Vår/Höst -sovsäck

Hej alla!

Jag och sambon har börjat vandra en del senaste två åren och ska andra veckan i september vandra kvikkjokk - Saltoluokta.

Vi har under våran och hösten använt Haglöfs Tarius -5 sovsäckar

Extrema temperaturer: -22°C
Komfort (m): -5°C
Komfort (v): +0°C
Vikt: 1.69 kg
Paketstorlek: 36 x 23 cm


Problemet med sovsäckarna är att dom tar brutalt stor plats i ryggsäcken och inför vår 5 dagars vandring senare i år så behövs det mer plats i säcken samt att vi vill reducera vikten lite.

* Är alla vår/höst-säckar så stora som Tariusen?

* Kan man komma ner i storlek med en dunsäck? (gärna -10 då det kan bli rätt kallt även på hösten norrut)

Kom gärna med förslag på vilken sovsäck vi ska skaffa och era tankar kring det hela!
 
Jag brukar använda dubbla liggunderlag när det är kallt, ett i cellplast och ett med luft i. Och det klarar jag mig med och då behöver inte sovsäcken klara extrem kyla. Jag kommer troligen köpa ett liggunderlag som klara kyla i framtiden, men nu använder jag det jag har.

Skickat från min moto e5 play via Tapatalk
 
Jag brukar använda dubbla liggunderlag när det är kallt, ett i cellplast och ett med luft i. Och det klarar jag mig med och då behöver inte sovsäcken klara extrem kyla. Jag kommer troligen köpa ett liggunderlag som klara kyla i framtiden, men nu använder jag det jag har.

Skickat från min moto e5 play via Tapatalk

Ja det gör vi också, sovsäckens temp fungerar bra, problemet är bara att den är gigantisk, tar upp mycket plats i ryggsäcken :D
 
Ja det gör vi också, sovsäckens temp fungerar bra, problemet är bara att den är gigantisk, tar upp mycket plats i ryggsäcken :D
Det förstår jag. Men jag tror att det går bra med tunnare sovsäckar om man har bra isolering under sig. Jag är också varm av mig så du kanske inte ska lyssna för mycket på mig. [emoji6]

Skickat från min moto e5 play via Tapatalk
 
Det är enormt stor skillnad på dun och syntetsäck.
Skulle rekommendera en Marmot Palaside eller Marmot Never Winter, låter som rimliga alternativ för era vandringar.

Tips. Åk till en butik och känn och kläm innan du köper! :)
 
Definitivt!

Packvolym är ju inte standardiserat, så det blir svårt att göra en jämförelse.
Packstorleken på din Tarius blir nästan 15 liter om man räknar en cylinder utifrån måtten (låter stort, men det är väl den okomprimerade packpåsens volym). Sen kan man komprimera den.

Här har du några alternativ som minskar vikt och volym avsevärt.
Marmot Sawtooth: 7 liter och 1100 gram. Tlim -9C.
Marmot Palisade: Ca 100 gram lättare, och Tlim -8C.
Dessa två är prisvärda säckar med hyfsat bra dun. Finns fler varianter i samma "serie".

Med bättre och dyrare dun kommer man ner i lägre vikt, men även mindre volym.
Marmot Hydrogen: 4,6 liter och 665 gram. Tlim -4,8C
Marmot Helium: 7 liter och 935 gram. Tlim -10.
Dessa två har betydligt finare dun.

Alla ovanstående har impregnerat dun.

Dun komprimerar man lättare. En syntetsäck som man komprimerar blir en boll. Hårda bollar innebär utrymme runtomkring som är svårt att utnyttja.
Dun man man platta ihop på ett annat sätt.

Enklaste sättet att bli av med volym i ryggsäcken är nog att byta till dunsäck.
 
Skulle ni säga att sova i tält ökar temperaturen nämnvärt?

Tacksam för alla bra svar! En dunsäck blir nog att spana efter, kanske på second hand om inte allt för gammalt!
 
Skulle ni säga att sova i tält ökar temperaturen nämnvärt?

Tacksam för alla bra svar! En dunsäck blir nog att spana efter, kanske på second hand om inte allt för gammalt!

Jämfört att sova under bar himmel så blir det varmare i tält. Utstrålnings- och konvektionsförluster minskar.

Håll koll på de stora handlarna. Det är inte ovanligt att man kan få tag i en sawtooth för ner mot 1600-1700kr. Det är ett bra pris!
 
Ytterligare ett tips på Marmot Sawtooth (eller Helium om du har större plånbok och vill kunna komprimera ändå mer) som borde fungera ganska bra för det ändamål du beskriver. Även om leden ni tänkt vandra går öster om fjällkedjan och till viss del i skogen är mitten av September på gräns till vinter i de trakterna. Var uppmärksam på när båtarna slutar gå för säsongen.
Vi var själva på en veckotur på Handangervidda förra hösten vid samma tid på året, och kallaste natten var -4C övriga nätter runt nollan pga mulet väder.

Om sambon är kvinna heter modellen Marmot Angelfire som motsvarar Sawtooth. Båda modellerna finns som regular och long, men observera att ligglängd är olika på unisex resp woman modellen (Sawtooth Regular = ligglängd 183cm, long = ligglängd 198cm / Angelfire Regular = ligglängd 168cm, long = ligglängd 183cm).
Verkar som om båda modellerna finns att köpa för drygt 2000kr idag, och det är ett ganska bra pris då en välskött dunsovsäck har en lång livslängd.

Vill ni kunna förvara dunsäckarna vattentätt i packningen och komprimera dem bättre rekommenderas "Sea-to-summit eVent compression dry sack", där storlek large (alt medium) borde fungera bra. Hemma förvarar ni dunsäckarna okomprimerat i sina stora förvaringspåsar på torr plats.
 
Senast ändrad:
Western Mountaineering sovsäckar, i StS kompressionspåse = kanon. Har själv deras Caribou och Apache. Kombinera ett Thermarest Neoair Xtherm och Z-lite med det så är du hemma året om
 
Western Mountaineering sovsäckar, i StS kompressionspåse = kanon. Har själv deras Caribou och Apache. Kombinera ett Thermarest Neoair Xtherm och Z-lite med det så är du hemma året om
Håller med att WM gör mycket fina dunsovsäckar, men de ligger i en annan prisklass ihop med Marmots mfl dyrare dunsovsäckar. Visst går det att komprimera en dunsovsäck med tunnare yttertyg och 850CUIN dun lite mer än en 650CUIN dunsovsäck, men skillnaden i kostnad är också stor.
 
Sea To Summit gör fina saker.

Använder deras Ascent II och är nöjd. Den kan dessutom öppnas helt och användas som täcke/filt, något som jag uppskattar, speciellt varma dagar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
RufuzIda Någon som kan hjälpa mig Utrustning allmänt 3
Munks Tunna vs tjocka kläder i kall sovsäck? Utrustning allmänt 100
Nameby Sovsäck dam - 60 Utrustning allmänt 9
Fotoräven Hjälp med vintersäck Utrustning allmänt 6
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
Roxy Mendelsson True north sovsäck arctic 1200 -5 Utrustning allmänt 5
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
Sverker G fråga om temperatur på sovsäck Utrustning allmänt 7
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
fotografiskt Ta bort lukt i sovsäck Utrustning allmänt 16
Alice85 Nybörjare: inköp av sovsäck med mera Utrustning allmänt 11
Tobias.Åsman Sovsäck för vinterväder Utrustning allmänt 13
marsianmejler Malmö/Lund och dela frakt på utrustning?tält/sovsäck/skaljackor/ryggor Utrustning allmänt 0
tbasco Rusta-ryggsäck och sovsäck? Utrustning allmänt 34
metrotiger Kök och sovsäck i staterna Utrustning allmänt 5
Hilber Ät upp din sovsäck Utrustning allmänt 3
cyklist86 Sovsäck/Tält Combo Utrustning allmänt 3
honkamaa Sovsäck Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.