Kommer jag förstöra kniven? Fällkniven Idun

Jag fick en i princip oanvänd Fällkniven Idun NL5L av min morfar i present eftersom han "har för mycket knivar och inte kommer ut något längre".

Mycket fin kniv av vad jag kan se och läsa, och jag har själv funderat länge på att köpa en ny kniv. Mitt huvudsakliga användningsområde för kniv är dock mer av typen "överlevnadskniv" tror jag - att spänta grov ved, tälja hårt, ev kunna öppna nån konserv eller skära grova linor m m. Jag undrar om Fällkniven Idun är bortslösad på det och kanske förstörs av sådan grov användning, då den verkar primärt till för jakt?

Innan jag fick kniven hade jag kanske på sikt tänkt köpa en Fällkniven S1 som jag tyckte såg grövre ut i bladet och möjligen tåligare, men den verkar ha i stort sett samma specifikationer. En annan fundering hade varit en morakniv t ex Garberg (verkar dock ha tunnare blad, men ser prisvärd ut).
 
En fin kniv med många trevliga attribut och material. Vg10 håller skärpan rätt bra och är lätta att bryna.
Bladet är för tjockt för min smak på en sådan kort kniv. För att spänta lite pinnar etc tycker jag ett blad på 13-15 cm är lämpligare också.
Varför ska du öppna burkar med den? En liten öppnare väger bara några gram och sitter på de flesta Victorinox och dylika, som man ofta har med ändå. Du riskerar bara sabba spets och egg.
 
Jag skulle säga bra kniv till ditt användningsområde. För mig skulle det varit en extra plus att fått den av morfar. Fast till öppna burkar vet de väl fan, Men nog håller den väl! Jädrigt märklig användning av en kniv.
 
Kniv är till för att användas, misshandla på! Du hinner öppna tiotusentals konservburkar med den innan bladet är bortslipat.
Fint att få den av en släkting men annars hade jag sålt kniven för den dyra penning den verkar vara värd och köpt en vanlig brukskniv för 59 spänn på järnhandeln... man ska inte ha för fin kniv så man aktar den för mycket. Jag jobbar med tonåringar och friluftsaktiviteter och ser mycket misshandel av knivblad. Än har ingen ungdom lyckats slå av en vanlig standardkniv trots hårdhänt späntande med bristande handlag (max kanske lite av spetsen :)
 
Spara den, använd den förnuftigt, vårda den!
- när du sedan är i hans ålder så kommer du att se tillbaks på ett liv
som den troget har följt dig! Och tacksamt tänka på honom...

Jag har fortfarande kvar den Frosts 340 med skaft i jakaranda och nysilver
som min kära morfar gav mig när jag skulle in och göra min värnpliktsutbildning.
Och jag tänker på honom varenda gång jag ser den kniven...
 
Mycket "bushcraft" är inte avsett för en liten kniv Och speciellt inte för en kniv i rostfritt. Spänta ved, batoning och liknande aktiviteter kräver egentligen en kniv i kolstål, gärna lite lägre kolhalt (inte 1095!), inte allt för högt härdad.
Du bör vara bra på att slipa kniven, den behöver det ofta vid sådan användning.
Traditionellt knivanvändande kräver ingen misshandel av kniven. Så ett tunnare blad och vassare profil är vanligare på traditionella knivar.

Prova tex en samekniv 7" i kolstål från Knivsmed Strömeng, för en klassisk kniv som är byggd för sådan användning.
Finns i andra storlekar, om du vill.
Men ta med en Morakniv om du vill kunna tälja.

När jag ger mig ut i skogen tar jag med mig en morakniv. Bushcraftmetoderna krävs inte i skogen, utan är mest ett fantasifoster av skrivbordsgeneraler i storstäder. En stor kniv är tung att bära.

I min värld klyver man ved för att torka den. På vedbacken. I skogen samlar man torr ved och ris för att göra en brasa. Man behöver lite kunskap(var hittar man torrt ris o torr ved fast det regnar), inte en stor kniv.

Om du i Sverige tar sur ved i skogen, och klyver den, så har du sur kluven ved. :)

Jag har misshandlat många knivar i mina dar. Jag gör det än. Det är skoj.
Men jag gör det på vedbacken där jag har andra knivar inom räckhåll. Inte i skogen när jag är beroende av den kniv jag har med mig.

En del bushcraft är helt enkelt inte avsett för bushen och inte craft utan motsatsen.

/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
Putte80 Vad får jag inte glömma Utrustning allmänt 50
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
luktafotogen Nu vet jag bättre vad jag behöver- tråden. Utrustning allmänt 19
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
friluftsrookie Jag blir tokig! - Knivslipning Utrustning allmänt 16
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
hannulan Halvsaknad thermarest-stol - hur fixar jag det? Utrustning allmänt 2
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
SeekOut Fattar inte hur jag sätter upp tältet Utrustning allmänt 14
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
K-E Lindblad Vad behöver jag, tips emottages Utrustning allmänt 10
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Matthias87 Ny i gamet - vad behöver jag? :) Utrustning allmänt 4
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
Stromgren Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 17
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
niklaz Friluftspryl jag är väldigt nöjd med Utrustning allmänt 65
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
General86 Vad bör jag ha med mig Utrustning allmänt 6
knallhatt Vad gör jag för fel? Ryggsäck/nyckelben och så lite fötter Utrustning allmänt 19
ETullen Vad tror ni jag kan få för detta? Efterfrågan och pris? Downmat 9 mm. Utrustning allmänt 18
metrosek Hilfe -vad behöver jag, tre-fyra dagar Utrustning allmänt 22
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
seved1 Ha ha den här hade jag glömnt bort Utrustning allmänt 4
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
ny inom området Vad ska jag tänka på? Utrustning allmänt 2
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Nitsson Var i Malmö köper jag armens persedelpåse? Utrustning allmänt 5
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
simpek pack´n Go vart kan jag få tag på det? Utrustning allmänt 0
Mattias Åhlin Vad behöver jag? Utrustning allmänt 22
david.roennlund vill ha jörnkänga , hur gör jag ?? :) Utrustning allmänt 16

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...