Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29"

Asså jag orkar snart inte förklara!! Dessutom vill inte TS ha en heldämpad hoj och för de andra får man inte en någelunda bra dämpare ens på en hoj som kostar 10000kr begagnad..

Jo det var ett sidospår iofs. Men å andra sidan, jag sålde min förra FS AM som kostade 25K ny för 7.5K efter 2.5 år, och då var den nyss helservad med alla slitdelar bytta.

Till TS , man ska väl inte överdriva men lera och annan skit i drivlinan gör ju sitt för slitage även om tvätt och smörjmedel hjälper. Sen händer det ju att man smäller av kedjor, knäcker bakväxlar mot stenar och böjer bromskivor etc. Plus att en eller annan ram får kasseras p.g.a bucklor efter rejäla krascher. Dock mer när man är nybörjare eller lika klumpig och vårdslös som undertecknad. :)
 
Min åsikt är lite annorlunda, SLX och Deore är väl fungerande billigare Shimano-set som fungerar ruskigt bra och är pålitliga till ett lägre pris. Min sambo har kört på sina Deore i 6 år och jag har XT mixat med SLX och SLX har riktigt fin kvalitet som fungerat utan några som helst problem.
+1
Det är precis det jag har försökt skriva i
#15 och #26

Fundera även på om 29 tum är det du ska ha beroende på din längd, är du kort kan den kännas stor och otymplig.
Nja, om TS inte väljer ram NOGA och är riktigt lång, ffa med långa ben är troligen en 29" inte lika bra val som tex en 27,5"
Exempel: Jag är >190cm men de allra flesta 29" är även i största strl 62-64cm både onödigt korta och har
samtidigt styret alldeles för högt för mig. På min egen 29" var jag dessutom tvungen att byta till en 120mm tapp för att få en hyfsad sittställning.
Men eftersom jag är en erfaren racercyklist har jag kanske större krav på sittställningen jmf med de som inte är så vana cyklister och/eller enbart cyklar MTB.
 
Jag är 174 cm

Nja, med en begränsad budget är det bättre att prioritera ram, gaffel och däck.
Vad gäller komponenterna funkar Deore RIKTIGT bra, ingen funktionsskillnad och endast marginell viktskillnad.



+1
Jag skulle inte rekommendera dig att välja en 29" om du inte är lång.
Exakt hur lång som krävs beror på vilken cykel det är och då cykelns geometri.

Jag är 174 cm och 29 tum är gränsfall för mig, hade nog valt 27,5 om jag hade fått göra om valet.

med 180 cm skall inte en 29 tummare vara ett problem... Men cyklar du i väldigt "svängig" terräng med skarpa kurvor kan ändå 27,5 rekommenderas (fast det har inte med hjulstorleken att göra utan hjulbasen, men den hänger oftast med) avståndet pedalaxel / baknav blir konstruktionsbetingat längre på en 29 och på en dämpas bakgaffel ökar det måttet oftast något tum eller två till.
 
Japp, åtminstone om du kör när det är blött.
/Niklas

Nå ja, jag tycker att många MTB ägare skiter mer i skötseln än vad väghojsägare gör. Ta loss kassetten och gör rent med en pensel och tvättbensin åtminstone vart 500 km och gör rent kedja och rullar också. Ta lite olja på i bland, hellre för mycket och kanske tom fett och trasa av kedjan regelbundet.
 
Ursprungligen postat av Oswald
med 180 cm skall inte en 29 tummare vara ett problem.

Nja, som jag skrev i #27 så beror det HELT på cykelns geometri
Om vi kollar på geometrin hos den cykel som finns i den här trådens titel
Canyon Grand Canyon Al 29"
så är även den minsta strl (15") 5-10cm för hög för en person på 180 med normala proportioner.

Nu hänger jag inte med.. 15", vad är det mått på? Ramens storlek?


Köper beggat för att kunna prova mig fram till rätt cykel, storlek m. m. till en lite billigare peng.
 
Bästa sättet att jämföra sittställningen mellan olika ramar är mha
Stack och reach
reach-stack.gif

Läs mer här
http://www.slowtwitch.com/mainheadings/techctr/stack.html
http://www.cervelo.com/en/engineering/thinking-and-processes/geometry-and-fit.html

Om du har en cykel som du trivs på kan det vara bra att mäta upp dess stack och reach.
Det går även att mha dina kroppsmått räkna ut en rekommendatiom på stack och reach,
men det är en rent teoretisk rekommendation som inte tar hänsyn till personliga skillnader.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...