Metanol och Primus MFS

  • Trådstartare conny_k@swipnet.se (Conny)
  • Start datum

conny_k@swipnet.se (Conny)

Gäst
Jag har köpt ett Primus MFS och vill kunna elda det med metanol för att slippa sotet på kastrullerna. Men jag får det inte att brinna när det blivit varmt, tycks vara så att båda de munstycken som följer med är för små. Någon som har provat med större eller vet hur jag skall få köket att fungera med metanol?
 

Magnus

Gäst
Metanol och MFS - Köp ett trangia eller ett Optimus II

Hej,


I motsats till optimus II levereras Primus MFS inte med något munstycke avsätt för alkohol.I fall att du vill använda Metanol och MFS måst du nog tillverka ett motsvarande munstycke. OBS egna modifieringar rekomenderas inte av Primus. En av anledningarna till att Primus inte tilverkar ett munstycke är att intresset för ett dylikt munstycke anses vara och är antagligen liten.


Uppriktigt sagt så förstår jag inte varför du vill använda Metanol och Primus MFS. Metanol fungerar alldeles utmärkt i Trangia. OBS! Metanol är ett riktigt rävgift.


Primus MFS
Varken bensin eller fotogen ger särskilt sotiga pannor när köket väl är förvärmt. Om du vill undvika sotigt kök förvärm med sprit (egen erfarenhet) eller tändpasta (ingen egen erfarenhet). Billigt och användbart året runt


Gas är ännu enklare - sotar föga och kräver ingen förvärmning. Dyrt och andvändbart under sommarmånaderna.


MvH
Magnus
 

jan_leyon@hotmail.com ()

Gäst
Heptan sotar inte!

Fördelar med heptan när det används med MFS:
1) Sotar inte alls !
2) Billigt - 5 litersdunk på färghandeln kostar 130 kr.
3) Drygt - en matsked kokar 1 liter iskallt vatten.
4) Förpackningssättet miljövänligt - plåtdunken recirkuleras lättare än gasbehållarna.


Jan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.