Lite frågor om utrustning

Är ett cellplast-underlag under sitt uppblåsbara att rekommendera?
Vad är det absolut lättaste alternativet som finns när det gäller cellplast-underlag?

För er som har någon av det lättaste titankastrullerna (Msr Titan Kettle/Snow Peak Trek 700 etc) är det ett problem att inte ha non-stick beläggning i dem?

Jag funderar på superlätta grejjer och om jag kan få tag på en kastrull med non-stick som där det kanske bara diffar ett par gram så köper jag nog en sån.

Såg en på biltema som ser intressant ut men jag vet inte vikten dock.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fri...--och-stormkok/Kokkarlsats-0509-L-2000035737/
 
Om man inte sover i tält vill man oftast ha något som skyddar det uppblåsbara liggunderlaget. Jag har i alla fall sett tillräckligt punkteringar i vindskydd och på bar mark för att själv oftast ha ett tunt cellplastunderlag på 150 g med mig. Det fungerar ju även som sittunderlag på raster. Någon gång har jag dock bara haft ett ännu lättare plastskydd under och på vintern vill man ju ha ett cellplastunderlag som extra isolering under. Dessutom ger ju ett extra underlag lite reserv ifall det uppblåsbara underlaget punkterar.

Då det gäller de lätta titankastrullerna på under litern tycker jag inte att det är någon poäng med nonstickbeläggning (har själv ett Snow Peak på 900 g). Du steker knappast mycket med det i alla fall, då dessa ju oftast är formade som en stor mugg med höga kanter och liten botten.
 
Dosferra vikten på ditt utpekade kastrullset är 240g står i specifikationen.

Lättast under tunna madrassen är bubbelplast som både håller markfukt och småsten borta från madrassen.

go tur
 
Dosferra vikten på ditt utpekade kastrullset är 240g står i specifikationen.

Lättast under tunna madrassen är bubbelplast som både håller markfukt och småsten borta från madrassen.

go tur

Ah! Tack för rådet om bubbelplast.
Jag var lite otydlig om kastrullsetet. Jag tänkte inte använda locket på utan bara den större kastrullen. Men jag kommer nog iaf köpa en lättare titan utan non-stick.
 
Vad är det absolut lättaste alternativet som finns när det gäller cellplast-underlag?

Halaj!

Jag vill tipsa om att inte leta bland liggunderlagen, utan spana efter yogamattor istället. De är typiskt kanske en tredjedel så tjocka som ett vanligt liggunderlag. De isolerar ju naturligtvis därefter, men det ingick ju inte i din frågeställning.

//T
 
Underlag
+1 på bubbelplast, alt. underlagsmatta för golv. Bägge naturligtvis förbrukningsvaror, men t o m bubbelplasten räcker gott och väl för en tvåveckorstur. Jag lägger den under tältgolvet, så den fungerar både som golvskydd och som ett litet tillskott till värmeisoleringen. Man kan därmed, om man så vill, välja motsvarande tunnare liggunderlag.
Underlagsmattan är lite hållbarare, men också lite tyngre, dyrare och mer skrymmande.
Vidare upp på vikt-, prestanda- men också prisskalan finns 4 mm evazote; finns i 2x1-metersformat från flera tillverkare, men billigare på rulle som betongtäckmatta i bygghandeln (i a f förutsatt att man får köpa en spillbit och inte hela rullen ;)).

Grytor
Bäst relation innehållen volym/egenvikt som jag hittills hittat för en kastrull kring (inom vida ramar) enlitersintervallet uppvisas faktiskt av grytorna till Trangia 27: 80 g för enlitersvolym. Att de är så optimerade beror delvis på den vida låga formen, som också gör dem stabilare och mer funktionella, åtminstone om man vill "laga mat" lite mer än bara koka upp vatten. Men delvis också på att det av både hållfasthet- och produktionsskäl går att göra tunnare grytor av aluminium än av titan.

Aluminiums största fördel är dock, att det med sitt högre värmeledningstal fungerar väldigt mycket bättre till matlagning än titan och naturligtvis minskar vidbränningsrisken. Välj den hårdanodiserade ytan, som är mer lättdiskad och reptålig. Jag undviker själv nonstick-beläggningar av bl a miljö- och hälsoskäl, men med HA/alu-grytor har jag inte heller saknat den ur funktionell synvinkel.

Kompletterar man en sådan gryta med lock av engångspajform och "tamoj" till Minitrangia, får man ett mycket funktionellt kit på ca 100 g.
 
Många yogamattor är dock korta och gjort i ett tungt gummi.
Decatlon har vid yogamattorna en cellpastmatta i 150cm i 4mm som väger kring 100g och kosta 25kr
 
Vill man gå lätt, men ändå ha en CCF-matta, är denna från Relags den bästa jag hittat då jag är för bekväm (gammal?) för små liggunderlag, utan kör med Exped i Long/Wide format.

Detta matta har en aluminiserad sida, väger 200 gr & har måtten 190x60 cm.

https://m.bikester.se/relags-liggunderlag-gra-vit-234990.html

Vill man gå ännu lättare, men ändå ha något som är mer beständigt än bubbelplast, då måste jag säga att Tyvek är min bästa kompis. Finns i olika storlekar, det minsta är 210x80 cm & väger 95 gr.

Själv har jag största versionen, 210x150@160 gr och använder den till alltifrån som Footprint+absid, till fuktbarriär under tarp m.m.

Går även att hitta inom byggsvängen, men det finns några olika varianter då som du behöver skilja åt, dessutom har den färdiga modellen färdiga fästen för att pegga ut.

http://www.backpackinglight.co.uk/shelter-accessories/WB106.html

Personligen vill jag göra mer än att koka vatten.

Lyxen att t.ex. festa loss på bacon & äggröra kan för mig inte underskattas, då funkar ingen obehandlad kastrull ur ett diskperspektiv något vidare enligt min erfarenhet, även om HA är mindre dåligt.

Viktmässigt är dock kitet som @joanna föreslår svårslaget, även om det kanske inte är det mest bränsleeffektiva (svårt få till ett välfungerande lättviktsvindskydd, överbevisa mig gärna!).

Kollade upp en toppmonterad brännare som @CampDavid upplyste om som heter Soto Windmaster, den brännaren ihop med ett folievindskydd och en Trangia 27-kastrull med Non-stick kanske är en skaplig kombo, även om jag är alkoholromantiker (gillar spritbrännare mest p.g.a. tystnaden).

Jag antar att det dessutom råder budgetbegränsningar då du tittar på en Biltemakastrull på 230 gr (?).

Personligen så blir förmodligen mitt nästa kök ett Trail Designs The Cone, frågan är vad diametern är på dessa grytor
eb66fc80cc6d3ea2f321997d10b20acc.jpg
, för om Trangias 27 gryta passar, då kör jag på en sådan Non-stick, annars får det bli en Evernew ECA-422 http://www.backpackinglight.co.uk/pots-pans-and-mugs/SC109.html.

Den är förvisso i titan & tyngre än alukastrullen (men slipper tamoj), men p.g.a. konstruktionen av "The Cone", så kommer värmen ändå att spridas jämnt runt kastrullen då brännar-vindskyddskonstruktionen ger relativt lite punktvärme.

Ser att Ultralightoutdoorgear slutat sälja The Cone+brännaren. Är det någon som vet försäljare inom EU..?

Lycka till och håll oss uppdaterade!

Hoppas min "uppsats" gav några ledtrådar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
(...) Viktmässigt är dock kitet som @joanna föreslår svårslaget, även om det kanske inte är det mest bränsleeffektiva (svårt få till ett välfungerande lättviktsvindskydd, överbevisa mig gärna!). (...)
Se nedan :)
Ännu enklare med en markstående brännare.
Man vinner mycket bränsle och uppkokningstid på att vindskyddet gå högt upp på kastrullens sidor; likaså på att det finns en "bottenreflektor", vilket jag insåg först efter ett tag.
Springan mot kastrullens överkant och mellan vindskyddsdelarna kan regleras, men det är sällan det är så vindstilla att man behöver öka luftintaget.

Vindskyddet är något produktutvecklat sen bilden togs :). Det är dimensionerat för att kunna packas mellan grytmysaren och grytan, men då behöver övre delen skjutas ner för att den ska få plats på höjden. Allt rörligt är alltid en svag punkt, och lösningen med gem var lite väl fipplig med vantar på, så nu har jag limmat på några kardborrpluppar i stället.
Hanteringsöppningen kan också vara lite större utan att det inverkar mycket på effektiviteten.

Primus har ett vindskydd, som man klämmer på gaspatronens hals på liknande sätt, men det är tyngre, skyddar bara lågan och är för stort för att packas på en 100 grams gaspatron.

EDIT: borde ha skrivit att alltihop är tillverkat av engångspajformar. Alla kanter är gjorda med omvik à la plåtslagare :). Inga skarvar att fästa ihop finns i denna modell, men man kan vid behov göra det med aluminiumtejp.
 

Bilagor

  • 2016-08-23 001 062.jpg
    2016-08-23 001 062.jpg
    85.2 KB · Visningar: 1,666
Senast ändrad:
Vindskydd, forts

Här är en heltäckande variant, som jag tar med på kallare turer, eftersom den ger lite lagom värme till gaspatronen. Då behöver man vara noga med att reglera värmen, så det är skjutbart i höjdled på tunna titantältpinnar (1g/st), som det även förankras i marken/snön med. Reflektorskivan ökar bränsleeffektiviteten även här, samt bidrar till att skydda gaspatronen från överhettning.
Hanteringsöppningen kunde varit smalare, jag råkade bara sakna en tillräckligt stor foliebit.
Det här vindskyddet packas inte lika snyggt, utan får vikas för att få plats i grytmysaren (skivan passar dock under locket).
 

Bilagor

  • 13 191.jpg
    13 191.jpg
    148.8 KB · Visningar: 1,664
Senast ändrad:
Hur vattentät är tyvek?

(...) Vill man gå ännu lättare, men ändå ha något som är mer beständigt än bubbelplast, då måste jag säga att Tyvek är min bästa kompis. (...)
Hur upplever du vattentätheten, t ex när du står på knäna på något riktigt blött underlag? Det krävs rätt hög vattenpelare för att fixa det trycket, och tyvek ska vara "vattenresistent", vad det nu innebär.
Jag frågar därför att jag har rätt tunt tältgolv; har visserligen ännu inte varit med om att trycka upp markvatten genom det, men det blir ju inte tätare med åldern, så det skikt man ändå lägger under kunde gärna få hjälpa till.
 
Jag har använt tyvek många år och aldrig upplevt den släppt igenom vatten. Riktigt hållbart också jämfört med tex polycro och andra plaster
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
marcushagg Lite frågor om Suunto Metron/Advizor Utrustning allmänt 4
mied93 Fjällmark Airbed Lite Utrustning allmänt 7
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
niklaz Lite större såg att ha med i ryggsäcken? Utrustning allmänt 8
Pelle_Punk Lite glapp i Lundhags känga Utrustning allmänt 8
koskenkorva Hur gediget och välbyggt är Primus Ti Lite? Utrustning allmänt 2
JonasN "rynkiga" Haglöfs Solid lite Utrustning allmänt 3
knallhatt Vad gör jag för fel? Ryggsäck/nyckelben och så lite fötter Utrustning allmänt 19
dabac Lite retroteknik - elda i fyrfat Utrustning allmänt 4
roccster Petzl E-lite, drar ur batteriet Utrustning allmänt 4
acr32 Lite nytt från Haglöfs Utrustning allmänt 24
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Malindo Lite tips för köpsugna Utrustning allmänt 0
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
såg varför skrivs det inte om lite äldre kunskaper på näte Utrustning allmänt 7
foag Renskinn, allmänna frågor Utrustning allmänt 7
Tapio_ut En till powebankdiskussion! tre snabba frågor. Utrustning allmänt 6
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
zardoz Köpråd/frågor om pannlampa Utrustning allmänt 7
Iggle Frågor till er Sissipuukko M07 ägare Utrustning allmänt 1
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
patrix10 Frågor om Garmin 60scx Utrustning allmänt 0
patrik_pc Frågor om Satellittelefon Utrustning allmänt 2
FrökenLingon "Nybörjare" med allmänna frågor Utrustning allmänt 54
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...