunstycke direkt i Kap-kökets brännare så bensindrift kan ordnas. Köket går naturligtvis på bensin även med fotogenmunstycket i men effekten blir sämre.


Till skillnad från Explorerbrännaren så ryms den dessutom inuti Trangian.


När jag köpte brännaren (jag hade redan Trangiaköket) i våras kostade den ca 1000-1100:- med frakt från Kiruna. I priset ingick förutom brännare och pump även stor bränsleflaska, flaska för förvärmningssprit, reservdelar (beställda separat) och snöplatta för Trangiaköket.


Dagen efter beställningen hade jag brännaren i handen :).


Gunnar Finn når du på 0980-129 40


Om du ändå vill köpa ett MFS så följer här ett möjligt tillvägagångssätt för att flytta brännaren till ett Trangia.
På Svenska Fjällklubbens hemsidor finns dessutom ett tips för montering av MSR XGK i Trangia och jag antar att även den metoden kan användas eftersom köken har vissa gemensamma drag (jag har inte addressen tyvärr).


Brännaren på MFS är fastskruvad i botten och kan lösgöras ur brännarkoppen. Gör följande (valfri ordning :)


1. Skaffa Optimus trangiakonverter och slipa upp hålet i botten på konvertern så det passar MFS-brännarens skruv.


2. Montera brännaren i adaptern tillsammans med den runda bottendelen som följer med monteringssatsen (används för att lägga stenullen, d.v.s. den lilla förvärmningskudden i. Du kan använda den stenull som medföljer MFS.).


3. Nu kommer det svåra. För att brännaren skall ge maximal effekt måste vindskyddet som omger brännaren ersättas med ett substitut (om du inte vill såga loss benen och använda originalet förstås). Vilken bleckburk som helst borde duga. Vinskyddet måste ha samma öppningar som originalet om du skall kunna serva brännaren utan att skruva ur den helt. Lufttillförsöeln måste också vara god om full effekt skall uppnås.


4. Optimuskonvertern måste böjas till så att den placerar brännaren på rätt höjd under kastrullen.


När hela arrangemanget är klart måste brännarens höjd och lufttillförseln justeras in så att allt fungerar som det ska. Det kan hända att du behöver borra några extrahål i Trangians vindskydd.


Det är ett pillande och ett provande innan allt fungerar men det går att göra.


/J.
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Förtydligande om KAP

Det är sant att Gunnar Finn har en "reserverad attityd" till att använda bensin i Arctic-köket. Själv har jag däremot kört mycket på bensin, senast nu i juni under en treveckors USA-resa. Jag har då använt bensinmunstycket från Optimus Explorer. I mitt kök passade det perfekt, men i två andra Actic-kök hade vi problem med bränsleläckage vid sidan om munstycket. Det visade sig att Optimus-munstycket var en aning för långt (djupt), så att kragen som skall täta längst upp mot godset i brännaren inte nådde ner. Detta kunde emellertid avhälpas genom att fila av en halv millimeter längst ner på munstycket. Efter det kunde man skruva det ända ner i botten, och läckaget försvann.


Den enda olägenheten i övrigt när man kör Arctic på bensin, är att lågan pulserar. Det inverkar inte speciellt på kökets funktion, det är mest lite irriterande. Pulserandet kan minskas genom att man håller trycket i bränsleflaskan högt hela tiden. Jag har dock inte lyckats få bort det helt mer än korta stunder.


Har man tänkt sig att alltid köra sitt kök på bensin är kanske inte Arctic det bästa valet. Men om man har fotogen som huvudbränsle, och vill kunna köra på annat när så krävs så är det ett ypperligt kök.


MVH
Peter Ask
 

johan-ru@algonet.se (J.R)

Gäst
Tack för tipset!

Det var mycket intressant att läsa om någon som faktiskt kört KAP på bensin. Själv har jag bara hört från bekantas bekanta "att det går".


Apropå pulserande låga så kan TÄND ge den effekten, särskilt om det fläktar lite. Kanske beror det på renhetsgraden, TÄND ger en lite gulaktig låga också.


Effekten verkar dock inte påverkas, en kastrull kokar på ca 3-4 minuter.


/J.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.