Nya idéer kring blöjor på långvandringen

Hej!

Sedan vi blev gravida har jag träffat många grymma förebilder till familjer som inspirerat oss till att vandra med barn. Vi har börjat leka med tanken att gå en långtur när vårt barn är ca 8 månader. Plöjt tidigare trådar men tänkte bolla lite nya idéer.

Babypottning (EC) är ju minst sagt en spännande idé och skulle potentiellt kunna gynna både våra ryggar och miljön. Bästa lättviktstipset jag fått hittills men löser inte back-up'en.

Ja, jo... visst. Funderar på engångsblöjor och lägga rutten så vi kan slänga dom längs vägen men undviker gärna detta om det går.

Det första som slog mig när vi började prata blöjor var tygblöjor. Det andra som slog mig var hur mycket jobb som skulle krävas för att tvätta dem så pass noggrant (värma vatten mm.) för att få detta hygieniskt hållbart. Torkningsprocessen är ju inte heller alltid direkt enkel i svenska fjällen. På amerikanska forum pratas det en del om tygytterblöjor med biologiskt nedbrytbara absorberande inlägg, vilket helt enkelt ger en möjligheten att plocka ur inlägget och gräva ned eller elda skiten. Finns det något liknande att få tag på i Sverige? Någon som provat?

När jag försökte hitta information om detta snubblade jag på Naty's blöjor. Enligt deras hemsida ska dessa vara blöjor som helt sonika går att lägga i komposten. Framgår under informationen till deras komposterbara blöjpåse: https://www.naty.com/se/blojprodukter/komposterbar-blojpase/komposterbara-blojpasar/8239998.html

Känner mig lätt skeptisk till att detta ska vara möjligt men tanken på en engångsblöja som skulle kunna gå att gräva ned, eller torka i solen och elda upp dem, är minst sagt tilltalande. Kanske inte gräva ned på kalfjället men i ett djupt hål under trädgränsen där det finns fler organismer som kan mumsa i sig den. Har mailat Naty och hoppas på ett bra svar! Vad tror ni andra?

Andra annorlunda idéer?
 
Min brorsa fjällvandrade med sin unge som då var ca ett år. De hade pottränat henne och använde tygblöjor som de sköljde i bäckvatten och soltorkade. Tricket är väl att stanna otroligt ofta för att gå på pottan så man minimerar tvätten. Blir såklart svårare om barnet tenderar att skita mycket.
 
Min brorsa fjällvandrade med sin unge som då var ca ett år. De hade pottränat henne och använde tygblöjor som de sköljde i bäckvatten och soltorkade. Tricket är väl att stanna otroligt ofta för att gå på pottan så man minimerar tvätten. Blir såklart svårare om barnet tenderar att skita mycket.

Uppströms strax innan de nedströms fyller sina vattenflaskor?
 
Min brorsa fjällvandrade med sin unge som då var ca ett år. De hade pottränat henne och använde tygblöjor som de sköljde i bäckvatten och soltorkade. Tricket är väl att stanna otroligt ofta för att gå på pottan så man minimerar tvätten. Blir såklart svårare om barnet tenderar att skita mycket.

Har hört att detta är vanligt men känner mig otrygg med att vi ska lyckas hålla inläggen bakteriefria ute i fält under en längre tid. Vet inte huruvida barnets kost påverkar. Förutom det faktum att det är mer likt en vuxens avföring när barnet börjar med välling och smakportioner har jag funderat om det verkligen kan vara någon skillnad i bakteriemängd.
 
Engångsinlägg!

Har till slut hittat en svensk återförsäljare av gDiapers som det talas mycket om på amerikanska forum för vandring.

https://www.millyomolly.se/tillbehor/824-engangsinlagg-2018.html

Rätt så dyra men kanske är värt det om dessa går att gräva ned eller elda. Någon som provat gDiapers?

Jag har sett att Imsevimse har risinlägg. Tunna ark som ska göra det lättare att hålla tyginläggen rena men dessa saknar absorberande förmåga. Hade också varit roligt att höra om någon provat dessa!

http://www.babyrino.se/engangsinlagg-baby/256-0
 
För er intresserade fick jag ett trevligt svar från Naty:

"...Tyvärr är våra blöjor inte 100% nedbrytningsbar, och det finns inte heller inte någon blöja i dagsläget som är det. Även om de hade varit helt nedbrytningsbara så får man enligt lag faktiskt inte gräva ner dem i marken..."
 
Med första barnet i 1 årsåldern var vi ambitiösa och paddlade en vecka med tygblöjor. Funkade men luktade lite trots förvaring i ortleibväska på akterdäck. När vi fick barn 2 och 3 avtog vår energi för tygblöjshantering. Engångsblöjor underlättar.

Vid vandring skulle jag inte tveka att använda engångsblöjor.

Thure
 
Vi kör tygblöjor med våra barn, bland annat gdiapers. När vi vandrade Från Kebne upp till Abisko längs kungsleden med den äldsta (då 10 månader) så körde vi engångsblöjor och en rulle hundbajspåsar. Jag skulle aldrig göra om detsamma med tygblöjor. Tidsödande att tvätta/göra rent och svårt att få blöjorna torra.

Lycka till med barnvandrandet!
Peter HP
 
Det är ju självklart att man inte försätter sig i den situationen att man måste tvätta rent fekalier i fjällbäckar, vare sig det är blöjor eller rumpor.
Man får helt enkelt vänta tills barnet är större eller släpa med sig plastpåsar och våtservetter. [emoji4]

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Min input är att vid användning av engångsblöjor packa dem som singlar i fryspåsar. Lätta att ta fram en och en ur ryggan, och de håller sig torra även om man måste lägga en på marken när man byter. Den främsta poängen är dock att man då har en tom påse från varje ny blöja som man använder för att packa den gamla i.

Fryspåsar är hållbara även i kyla, och mer luktsäkra än t.ex. hundbajspåsar som ofta låter lukten diffundera genom plasten.
 
Skulle jag välja tygblöjor på vandring skulle jag ta vikblöjor, som har otroligt snabb torktid. Vi använde det till våra, ffa i början och när man fått till viksnitsen är de toppenbra. När det gäller att tvätta av dessa eller rumpan skulle jag ta med något kärl som man hämtar vatten i och tvättar en bit från bäcken. Vi måste vara rädda om det rena fjällvattnet och inte orsaka magsjuka hos medvandrare. Vad gäller bakterier spelar det ingen roll om det är en 1-åring eller vuxen.
Annars är det nog engångs som gäller, som flera andra skriver. Även bionedbrytbara material (tex sockerrörsplastpåsar eller ev biomaterial i blöjor) tar lång tid att bryta ned. Bättre då att ta med skräpet hem. Speciellt i fjällmiljö, även under trädgränsen, där nedbrytning tar ännu längre tid pga klimatet.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...