Dagens ungar

Oavsett vad det är ett politiskt experiment, i början på -70-talet ökades skattetrycket, dubbelarbetande föräldrar blev lösningen och vem satt emellan, sannorlikt barnen?
När jag växte upp fanns det mammor hemma med bullar och tid till ungar.
Måhända finns det fler bra möjligheter nu, men gratis verkar vara bristvara bl a...
Alla förändringar är givetvis inte till det bättre även om intentionerna är nog så bra.
Att få ut ungar i naturlådan kan ha en hög tröskel men väl där finner de flesta att man kan ha kul även där. Men var finns alla ledarna som behövs för den organiserade delen?
Själv tror jag inte att datorer och innomhus spel är enbart till ondo, men som allt gäller det blandningen.
//J
 
Väcker liv i den här gamla tråden igen med frågan "hur blev det nu då?" Infriades alla farhågor som det skrevs om för 7-11år sedan. Ni som refererade till era egna barn, hur är deras friluftsliv idag?

//Karolina som hittade den här tråden när jag sökte med "rida + barn" eftersom grabben vill börja rida...
 
Wow, läser faschinerat början av tråden. Jag är själv född 95, men under min gymnasietid har "ska vi ut i helgen?" alltid syftat på Bruksleden. Men sen är man väl lite udda. Visst finns dataspelskidsen idag, men det gjorde ju även rollspelskidsen under 80-talet. Kul att se att alla tycker att generationen efter en själv är hopplös. Tack för återupplivningen av tråden!
 
Oavsett vad det är ett politiskt experiment, i början på -70-talet ökades skattetrycket, dubbelarbetande föräldrar blev lösningen och vem satt emellan, sannorlikt barnen?
När jag växte upp fanns det mammor hemma med bullar och tid till ungar.
Måhända finns det fler bra möjligheter nu, men gratis verkar vara bristvara bl a...
Alla förändringar är givetvis inte till det bättre även om intentionerna är nog så bra.
Att få ut ungar i naturlådan kan ha en hög tröskel men väl där finner de flesta att man kan ha kul även där. Men var finns alla ledarna som behövs för den organiserade delen?
Själv tror jag inte att datorer och innomhus spel är enbart till ondo, men som allt gäller det blandningen.
//J

Jag är född 1971. Min mamma var hemma med mig och mina systrar när vi var små. Pappa arbetade. På helgerna var vi ofta ute och gick i skogen. Jag var med i skogmulle etc samt scouterna. Det sistnämnda slutade jag med efter ett par år då det blev för mycket. I början av 80-talet skaffade jag en Commodore 64 och sen blev den det stora intresset. Det var först i mitten av 00-talet som mitt friluftsintresse väcktes till liv. Dels skaffade jag bil vilket gjorde att jag enkelt kunde ge mig ut i naturen. Dels fick jag boken Rundvandringar på Romeleåsen med färdiga vandringar av olika längd. Sen utvecklades mitt friluftsintresse därifrån. Nu åker jag till fjällen och vandrar varje sommar.

Jag tror det är viktigt att ta med barnen ut, även om de inte uppskattar det. Har man gjort något när man är barn så är det mycket lättare att "återupptäcka" det när man blir äldre, tröskeln är lägre och det känns mer naturligt.
 
Hen har tydligen funnits sedan mitten av 60-talet och använts om än i mycket liten omfattning sedan dess. Den stora debatten satte inte igång förrän efter denna diskussion.
 
Jag och min sambo har som många andra idag varsit heltidsjobb, vi har även en son på 7 år. Vi kommer ofta hem i 16-17 tiden varje dag, då ska det slängas ihop mat och sedan är det iväg på aktiviteter (fotboll, skytte, innebandy). Minst sagt en stressig vardag.
Vi har funnit att spendera helgerna i skogen att bara utforska/grilla/leka eller vad man nu kan tänka sig är avkopplande och stimulerande för hela familjen. Det är även uppskattat av våran sons vänner när vi tar med dem. Jag tror som någon skrev tidigare, att det är viktigt att ta sig ut även fast sitt/sina barn kan vara lite ovilliga. För väl ute brukar det sällan vara sura miner.
Sen kan jag anse att det är bättre att följa med i deras utveckling vad det gäller tv-spel, paddor, internet osv. Visa dem att det går att ta reda på massor med dem som hjälpmedel, inte bara som underhållning. Ibland kollar vi t.ex. Youtube klipp på hur man kan bygga saker i skogen, göra upp eld, bygga knivar med mera. Mobilen får även följa med ut ibland för att identifiera växter, svampar eller vad annat man finner.
 
Jepp, precis så är det!
Men det är ju liksom en ond cykel det där. Föräldrar som inte har tid slänger fram paddan. Om man hade skickat på Mulle istället så hade det antagligen sett annorlunda ut. Var förvisso inte med i Mulle men bodde vid skogen och lekte utomhus precis som trådstartaren beskriver.

TV,Nintendo och Commodore (stavas det så? jag minns inte)

Här är bovarna i spelet, det och icke närvarande föräldrar.
 
Tårta på 13 års dagen?

Om trådskaparen hade fött ett gosse eller flickebarn i samband med inlägget hade vi nu kunna fira dennes 13 års-dag om min räkneoperation stämmer.

Nå hur går det för våra telningar, har de frivilligt gjort ett besök i spenaten eller har gammelmormor tvingat ut dem under hot att beslagta telefonluren med sina ettor och nollor?

Förövrigt säger min gode vän asfaltgunnar att naturen avnjutes bäst på en televisionsapparat. Förslagsvis den modellen med färgåtergivning.

Typ.
 
Om trådskaparen hade fött ett gosse eller flickebarn i samband med inlägget hade vi nu kunna fira dennes 13 års-dag om min räkneoperation stämmer.

Nå hur går det för våra telningar, har de frivilligt gjort ett besök i spenaten eller har gammelmormor tvingat ut dem under hot att beslagta telefonluren med sina ettor och nollor?

Förövrigt säger min gode vän asfaltgunnar att naturen avnjutes bäst på en televisionsapparat. Förslagsvis den modellen med färgåtergivning.

Typ.

Vad är en "televisionsapparat" för något? Är det något historiskt redskap?
 
Själv tror jag inte att datorer och innomhus spel är enbart till ondo, men som allt gäller det blandningen.
//J

Sant även nu snart nio år senare.

Min fyraåring gillar både plattan och skogen.

IT har oförtjänt dåligt rykte. Om barn läser böcker i timmar anses det bra, men om de spelar spel i timmar befarar man hjärnsvamp.

Men skogen är ju mest avslappnande.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...