Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis?

I somras vandrade vi på Nordkalottleden. Mellan Hukejaurestugan och Gautelishytta ville vi besöka Ivarstenen så vi gick väster om Huvkijávri på en stig som inte är markerad på kartorna men som är markerad hyfsat i naturen. Det är nog den ursprungliga leden som gick där på den tiden när Ivarstenskåtan fanns. Jag har markerat den ungefärliga sträckningen på bifogad karta.

På de flesta kartor är Nordkalottleden markerad så att den går ganska nära Ivarstenen men på Lantmäteriets web-karta går den precis förbi riksröse 259A och på Outdoorkartan några hundra meter söder om röset.

Är det möjligtvis någon här som vandrat där nyligen och kanske tom. har ett GPS-spår?

Hälsningar, Fredrik
 

Bilagor

  • Hukejaure_Gautelis.jpg
    Hukejaure_Gautelis.jpg
    90.4 KB · Visningar: 1,416

avslutad210712

Gäst
Vi gick den mellersta bara för att upptäcka när vi närmade oss sjön 939 att rösena gick enligt det nordligaste alternativet.
 
Leden drogs om för ett antal år sedan, bro som rasade? Enligt stugvärden i Hukejaure gick det dock att genomföra ett vad innan Ivarstenen.

Kommer ihåg att det inte var helt lätt att följa den norska T-merkningen. På kartan jag använde 2012 var leden via Ivarstenen borta men leden på kartan gjorde fortfarade en sväng ner mot Ivarstenen. Så det måste ha dragit om leden och gjort den genare!
 
Heukejaure-Gautelis

Den prickade leden är den som gäller numer.
Vet att många vadar över vid Ivarstenen och oftast fungerar det
nog bra.
Leden med den heldragna linjen ( den mittersta) underhålls inte längre
vad jag vet.
Jag har gått ett par gånger och använt mig av den prickade linjen.
Blev dock vilseledd första gången då stugvärd i Heukejaure målat den nedlagda linjen, den mot Ivarstenen. Säkert i all välmening. Jag fick istället en dagsutflykt dit, jag valde att inte vada där.
Jag ensamvandrar och är noga med att följa min färdplan som jag lämnar hemma.
GPS spår är jag helt okunnig om.
F.ö. en mycket fin sträcka.
Vonsan
 
Vandrade Katterat till Sitasjaure via Hukejaure för ca tio år sedan. Gick via Ivarstenen. Redan då var det ganska svårt att följa ledmarkeringen, men med kartan gick det mycket bra att orientera sig. Vadet var lite komplicerat, fick leta länge för att hitta en bra plats med grundare och långsamt strömmande vatten. Fint håll att vandra.
 
Kollade mina sammlade BD6 Fjällkartor:
1996: Led ner till Ivarsten och vidare på norra sidan, bro finns inte på kartan och ingen led på södra sidan.
-- På BD8 från samma år finns en led på södra sidan (Ivarsten 4 km) och den led på norra sidan verkar följa den "nya" leden
2003: Jag vandrade längs leden enligt kartan. Där fanns en vägvisre till den "nya" leden, men jag gick ner nära Ivarsten. Jag skrev i min dagsbok att där fanns nästans ingen markering från "Ivarsten" och att jag upptäckte den nya sträckning på en annan karta (BD8 eller en nyare BD6 (2000?)? Jag vet inte)
2006: Ingen förändring på kartan
2012: Nu finns den nya ledsträckning på kartan
2013: Jag vandrade längs den nya ledsträckning och tappade leden efter Rr 259A (Leden går ganska nära där) i dimman och följade märkningen - det stämmar ju bra med en sjö på höger sida - helt ner till Ivarsten där jag upptäckte min misstag och solen sken i samma minut...

Henning
 
Tack för svaren. Jag kan rekommendera vägen förbi Ivarstenen om man kan tänka sig att vada. Vi hittade ett bra vadställe men det kan säkert vara svårt i början av sommaren. Synd att bron inte finns kvar (vi såg fundamenten).

Fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
Isaksson Går det att vada Låvdakjåhkå? Fjällvandring 6
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
niklaz Kiruna till Nikkaloukta - flyg landar kl 10 och buss går 10:40 Fjällvandring 2
gerritholl Hur mycker folk går i Sarek? Fjällvandring 5
lleberg Vandring mot Vadvetjåkka nationalpark, går det även bra att fiska i området? Fjällvandring 6
bfia73 går det att vada Sjpietjavjåhkå? Fjällvandring 2
majjen Vada Tarraälven? Går det? Fjällvandring 35
Jenny-73 Med hund upp på Helags, går det? Fjällvandring 3
Toola Går det att korsa Sarektjåkkåmassivet syd-nord med långfärdspackning? Fjällvandring 6
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
kristofer_wallmark Vart går turen i sommar? Fjällvandring 10
Tranan Vart går färden i år? (sommar) Fjällvandring 57
Anderljung Hur mycket t-röd går åt per person per vecka? Fjällvandring 2
pal2 Går det gå från Siellavagge till Nissunvagge? Fjällvandring 8
frosty Hur fort går ni egentligen? Fjällvandring 64
peppe_37 När går båtarna till Padjelanta. Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
kim.fras Nordkalottleden - transport Fjällvandring 6
Gereck Nordkalottleden Fjällvandring 9
Pappan Vaden längs Nordkalottleden Fjällvandring 8
ludde0719 Norra nordkalottleden Fjällvandring 5
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Nallo94 Södra Nordkalottleden Fjällvandring 8
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
Ditho Hängbro över Varvvekjåhkå trasig (Nordkalottleden Pieskehaure-Stáddajåhkå) Fjällvandring 6
Mäki91 Kartor för Nordkalottleden sträcka Kilpisjärvi - Abisko Fjällvandring 8
flindvl Nordkalottleden Fjällvandring 16
aronwidforss Enklare avsnitt av Nordkalottleden? Fjällvandring 11
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
TuomasSakari Abisko-Kilpisjärvi- Nordkalottleden Fjällvandring 3
jotho Nordkalottleden Kilpisjärvi-Abisko. Fjällvandring 2
Ahkká Beskrivning av Nordkalottleden? Fjällvandring 11
veni Berättelse om Nordkalottleden Etapp 3 Fjällvandring 1
Sigi Nordkalottleden Kautokeino-Kilpisjärvi Fjällvandring 1
veni Nordkalottleden, Etapp 3 Riksgränsen till Vaisaluokta Fjällvandring 4
Rebban Nordkalottleden mellan Sallohaure-Vaisaluokta Fjällvandring 2
bandy Nordkalottleden Fjällvandring 4
rollebollen Sitasjaure norrut på Nordkalottleden? Fjällvandring 3
Björn_78 Nordkalottleden Fjällvandring 6
veni Nordkalottleden från Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 11
Joakim Ambrosson Reseberättelse Nordkalottleden + södra Jotunheimen Fjällvandring 22
UlfBack Tips för Nordkalottleden Fjällvandring 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...