Lättviktssovsystem för par

Kom ihåg att återkomma med erfarenheter, jag tycker den quilten är ett intressant alternativ!
 
Kom ihåg att återkomma med erfarenheter, jag tycker den quilten är ett intressant alternativ!


Sovsystemet ser ut som följande:
  • Enlightened Equipment Accomplice -6C, 850 cuin dun (US-standard), 20D yttertyg i mörkgrått, 10D innertyg i svart (svart för att kunna vändas ut och in och torka snabbare i solljus)
  • Tält Nordisk Halland 2LW
  • Som footprint för tältet använder vi en sådan här tillklippt och ihoptejpad (200cm x 200cm) för att passa formen av tältet. Väger mindre än många andra footprints samtidigt som den ger viss isolation mot markkyla
  • Liggunderlag: 2x Thermarest NeoAir Xlite
  • Vi brukar alltid sova i ullunderställ, frun brukar börja att gå och lägga sig med dunjacka om det är kyligt på kvällen, men den åker ofta av efter någon halvtimme pga för varmt

Dessutom har vi även två av de varmaste APEX-huvorna Enlightened Equipment också säljer. Jag tycker ofta det är för varmt med den och sover oftast med mössa och buff/tunn tubhalsduk istället. Men frun uppskattar sin mycket.

Har snart haft den (Accomplice) i ett år. Passade på att beställa den till hotellet vid en USA-resa förra sommaren. Förutom diverse låglandsövernattningar så har den fått följa med på två fjällturer.


Första fjällturen var 8 dagar sista veckan i augusti på en tur Katterat-Unna Allakas, Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Vistas-Nikkaluokta. Kallaste natten visade termometern -3,6 C vid Vistasstugan.

Under denna tur vaknade vi några morgnar av droppande kondens som regnade ner på quilten, dock stannade den som små vattenpölar ovanpå quilten och några större mängder verkade ej tränga in till dunet (eventuellt ingenting alls).



Andra fjällturen var nu i påskas då vi provade på vinterfjällen och tältade vid Storulvåns fjällstation. Samma setup användes men med tillägget att vi virade en hel rulle bubbelplast runt liggunderlagen mot markkyla då dessa endast är specificerade till -4 C. Kallaste natten ska det ha varit någonting mellan -12 C -> -16 C (vet ej exakt då jag glömde termometern denna tur men kollade vad SMHI angav i efterhand. Vi hade dunjackor med oss samt en extra enpersonsquilt från Cumulus (Comforter M400) som reserv att lägga ovanpå Accomplice. Varje kväll började med att vi tog på oss allt vi hade, men någon timme senare var vi alltid för varma så i princip så sov vi med endast ullunderställ och Accomplice samt huvor och frös ej med detta trots att vår Accomplice endast är specificerad till -6C samtidigt som det troligtvis var åtminstone dubbelt så kallt utanför tältet.


Uppskattar mycket "klaffen" som man fäller ner mellan huvudena för att hindra drag. Denna detalj har jag endast sett på Accomplice och ej på de andra tillverkarna av dubbelquiltar/dubbelsovsäckar.

Vi är mycket nöjda med vår Accomplice, det enda som vi fått prova oss fram med är remmar för att hålla ihop de två liggunderlagen. Först provade vi med de gummiband som skickas med Accomplice men upplevde att de ej höll ihop dem tillräckligt hårt. Så då provade vi istället Sea to summits variant, men även dessa var för klena. Därför provar vi nu Thermarests couplerkit (som är något kraftfullar och bredare), och än så länge är vi nöjda med dessa, men har endast provat dem på en tur än så länge.

Har ni frågor så är det bara att fråga!

(tog faktiskt två övernattningar innan jag fattade hur man skulle göra för att dra åt snörlåset runt halsen för att minska drag)
 
Det låter ju väldigt bra, speciellt med "klaffen". Verkar ju även klara låga temp utöver hur den är graderad.

Undrar om de stoppar den lika mycket som en singelsäck med samma gradtal, och då klarar den ju mer pga att man är två i den. I så fall kanske ju en +5C vara ok för 3-säsongersbruk om man brukar använda en 0C singelsäck annars. Det kan man ju iofs maila och fråga om innan ett inköp.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.