Forum kniv

Bladlägnd

  • 150 mm

    Röster: 31 28.2%
  • 100 mm

    Röster: 44 40.0%
  • 80 mm

    Röster: 35 31.8%

  • Totala väljare
    110
En Utsidan kniv skall väl reflektera Utsidans användare, så då borde väl bladet var som en moraknivs, sticktånge eller taperad tånge vore kul men den vikten bör hållas nere för de fjäderlätta bladet bör även vara tillräckligt lång för att hugga med men även vara lämplig för "finarbete" och viktigast av allt kunna ta ner slanor med ett skär. Ett skaft av trä, björk med en blandning av tjära och linolja skulle ge den ett bra grepp och samtidigt vara hyfsat snyggt, men fortfarande billigt. Den borde inte ha någon parerstång men den ska ska ha hål för fånglina. Slidan bör vara så den inte är vägen för ryggsäckars avbärarbälte och sitta säkert så den inte ramlar ur vid ett gupp men läder är snyggast dock är ett plast/kydexinlägg bra för att skydda kniven.

Intressant tråd...
 
En Utsidan kniv skall väl reflektera Utsidans användare, så då borde väl bladet var som en moraknivs, sticktånge eller taperad tånge vore kul men den vikten bör hållas nere för de fjäderlätta bladet bör även vara tillräckligt lång för att hugga med men även vara lämplig för "finarbete" och viktigast av allt kunna ta ner slanor med ett skär. Ett skaft av trä, björk med en blandning av tjära och linolja skulle ge den ett bra grepp och samtidigt vara hyfsat snyggt, men fortfarande billigt. Den borde inte ha någon parerstång men den ska ska ha hål för fånglina. Slidan bör vara så den inte är vägen för ryggsäckars avbärarbälte och sitta säkert så den inte ramlar ur vid ett gupp men läder är snyggast dock är ett plast/kydexinlägg bra för att skydda kniven.

Intressant tråd...

Jag tror att gamle "Sajber" börjar fatta vad det gäller!
fler förslag mailas in på sajberjohan@utsidan.se
Då hamar de där resten av knivtrådarna hamnar, i runda arkivet...
 
En Utsidan kniv skall väl reflektera Utsidans användare, så då borde väl bladet var som en moraknivs, sticktånge eller taperad tånge vore kul men den vikten bör hållas nere för de fjäderlätta bladet bör även vara tillräckligt lång för att hugga med men även vara lämplig för "finarbete" och viktigast av allt kunna ta ner slanor med ett skär. Ett skaft av trä, björk med en blandning av tjära och linolja skulle ge den ett bra grepp och samtidigt vara hyfsat snyggt, men fortfarande billigt. Den borde inte ha någon parerstång men den ska ska ha hål för fånglina. Slidan bör vara så den inte är vägen för ryggsäckars avbärarbälte och sitta säkert så den inte ramlar ur vid ett gupp men läder är snyggast dock är ett plast/kydexinlägg bra för att skydda kniven.

Intressant tråd...
Haha, precis :). En tämligen omöjlig ekvation.

~Paul~
 
Haha, precis :). En tämligen omöjlig ekvation.

~Paul~

Omöjligt och att det går inte är bara ett vuxet sätt att jag vill inte...

En kniv är inte svår att designa men en som speglar Utsidan kommer inte vara lätt. Fjällkniven säger att de tog dem 8 år att utveckla F1 tillsammans med försvaret och resultatet är inte så himla imponerande. Så en sisådär 10-20 år borde väl inte vara något att utveckla en Utsidan kniv?
 
Allt går utom spädbarn och tennsoldater det fick jag lära mej i lumpen. :)

Vi kan ju försöka att komma överens om en kniv som många utav oss gillar. Det blir kanske inte lätt att komma överens om en kniv som alla gillar till punk och pricka. Men vi kan ju försöka att komma så nära det går.

Seved
 
Helt klart finns det vissa kombinationer som pga sin natur inte går ihop. Man kan t ex inte ha en kniv med 15 x 3 cm blad som är 3 mm tjockt och fulltånge och samtidigt kräva att den väger under 140 gram. I alla fall inte om handtaget skall vara någorlunda bekvämt och tillverkat i adekvat material.

Likaså kan det vara svårt att hålla priset nere om man ämnar använda ett extrafint stål eller handtagsmaterial. Också en läderslida av bättre kvalité höjer förståss priset.

Det gäller som sagt att komma överens om den bästa kombinationen med tanke på användning, vikt, längd, pris, materialval, slida och utseende/geometri. Inte helt lätt men inte omöjligt heller. Det gäller helt enkelt att få fram ett majoritetsunderlag. Tyvärr innebär det samtidigt att inte alla kommer att bli nöjda med resultatet men så funkar det tyvärr i samband med demokratiska beslut.

Avslutningsvis. Är man inte nöjd med resultatet så behöver man ju inte köpa kniven ;).

~Paul~
 
Helt klart finns det vissa kombinationer som pga sin natur inte går ihop. Man kan t ex inte ha en kniv med 15 x 3 cm blad som är 3 mm tjockt och fulltånge och samtidigt kräva att den väger under 140 gram. I alla fall inte om handtaget skall vara någorlunda bekvämt och tillverkat i adekvat material.

Likaså kan det vara svårt att hålla priset nere om man ämnar använda ett extrafint stål eller handtagsmaterial. Också en läderslida av bättre kvalité höjer förståss priset.

Det gäller som sagt att komma överens om den bästa kombinationen med tanke på användning, vikt, längd, pris, materialval, slida och utseende/geometri. Inte helt lätt men inte omöjligt heller. Det gäller helt enkelt att få fram ett majoritetsunderlag. Tyvärr innebär det samtidigt att inte alla kommer att bli nöjda med resultatet men så funkar det tyvärr i samband med demokratiska beslut.

Avslutningsvis. Är man inte nöjd med resultatet så behöver man ju inte köpa kniven ;).

~Paul~
Ja en läderslida tar längre tid att göra än en kydex så det höjer priset och som sagt extrafint stål är dyrare. Man kan lätta kniven än hel del men inte hur mycket som helst. Man kan helt skålslipa bladet men då blir bladet lite svagare. Så kan man tapera tången om det nu blir en fulltånge. Det försvagar inget där det gör nåt. Men det tar tid och blir därmed dyrare.

Seved
 
Senast ändrad:
Ja, det är ungefär det jag också tänkt på. Kanske kan en något mindre kniv vara mer ekonomisk. I så fall borde en Bushie vara något. Vad sägs om den senaste från Bark River:

Stålet är CPM 3V och handtaget är i G-10. Stålet är självklart ett superstål och därmed ganska dyrt. En forumkniv behöver kanske inte stoltsera med ett så pass exklusivt stål ;). Vare sig det är AEB-L, 12C27 eller UHB 26C så duger de.

~Paul~
 

Bilagor

  • Bark River Liten Bror, CPM 3V, svart G-10.jpg
    Bark River Liten Bror, CPM 3V, svart G-10.jpg
    50.8 KB · Visningar: 452
Ha ha javisst ja. Jag har nog för mycket i skallen. Det hade jag glömnt. Men en sån vore kul att göra. Vad sägs om ett 80 mm lågnt blad ca 20 mm brett. Och inte ett allt lågntskaft. Sen cotar jag hela klabbet rosa med små blommor på. Sen en rosa kydexslida med blommor på. Kanske vore nåt.
Ha ha blommigt gummiskaft. Det får det bli om det blir en tjej variant. Det skulle bli så sött.
Säg inte det :) det ska nog gå att kompromissa fram en kniv.

Seved
Just så! Med lite gröna blad instoppade bland blommorna blir den ändå inte sockersöt.
DO kan vi väl strunta i? Det är mer diskriminerande att det är så dåligt med tjejknivar för små tjejer som gillar blommiga gummiskaft... Tänker inte känna mig diskad så länge dotterns knivar är bra nog, mina är det redan. F.ö. tycker jag Seveds specar på tjejkniv borde passa bra på utsidankniven också - gummiskaft med alternativa mönster kanske?
 
Just så! Med lite gröna blad instoppade bland blommorna blir den ändå inte sockersöt.
DO kan vi väl strunta i? Det är mer diskriminerande att det är så dåligt med tjejknivar för små tjejer som gillar blommiga gummiskaft... Tänker inte känna mig diskad så länge dotterns knivar är bra nog, mina är det redan. F.ö. tycker jag Seveds specar på tjejkniv borde passa bra på utsidankniven också - gummiskaft med alternativa mönster kanske?

:) Jag ska se vad jag kan göra när andan faller på. Det fodras nog lite inspiration :)

DO vad menas med det.

Ja det är ju en brist som borde åtgärdas. Hm problemet som jag ser det är att många bara vill ha en kniv med sej och då kanske det blir lite kort med 80 mm blad till köks bestyr o dyl.

Jag har lite delade känslor för bushys. Dom traditionella vill säga.

Seved
 
DO betyder diskrimineringsombudsmannen, det var greendanger som ville anmäla mig tror jag? För att jag vill ha en blommig kniv? Eller för att han inte får någon? Något skadestånd får han i varje fall inte.
80 mm kort vid köksbestyr? Min finkniv (den som inte är nergeggad med VADSOMHELST) har 65 mm blad och det räcker att skära limpan med. Teknikfråga; man skär genom halva limpan, vrider limpan ett halvt varv och skär igenom andra sidan. Hur lätt som helst.
Någon nämnde att WM1 är en fin kniv. Instämmer helt, den är underbar.
Bara väl dyr för en skalkniv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomas J REA/Utförsäljnings-forum ? Utrustning allmänt 3
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.