Gammalt Trangiakök - beläggning invändigt?

Hej!

Jag sitter och ugglar medan ovädret härjar utanför, och servar ett gammalt Trangiakök som jag hittade på en loppis i somras. Det är sotigt och skitigt och jag har gått loss på utsidan med ättika och stålull.

På insidan av stekpannan(locket) och kok-kitteln finns en gulaktig beläggning. Är det här något slags non-stick syntetiskt material som man måste vara försiktig med eller ska jag betrakta det som smuts och gå loss med stålullen? Som jag minns min ungdoms Trangiakök såg de likadana ut på in- och utsidan, och det här ser absolut inte ut som en modern "teflonpanna".
 
Non-stick-material är gråsvart i alla fall på nyare kök. Den gamla non-stick-pannan minns jag som ljusgrå. Kan det vara Duossal? Vill minnas att den är aningen ljusgul i jämförelse med utsidans aluminiumfärg. Kitteln är i så fall något tyngre än normalt. Här är en sida med lite information: https://www.trangia-central.com/trangia-materials.html

PS. Och är det Duossal så tål den stålull.
 
Råkade ut för på 90-talet en som var med ut och tältade efter Sörmlandsleden som var mycket hatisk till sitt trangia då allt smakade APA från den. Tyvärr hade inte han tagit bort skyddsplasten från delarna innan han lagade mat i köket för första gången. :-/
 
Jag skulle råda dig att inte använda något surt som ättika. Risken är stor att det är elakare mot aluminiumet än smutsen.
/John
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...