• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Abisko - Nikkaluokta i sommar

Hej

Jag hade tänkt gå mellan Abisko och Nikkaluokta i sommar, med en tur upp på kebnekaise om orken finns i slutet av turen. Datum är inte så noga men gärna när det mesta smältvattnet har runnit undan och innan mörkret börjat falla. Tar väl en vecka eller så.

Intressant?
 
Hej du!

Skulle gärna hänga på! - om du hade tänkt dig senare delen av sommaren. Jag kan från mitten av augusti. Befinner mig i Skellefteå runt den 15 och kan åka därifrån.

Eller hade du tänkt dig tidigare under sommaren?
/Elisabeth
 
Hej Mats!

Jag ska gå Abisko till Nikkaluokta v.34, börjar väl den 22/8. Tänkte bo i stugorna längs leden. När hade du tänkt vandra? Roligare med sällskap än att gå själv!
Hör gärna av dig.
 
Jag igen...

Hej igen

Det var inte så många som var intresserade av att gå i början av sommaren som jag gärna ville, så jag gick själva sträckan abisko-nikkaluokta i början av juli.
Inget regn, inga mygg och strålande solsken. Det är klart att det gav mersmak men jag har hittils inte kunnat bestämma mig för om det blir en andra tur.
Eftersom mailen har börjat komma såhär mot hösten via forumet tänkte jag bara lägga till att jag gärna går en sväng till inom dom närmaste veckorna och då hade
jag själv tänkt gå stuga till stuga så jag slipper bära på tältet som jag gjorde sist.

Jag är för tillfället utan arbete och kan själva slänga ihop mina prylar och dra till fjällen närhelst det passar utan att behöva desto mera betänketid och om någon vill gå nån annan sträcka än abisko-nikkaluokta går det också bra.

/Mats
 
Hej!

Har ändrat tidpunkt för min vandring mellan abisko-nikkaluokta. Det blir v.35 istället. Min far ska gå med och kanske en till. Om du är sugen på att gå samma sträcka igen är det bara att hänga på.
 
Hej

v35 var lite sent, risken för snöfall och annat ruskväder är allt annat än liten. Men har det inte
dykt upp nåt annat tidigare än det så är jag sugen på att följa med, eftersom du redan har andra att gå med antar/hoppas jag att jag inte ställer till för dig även med sistaminuten beslut..
 
Häng på vet jag!

Hej och hallå!

Det är bara att hänga på vet jag! Det är ju trevligt med sällskap. Har du inget bättre för dig, kan du väl ta och vandra med. Visst kan det vara ruskväder, men man får ha bra kläder. Myggfritt dessutom...=)
 
Snörisken

Jag har gjort ca 25 turer i de här trakterna. Ca 15 av dessa har varit på hösten mellan vecka 34 och 38. Det har några år kommit snö även i lägre terräng men jag har aldrig varit med om att snön lagt sig (för vintern). Jag har även gjort "höghöjdsturer" med toppassager över 1900 m nivån. Några enstaka gånger har det inneburit rejäl snöpulsning men de flesta år har det inte varit något problem.
Ofta har jag dagtid gått gått i en tunn luftig skjorta och upp till 15 grader varmt. (självfallet har det också varit turer runt "nollan" och blötsnö). Natttempen utanför tältet har någon gång hamnat ned till -10.(Med tur kompenserat av formidabla norrsken).

Självfallet har jag något extra förstärkningsplagg så här års. Men mössa, vantar och regnplagg är alltid en självklarhet även i högsommaren på fjället.



Säger Björn som ska gå på tälttur med tänkta toppturer ett par veckor senare.
 
Ja, Björn verkar ju ha gott om erfarenhet i allafall. Själv har jag en fyradagarstur i Abiskotrakten i minnet från 2001 då vi gick i regn, dimma och snö hela vandringen(4dgr). Den andra gången jag var upp den här tiden(början av sep) var det dock mest soligt även om det slank emellan någon regnskur. Hursomhelst så är det ju inte så farligt med regn/snö heller, speciellt då man inte behöver sova i tält varje natt, jag menade
bara att risken för sånt väder är större. Men det är väl bara att hoppas på bra väder för å andra sidan så är ju inte mycket som slår en kall och klar höstdag heller. Det blir säkert skitbra det här, det är bara att packa med sig mössa och vantar. Det verkar ju inte vara nån som känner för att dra iväg innan dess(?) Och Björn, skall du också gå upp i dessa trakter eller? Väntar du på att rusningen lagt sig så att det blir lite mindre folk som springer runt, för du kommer väl gå runtikring den tiden då stugvärdarna tar sitt pick och pack och stänger för året.
 
September

Jag (vi) går brukar gå tältturer så stugorna är inte så viktiga.
Jag planerar inte turen så noga längre utan låter vädret styra. Däremot försöker jag lägga turen så att det finns flera topptursalternativ under turen. Beroende på vädersituationen just då.

Vad jag ville ha sagt när jag såg inlägget(n) var att det finns ingen anledning att tveka p g a vädret så tidigt som vecka 35. Fjällen är som vackrast när höstfärgerna kommer och skulle jag gå en stugtur skulle jag definitivt inte tveka.

En solig fin höstdag är värt allt slitet och oftast har det blivit några klara dagar (och det är väl dessa som håller igång intresset).Men visst måste man räkna med dåliga dagar. Jag kan dock bara minnas en tur där hela fjällvärlden var molnklädd hela tiden.

Medeltempen för september ligger på ca + 5

mvh
Björn
 
V35 eller lite tidigare?

vän; sa:
Hej!

Har ändrat tidpunkt för min vandring mellan abisko-nikkaluokta. Det blir v.35 istället. Min far ska gå med och kanske en till. Om du är sugen på att gå samma sträcka igen är det bara att hänga på.

Hej!

Jag heter Ingvar Loco Nordin. Ska vandra från Abisko 26 augusti. Det är ju lite innan v 35, men vem vet?

Jag brukar för det mesta starta ensam, men nästan alltid, efter dag 1, gå med någon eller några andra.

Hör av dig om datumet kan passa.

Loco
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mad-Man Abisko till Nikkaluokta mitten av Aug Reskompis 2
Michael Jönsson Abisko - Nikkaluokta (vill du vandra med) Reskompis 0
Tripping Abisko - Nikkaluokta början på sep Reskompis 1
ulraxe Nikkaluokta - Kebnekaise - Abisko v 33 Reskompis 3
Adam22 Fjällvandring Abisko-Kebne-Nikkaluokta Reskompis 2
jonsa skidtur abisko - nikkaluokta! Reskompis 0
skogsmulle68 Transportation Kiruna Airport - Abisko 16/8 Reskompis 4
beatrice. Abisko v. 35 Reskompis 0
JRX Abisko till Kvikkjokk vecka 32 - 35 (6-30/8) Reskompis 0
fosvald Transport Kiruna till Abisko Reskompis 0
Fjellbokken Skitur fra Abisko i mars Reskompis 0
Majsen10 Abisko V.29-30 Reskompis 1
erik.wesslan.1 Vandring i Abisko augusti Reskompis 0
Loijzan Abisko - Nikka v.29-30. Reskompis 2
jocke5 Ritsem-Abisko Reskompis 2
Mikael_E Kungsleden vecka 31, Abisko - Kvikkjokk Reskompis 0
ghost-shark Resande till abisko. Reskompis 0
avslutad180423 Vinter i Abisko 2010 Reskompis 5
Durden Dela Taxi Kiruna-Abisko 18 augusti? Reskompis 0
Ashish Abisko-Kebnakaise week 37 Reskompis 0
markus_t Kungsleden Hemavan --> Abisko Reskompis 0
madde182 abisko-nikkaulokta 4-13juli Reskompis 3
Chrille74 Fjällvandra från Abisko till Keb i juni Reskompis 16
b_luthman connex den 15 feb till abisko Reskompis 0
Fjällis Skidtur Abisko/Kebne/Nikka v.14 Reskompis 0
Sushi Kebnekaise-Mårma-Abisko Reskompis 12
telejohnny Abisko / Björkliden, offpistsällskap Reskompis 0
Bjorn_e Sarek eller Abisko sommaren 2004 Reskompis 4
ekonom Nikkaloukta -Abisko Reskompis 0
ekonom Vandringssällskap Keb - Abisko Reskompis 0
Fjällis Skidtur Abisko-Kebnekaise Reskompis 0
SirLance Abisko-Keb 8-18/4 Reskompis 0
lillondo Kvikkjokk-Salto-Keb-Abisko, Juni/Juli? Reskompis 0
LuisFigo Offpist i Abisko Reskompis 0
ceciliak1 Kiruna - Nikkaluokta Reskompis 3
fosvald Transport Nikkaluokta till Kiruna Reskompis 1
jocke5 Skidtur Nikkaluokta-Katterjåkk Reskompis 1
Petri Niemelä Tre platser i bil finnes till nikkaluokta 5/6 aug Reskompis 0
Firax Nikkaluokta-Kebnekaise Reskompis 3
sagrol Vassijaure-Mårmapasset-Nikkaluokta vecka 33 Reskompis 3
Klätterdjuret Dela taxi Nikkaluokta - Kiruna flygplats? Reskompis 0
Hamplan En Norge vandring i sommar Reskompis 0
mary26 Guatemala sommar 2018 Reskompis 0
Feorie Vandringssällskap i sommar Reskompis 10
avslutad_211121 Skåne nu - fjällen i sommar Reskompis 0
Torner88 Någon annan som har lust att vandra i sommar? Reskompis 2
IngeNilsson Fjällvandring sommar 2015 Reskompis 0
Bobart Vandrekompis 60+ sommar 2015 Reskompis 0
toviss Kebnekaise sommar 2015 Reskompis 9
amae Kungsleden i sommar! Reskompis 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.