Roberts vintersovsäckar

Roberts känns lite sådär..

Har kollat extremt mycket sovsäckar, och då jag vill ha en bred säck minst 190 cm med litet packmått för vinterbruk fanns det i princip bara 2 märken kvar; Roberts och Western Mountaneering.

Varthän jag än läser så skriver alla att Roberts tappar dun, mer eller mindre, och priset med lite ändringar (haft flera konversationer med Roberts) är väldigt snarlikt WM.

Droppen blev när jag visade vad jag ville ha, 1 WM Aplinlite & 1 WM Kodiak, fast jag ville ha tempen emellan dessa säckar, dunkelhet i extra wide med överfyllning (extra dun), efter det fick jag inte ett svar trots 2 försök.

De borde ha ALLA chanser att kunna tillverka en minst lika bra säck som WM till ett bättre pris (WM görs i Californien), men de klarar det inte.

Då en välskött dunsäck kan hålla uppemot 20, kanske 30 år om den sköts enligt alla regler, skiljer det så lite pengar att jag rekommenderar att köpa en WM istället. Det blev iaf min slutsats.
 
Varthän jag än läser så skriver alla att Roberts tappar dun, mer eller mindre, och priset med lite ändringar (haft flera konversationer med Roberts) är väldigt snarlikt WM.
Min Marmot Helim tappar betydligt mer dun än fruns Voyager Light som läcker i princip noll.
Är vi ute tillsammans drar jag tillbaka dun varje morgon medan hon drar tillbaka dun en gång per tripp, max!
Helt rimligt iom det tunnare yttertyget i Heliumen.

Robert's "standardsortiment" ger många möjligheter till anpassning, vill man ha mer anpassningar än så kostar det mer. Det är inte så konstigt.
Vad kostar en modifierad WM?

Droppen blev när jag visade vad jag ville ha, 1 WM Aplinlite & 1 WM Kodiak, fast jag ville ha tempen emellan dessa säckar, dunkelhet i extra wide med överfyllning (extra dun), efter det fick jag inte ett svar trots 2 försök.
I ett sånt läge röstar man med pengarna och köper från en annan leverantör, självklart!

Då en välskött dunsäck kan hålla uppemot 20, kanske 30 år om den sköts enligt alla regler, skiljer det så lite pengar att jag rekommenderar att köpa en WM istället. Det blev iaf min slutsats.
Så vilken säck blev det?
 
Jag märken ingen större skillnad i mängden tappat dun mellan mina Marmot, WM och Roberts säckar. Den säck som tappat mest är även hos mig Marmot Helium.

Kan tillägga att den säck som läcker minst dun har Pertex Microlight med Eundurance, sedan kommer en säck som har motsvarande Pertex Microlight, de två som läcker mest har båda Pertex Quantum.
 
Senast ändrad:
För de allra lättaste tygerna såsom Pertex Quantum får man räkna med att det läcker dun en aning. Har två säckar med detta tyg från Cumulus och det kanske är en eller två dun som läcker per natt, skulle vilja påstå att det är försumbart.
Men är man ute efter en riktig vintersäck som man kanske mest använder på turer med pulka spelar 100 g hit eller dit mindre roll så då är ett lite tjockare tyg att föredra.

Fundera också på om behandlat dun som är vattenavstötande är något som du vill ha. En del tillverkare erbjuder det och vad jag läst så verkar det vara bra.
 
Jag köpte nyligen en Roberts Combi som jag är supernöjd med. En Combi är alltså deras egen speciallösning på två säckar skräddarsydda för att kunna kombineras till 1. Finns inte med på hemsidan utan man måste specialbeställa den.

Min Combi består i grunden av en Voyager Light 300 L/W som yttersäck (komforttemp 0 grader) och en vanlig Voyager 600 M/R (komforttemp -12 grader) som innersäck. Kombinerade utgör dessa en riktigt varm och trevlig vintersäck med komforttemperatur runt -30. Den kombinerade säcken har trots kombinationen enbart 1 dragkedja för att ta sig i och ur, vilket är smart.

3 säckar för priset av 2. Supernöjd.
 
Låter som en modern (och alltså i vissa delar förbättrad) version av gamla klassikern Caravan Combi de Luxe.
Två dunsäckar i varandra var då, och är nog så även nu = oslagbart. Stort tack för tipset!
 
Låter som en kanonlösning! Får man fråga hur mycket du fick ge för ekipaget?

Jag köpte båda säckarna fyllda med 750 cuin som är något billigare än deras 850 cuin version. Betalade 553 euro plus frakt för allt. Skulle tro att det går på 100-150 euro mer om man vill ha 850 versionen. Sen kan man ju även välja Pertex Quantum om man vill jaga gram vilket kostar ytterligare lite extra. Jag valde Pertex Microlight då jag inte bryr mig om några gram hit och dit utan värderar ett slitstarkt material högre.

Men "3" högkvalitativa säckar för 553 euro tycker jag är riktigt förmånligt.
 
Ang att sovsäcken tappar dun... Beror väl lite på vilken dunkvalite säcken har o hur mkt de tränger igenom..

Tror nämligen att de är sällan problem me tyget el dun som tränger igenom utan de är fjädrar som tar sig igenom..

Bättre dunkvalite ju mindre fjäder blandas de ut med,....jag kan ju ha fel..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.