Ultralätt stormkök

Jag har innan på mina vandringar ätit mat som inte behöver tilllaggas men nu vill jag börja använda stormkök. Jag har läst Jörgen Johanssons böcke om lättpackning. Jag har nu köpt stormkök delar därför att jag då sparar in på vikten än om jag hade köpt ett helt set. Vindskydd och lock löser jag genom att anända aluminiumfolie. Det jag nu behöver är ett lätt kastrullställ och eventuellt även ett ställ för brännaren. Tips önskar på lätta egengjorda ställ.
 

Bilagor

  • IMG_20190401_213724.jpg
    IMG_20190401_213724.jpg
    57.8 KB · Visningar: 1,222
OK, vid sidan av ämnet, men det ser ut som en spritbrännare. Blir det inte lättare med gas och toppmonterad brännare, med tanke på att kånka bränsle?
 
jo det stämmer. Jag vill inte använda gas för dels ser man inte hur mycket som är kvar och sen är jag lite rädd för gas.

Vad är du rädd för när det kommer till gas? Spritkök är en större brandfara då bränslet kan välta och du ser inte alltid lågan i dagsljus. Därutöver måste du även räkna ut bränsleförbrukningen. De flesta bemannande stugorna säljer gas om det råkar ta slut och det är relativt lätt att räkna ut bränsleförbrukningen när det kommer till gas.

För att besvara din fråga så använder vissa inom ultralätt-communityn den här men hemsidan är på italienska så använd Google translate om bilderna inte duger som instruktion. Här kan du se resultatet av en annan användare.
 
Jo men det är svårare att reglera lågan. Kan någon bara svara på det jag frågade?

Med risk för att få en avhyvling för att det inte är egengjort...
Klistrar in


””Trangias lättaste stormkök!

Komplett stormkök från Trangia i minimalistiskt utförande. Komplett med kittel, stekpanna, stomme, handtag samt givetvis Trangias spritbrännare. Speciellt framtagen för multisporttävlingen KIMM (Karrimor International Mountain Marathon). Tack vare sin minimalistiska utformning får Trangia Mini 28-T plats i nästan vilken ryggsäcksficka och benficka som helst!

Innehåll:

1 kittel (cirka 0,8 liter) i Ultralight Aluminium
1 stekpanna (15 cm omkrets) med teflon i Ultralight Aluminium
Vindskydd / stomme
Spritbrännare med lock och tillbehör för att justera lågan
Handtag
Vikt: 330 gram
 
Sen finns det fakirer som av svetstråd virar en hållare till brännare och kastrull, s k luffararbete.
Själv byter jag aldrig bort mitt lilla lätta toppmonterade gaskök.

go tur
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...