Firebox Nano stove 2nd gen

Hej på er!

har under sommaren testat den denna lilla vikbara "box stove" och kan varmt rekommendera den! Hade länge funderat på Firebox std men den är i min mening lite tung (ca 1 kg). Men nanomodellen väger endast 170 gr och fungerar klockrent. Någon mer som har använt Firebox? Här är en länk till en video där jag testar den.

Ha det bra!

https://www.youtube.com/watch?v=qbNG5YOR8GA
 
Jag beställde en Std Firebox i början på sommaren men har inte våga använda den än då det är eldningsförbud. Men jag är sugen på att införskaffa en Nano så snart de får hem den i lager så blir det sedan till att testa sedan så snart man får börja elda igen. Visst kanske man testa hemma på tomten om man vattnat ordentligt runt om eller i öppna spisen men det är inte riktigt samma sak som ute i det fria.
 
Fire boxen är helt underbar att använda, rekommenderas starkt. Man kan även vara kreativ i hur man använder den, blir roligare att leka med nått som har alternativ.
 
Några funderingar kring små vedkök. Jo jag har prövat och brukat, samt förkastat för mig. Men visst de funkar för somliga.

Kokkärlen blir sotiga, till skillnad mot när man brukar solkök och gaskök.
Hur hanterar ni det så att inte hela packningen blir sotig?'

Småved från marken, för det är vad allemansrätten tillåter oss ta. Hur hittar ni torr brännbar efter veckoregn och när det är snötäckt?

Pinninstoppshålen förefaller små och köken i filmerna står på konstgjort respektive plant stenskärv. Hur hittar ni detta i grönsakslådan varje gång?

Min brukarerfarenhet var att bygga en någorlunda plan botten till köket krävde närhet till en bäck med berg i toppen. Härnere på den Nordtyska sandheden fanns inte de förutsättningarna men väl sand och grus.

Makeld om det skall och går att elda öppen eld. Och vid eldförbud får man ha thermos med sig både till varm dryck och mat.

Men jag är nyfiken på sothanteringsfrågorna samt plant underlag?

go tur
 
Rökdoft

Vedkök är roligt och jag har testat lite. Något jag tänkt på är att även om det brinner i köket så bra att man inte ser rök så luktar man brandrök när man kommer till civilisationen.
 
Jag gillar också små vedkök. Att kokkärlen blir sotiga gör inte så mycket då jag oftast är ganska "stationär" och inte släpar runt på grejer så mycket. En liten plastpåse löser ju annars det problemet vid transport.
 
Men jag är nyfiken på sothanteringsfrågorna samt plant underlag?

go tur

Jag hadde den tunga fireboxen, då var det inte så jätte noga med helt plant underlag, gick bara på gräsmattan, andra saker kan jag inte svara om. Och med sot är det ju bara ha en väska eller påse eller liknande att lägga i.

Det trevliga med sotet är att man kan få med sig den ljuvliga doften hem, om man använder samma kastrull på spisen börjar det lukta som om man va och campa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mercu Bushcraft LF vs Firebox Nano - Vad ska man välja? Kök och brännare 26
kakapo Firebox nano vs Robens Logger? Kök och brännare 3
Mercu Nya Firebox Freestyle ( från 2022)- Designfel med risk för skogsbränder? Kök och brännare 10
Jooohan Firebox, rostfri eller svart lackerad? Kök och brännare 3
pernissila Firebox vs Bushbox! Kök och brännare 6
turtle Vad får plats i en solo stove titan? Kök och brännare 11
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
veni Soto Windmaster stove Kök och brännare 37
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
GREAT_KHAN Biolight stove Kök och brännare 7
Still Alive Bio Lite camp stove Kök och brännare 2
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12
Gun-valld Ikea Stabil wood stove Kök och brännare 13
GJM Woodgas Stove Kök och brännare 0
Yogi_sthlm Wild Woodgas Camp Stove (vedkök) Kök och brännare 299
Gun-valld The Perfect Alcohol Stove Kök och brännare 67
Sportquattro Soto Muka Stove Kök och brännare 26
snusmumriken83 primus express stove Kök och brännare 6
migael Pepsi Can Stove Kök och brännare 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...