Forum kniv

Bladlägnd

  • 150 mm

    Röster: 31 28.2%
  • 100 mm

    Röster: 44 40.0%
  • 80 mm

    Röster: 35 31.8%

  • Totala väljare
    110
Om det nu skulle bli två varianter på forumkniv eller om man skulle göra en tjejkniv vad tror ni om nån av dom här.

Seved
Tjej-kniv.gif
 
Trean, tror jag... Fast ettan är ju klassisk, en vikingatida kvinnokniv helt enkelt. Tvåan har bra fingerintag, men nedre kanten på skaftet (fram mot intaget) verkar ha lite konstig lutning. Så, nummer tre. Fast just den kniven känns "konstig" med blommigt gummihandtag, rent formhistoriskt, alltså!
 
Trean, tror jag... Fast ettan är ju klassisk, en vikingatida kvinnokniv helt enkelt. Tvåan har bra fingerintag, men nedre kanten på skaftet (fram mot intaget) verkar ha lite konstig lutning. Så, nummer tre. Fast just den kniven känns "konstig" med blommigt gummihandtag, rent formhistoriskt, alltså!

Ja det har du rätt i. Jag har ju kollat på så många sådana så det blir nog så automatiskt.
Ja man kan kanske göra det rundare, hela underdelen. Man kan kanske göra ett större fingerurtag på trean.

Seved
 
Trean, tror jag... Fast ettan är ju klassisk, en vikingatida kvinnokniv helt enkelt. Tvåan har bra fingerintag, men nedre kanten på skaftet (fram mot intaget) verkar ha lite konstig lutning. Så, nummer tre. Fast just den kniven känns "konstig" med blommigt gummihandtag, rent formhistoriskt, alltså!

Nu jävlas jag antar jag, hoppar på alla rosa blommor, gissar jag...
Knivmodellerna som föreslås liknar mer flå/jaktknivar än fritidsknivar.
Borde man inte först fundera på vad kniven kommer att användas till innan man börjar rita på den?
Vad tjejer/kvinnor använder en kniv till, skiljer det sig så mycket till vad pojkar/män gör?
Skillnaden är väl snarare att tjejer/kvinnor har mindre händer och är smartare och använder yxa när vedklabbar ska delas?
Sedan kan någon säga att "men maten brukar ju kvinnan ha ansvaret för" är det skillnad mellan en singelkille som ordnar det med sin mora 2000 (jag) när kniven ska utformas?
 
Nu jävlas jag antar jag, hoppar på alla rosa blommor, gissar jag...
Knivmodellerna som föreslås liknar mer flå/jaktknivar än fritidsknivar.
Borde man inte först fundera på vad kniven kommer att användas till innan man börjar rita på den?
Vad tjejer/kvinnor använder en kniv till, skiljer det sig så mycket till vad pojkar/män gör?
Skillnaden är väl snarare att tjejer/kvinnor har mindre händer och är smartare och använder yxa när vedklabbar ska delas?
Sedan kan någon säga att "men maten brukar ju kvinnan ha ansvaret för" är det skillnad mellan en singelkille som ordnar det med sin mora 2000 (jag) när kniven ska utformas?

Ja det är möjligt. Men dom passar bra till att kapa diverse livsmedel och tälja med. En flåkniv vill jag ha lite längre egglinje på, men framför allt lite mer upp svängd spets. Tjejer brukar vilja ha mindre knivar så är det bara. det är inget jag kan göra nåt åt. Jag tänker jäkligt mycket på hur knivarna ska se ut och vad dom ska användas till och har använt knivar i ca 45 år. Så nåt borde jag väl ha snappat upp kanske. Sen hur du ser på användandet av kniv är inte mycket jag kan göra åt. Du behöver inte tjata om hur dåliga vi andra är som gillar stora knivar. Vi har väl liten pick så vi behöver hävda oss eller nåt.
 
Ja det är möjligt. Men dom passar bra till att kapa diverse livsmedel och tälja med. En flåkniv vill jag ha lite längre egglinje på, men framför allt lite mer upp svängd spets. Tjejer brukar vilja ha mindre knivar så är det bara. det är inget jag kan göra nåt åt. Jag tänker jäkligt mycket på hur knivarna ska se ut och vad dom ska användas till och har använt knivar i ca 45 år. Så nåt borde jag väl ha snappat upp kanske. Sen hur du ser på användandet av kniv är inte mycket jag kan göra åt. Du behöver inte tjata om hur dåliga vi andra är som gillar stora knivar. Vi har väl liten pick så vi behöver hävda oss eller nåt.

Jag respekterar din kunskap och du har gjort många fina knivar du har visat oss här på utsidan.

Läser du vad jag skrev om WM1 så är det en mindre kniv.

Ser man på din 3:a tex genom att räkna rutorna får man fram att skaftet kommer at vara ca 30mm högt, vad blir omkrettsen??? Skulle det passa en kvinna som vill ha mindre knivar? Detta på en kniv som bara verkar kunna få en ca 60 mm lång egg.

Har du läst mer av vad jag skrivit så använder jag också ibland en 7" Strömäng lapphuggare, men vad vi nu diskuterar är en kniv som alltid ska kunna följa med...

Ska man göra en kniv till "vanligt folk" på utsidan ska man kanske sikta på något som verkligen fungerar till alla verksamheter som vi sysslar med och dessutom som folk vill köpa...
Jämför med SAAB alla älskar SAAB säger dom, men köper inte bilen!!!
 
Om det nu skulle bli två varianter på forumkniv eller om man skulle göra en tjejkniv vad tror ni om nån av dom här.

Seved


3:an all the way :)



De senaste IKEA-knivarna tillverkas i ett kinesiskt VG-10!

~Paul~

å f´n, antar att priset är ikea-mässigt, då borde man ju kunna komma över blad/stål till en vettig peng. men det är väl inte mycket man kan göra av dom...



Det är nog det enda köpebröd jag kan tänka mig. Allt annat bakar man själv ;).

~Paul~

efter att just ha läst "den hemlige kocken" är jag hyfsat motiverad att också slå in på den linjen..
 
Ska man göra en kniv till "vanligt folk" på utsidan ska man kanske sikta på något som verkligen fungerar till alla verksamheter som vi sysslar med och dessutom som folk vill köpa...
Det här är en omöjligt ekvation eftersom vi alla har olika preferenser, kriterier och tilltänkta anv. områden.

Däremot kan vi komma ganska nära en "folkkniv".

När det gäller det sista förslaget som Seved har presenterat så antar jag att den är tänkt till tjejer. Det är tyvärr inte så många av dem som sysslar med flåning/urtagning av småvilt. I mina ögon är nämligen den här modellen en utpräglad småviltkniv.

Som täljkniv funkar ett blad med rakare linjer och smalare blad bättre. Ett exempel på denna typ av kniv är Mora of Swedens modeller 920, 906, 105, 120 samt 106. Nu påstår jag inte att den aktuella kniven bör se ut som dessa modeller, utan snarare på en gemensamt drag hos dessa. Likaså bör handtaget vara smalare och rakare för att befrämja en större greppvariation.

De flesta av dessa specialknivar har dessutom en nordisk slipfas och inte en full flatslipning. Det finns goda skäl till det (kan utveckla dem om så önskas :)).

Som sagt. Det här är ett mycket komplicerat och omfångsrikt ämne. Det kommer att ta tid att få fram en kompromiss-kandidat (för att inte snacka om flera stycken ;)).

~Paul~
 
Jag respekterar din kunskap och du har gjort många fina knivar du har visat oss här på utsidan.

Läser du vad jag skrev om WM1 så är det en mindre kniv.

Ser man på din 3:a tex genom att räkna rutorna får man fram att skaftet kommer at vara ca 30mm högt, vad blir omkrettsen??? Skulle det passa en kvinna som vill ha mindre knivar? Detta på en kniv som bara verkar kunna få en ca 60 mm lång egg.

Har du läst mer av vad jag skrivit så använder jag också ibland en 7" Strömäng lapphuggare, men vad vi nu diskuterar är en kniv som alltid ska kunna följa med...

Ska man göra en kniv till "vanligt folk" på utsidan ska man kanske sikta på något som verkligen fungerar till alla verksamheter som vi sysslar med och dessutom som folk vill köpa...
Jämför med SAAB alla älskar SAAB säger dom, men köper inte bilen!!!

Det är exempel på knivar. Dom andra är smalare. Det är klart att jag kunde ha skurit bort den sista kniven i photoshop men nu gjorde jag inte det. Förövrigt så behöver inte 30 mm breda skaft vara svåra att greppa det beror på hur tjocka man gör skaften.

Det är så olika vad man gillar att bära på. Det är olika från person till person. Det är därför jag funderade på två modeller. Så beror det på om man ska köra mycket bil. Då kan det vara bra med en kortare kniv eller hi ride slida.

Vanligt folk är det sådana som tycker som dej eller hur definierar du det. Som jag sagt förut så är det skitsvårt att hitta en kniv som alla gillar och vill använda till allt, eller har du nåt förslag.

Seved
 
1. å f´n, antar att priset är ikea-mässigt, då borde man ju kunna komma över blad/stål till en vettig peng. men det är väl inte mycket man kan göra av dom...

2. efter att just ha läst "den hemlige kocken" är jag hyfsat motiverad att också slå in på den linjen..
1. Kockkniven med en bladlängd på 21 cm kostar 490:- kronor. Vad jag hört så är greppet och balansen inte det bästa. Kniven känns lätt och inte i samma kvalité som dess japanska konkurrenter. Finishen är heller inte på topp. Serien heter "Slitsam".

2. Förstår. Köper bröd endast ibland. Till 99 procent så bakar jag allt själv. På sista tiden så bakar jag surdegsbröd. Har en levande kultur som jag har underhållit i ca 1 månad nu. En ciabatta på surdeg blir något alldeles extra ;).

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomas J REA/Utförsäljnings-forum ? Utrustning allmänt 3
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.