Tillaga fisk hos fiskallergiker?

Jag skulle behöva tillaga och torka några laxfiléer (i ugn). Problemet är att köket nyttjas av en person med fiskallergi.

Nu undrar jag hur lämpligt det är? Givetvis ska allting diskas noggrannt direkt efter användning, och jag ska skaffa en ny skärbräda etc. Men jag undrar t ex hur det blir i ugnen om man tillagar filéerna där? Bör jag skrubba rent i den efteråt, om nåt satt sig på väggarna, etc.

Kommer det att ånga fiskproteiner i köket under torkningen? Nåt annat man kanske inte tänker på?

Allmänna tips på hur man håller obefläckat uppskattas väldigt.

Går det att hålla så pass rent att risken blir acceptabel, eller är det inte värt det?

Hrmhrm jag vet att det finns livsmedelsinspektörer här, så upplys mig! :)
 
Det är nog så att du som amatör inte klarar av att ta bort alla rester efter tillagning och torkning, tyvärr. Det är mindre bra.
Lösningen ligger i att nyttja någon annan ugn. Eller skaffa/köpa en egen.
När du torkar lax och annan fet fisk gäller samma regler som när du torkar fett kött, dela med fibrerna i köttet i så tunna delar du kan, lägg på bakpapper med luft mellan bitarna och torka över natt. Förpacka i portionsdoser.
Det brukar bli mycket gott.
//J
 
Antaligen har du torkat fisken för länge sedan, men jag svarar ändå. Situationen kanske uppstår en annan gång.

FRÅGA den det gäller! Det finns lika många varianter på allergier som det finns allergiker. För många fiskallergiker skulle det inte innebära någon som helst risk att fisk tillagas eller torkas i deras kök (det finns fiskallegiker som tillagar fisk till sina barn utan att bli dåliga) medan andra aldrig mer skulle kunna vistas i köket hur noggrant det än rengjordes efteråt.

Ingen annan än allergikern själv kan med andra ord svara på hur du skulle ha gjort, så om du någon mer gång behöver låna ugnen för att torka fisk; fråga denne. Personen blir garanterat glad för att du frågar! (Allergiker är nämligen inte bortskämda med att andra tar hänsyn till deras sjukdom.)
 
Ingen annan än allergikern själv kan med andra ord svara på hur du skulle ha gjort, så om du någon mer gång behöver låna ugnen för att torka fisk; fråga denne. Personen blir garanterat glad för att du frågar! (Allergiker är nämligen inte bortskämda med att andra tar hänsyn till deras sjukdom.)

Tack för ditt svar, och ja fisken är torkad sedan länge i en kompis ugn!

Problemet är att jag inte tror att allergikerna själva heller kan veta om det är säkert. Exempelvis så är det svårt att veta vad som går an om man aldrig testat (dvs moment 22). Jag håller med om att man kan fråga allergiker om man undrar (det gjorde jag naturligtvis!), men i mitt fall hjälpte det inte. Allergikern själv var också osäker :)

Sedan så känner jag till just fiskallergiker vars allergier verkar gå upp och ner (kanske främst upp) så att det är svårt att veta en acceptansnivå.

För egen del så valde jag alltså det - på förhand kända - helt säkra alternativet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.