Hur fördriver ni tiden I väntan på Vårens HavsÖringar?

Har alltid Hatat vintern, har alltid tyckt illa om snö och kyla trots att kläder och skor varit av bästa kvalitet och därvid fått min kropp att vara varm i bitande kyla...

Men det är tungt att bara gå och vänta på att havet ska släppa sitt grepp och Öringen åter börjar nosa efter spigg och annat gottigt utanför Gävlekustens
steniga stränder...

SÅ VAD GÖRA??!!
Vareviga vinter har bedrivits på samma sätt,
lek med ungarna, gått i ide i källaren, bio, levande ljus, en smutt ur Whiskyflaskorna till skön musik samt en evig evig väntan...

Nu tog jag tag i det hela och började fundera på vilka fiskemöjligheter som finns runt denna stad...

Pimpla Abborre?? Glöm det, jag finner inget nöje i att få en massa småttingar i jakten på de stora...

Angla, Njaa, där finns det ändå något nöjsamt att sitta och vänta, men jag har inte hittat vattnen där storleken är riktigt bra hela tiden...

Flugfiske?? Jo men där finns det ju en tanke, Gavleån...
Gavleån som rymmer riktigt många och stora HavsÖringar samt en del bruna laxar som kan kämpa väl....
Och många är de men kanske lite tröga att få...

Sen hade jag lyckan att finna en liten tjärn/sjö
med intressanta möjligheter för fin pimpelröding och ett första besök där gav 7st med vikter på 4-9 hg...
Dessutom så innehåller vattnet grov Öring och sik också...
Då vaknar mitt pimpelintresse en smula :))

Så får tiden fortgå tills Rydsen läggs i blöt i mitten av April och jakten kan inledas efter det underbara tunga silvret igen...

Take Care....
 
Ahh det är bara och dra ut och dra havsöring när man vill här nere södern. Sen gör det ju inget att man bor vid den bästa havsöringssträckan i Sverige:) Ska dra ut på lördag hade jag tänkt.

/mattias - som älskar vinter,snö och kyla:)
 
Jag har svårare att fördriva tiden i väntan på hugg när jag fiskar havsöring, varför jag inte gör det numera. Får väl ev ta nya krafttag till våren här i Umeälven, men brasfisket tycker jag är betydligt enklare att härda ut...
 
Jag jobbar i Sunderbyn för tillfället men om två veckor åker jag ner till Skåne och då är det bara att dra på sig vadarna på en gång och bege sig ut på jakt efter sydkustens och österlens vackra öringar! :)
 
Nån som har några bra tips (utan att avslöja favoritställena förstås ;) ) på vart man kan ta sig för att lura upp en eller annan? Här i Skåne, alltså...
 
Hela sträckan från Haväng till Stenshuvud. Sydkusten mellan Ystad och Trelleborg. Egentligen efter hela kusten i grunda vikar och steniga rev. Även västkusten, Barsebäck t.ex.
 
alven; sa:
Nån som har några bra tips (utan att avslöja favoritställena förstås ;) ) på vart man kan ta sig för att lura upp en eller annan? Här i Skåne, alltså...

Några tips:
Abbekås, Svarte, Engelska bryggan i Ystad, Kåseberga, Löderup, Gislövshammar och Vik.

/mattias
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.