Vilka idioter det finns...(Dålig rubrik, Kanske...)

Om hjärnor

handlade gårdagens vetenskapsprogram.
ca 25 år för biologisk mognad...hjärnforskarana bevakade sina vetenskapliga försörjningskällor...Dvs staten och politiken gör rätt.
Att cykling på leder gått så långt att den numera är förbjuden på vissa platser är nog argument nog för vissa men uppenbart inte för alla. Ridning får oftast bara ske på ridstigar,vägar och egen mark. Den som sett en ridstig i november förstår nog vad jag menar...jodå vi har haft häst och jag har arbetat till häst men det ursäktar inte markslitaget...
Undrar just vad medelålder på MTB i terrängen påhejarna är?
//J
 
Medelåldern är nog ca 30-35 år enligt min erfarenhet. Med rätt stort inslag av folk mellan 25 och 40 år. Dvs lite högre än man kan tro. Cykling är väl inte häftigt för flertalet tonåringar. Jag vet inte men gissar att de som leker med cyklar och är mellan 15-25 kanske i större utsträckning håller till i urban miljö. Utrustningen kostar en hyfsad slant numera, och ofta krävs det bil för transport till startplats, kanske också är en orsak.
 
...Att cykling på leder gått så långt att den numera är förbjuden på vissa platser är nog argument nog för vissa men uppenbart inte för alla...

Har du tagit reda på orsakerna till varför cykling är förbjuden på dessa platser?
Vore roligt att veta om det är markslitage eller påtryckningar från vandrare/andra friluftsutövare som anges som orsak:)
Studier visar att cykling i terräng inte sliter mer än vandring - bara på ett annat sätt.

Jag fyller 38 btw, dvs jag har inte uppnått gnällgubbstatus ännu;)
 
handlade gårdagens vetenskapsprogram.
ca 25 år för biologisk mognad...hjärnforskarana bevakade sina vetenskapliga försörjningskällor...Dvs staten och politiken gör rätt.
Att cykling på leder gått så långt att den numera är förbjuden på vissa platser är nog argument nog för vissa men uppenbart inte för alla. Ridning får oftast bara ske på ridstigar,vägar och egen mark. Den som sett en ridstig i november förstår nog vad jag menar...jodå vi har haft häst och jag har arbetat till häst men det ursäktar inte markslitaget...
Undrar just vad medelålder på MTB i terrängen påhejarna är?
//J

seobserver- Kolla upp fakta innan du kommer med påståenden.
Du får rida fritt i naturen, eftersom ridning ingår i allemansrätten. Men med tanke på risken för markskador är det viktigt att noga välja väg och undvika mjuka marker som lätt kan skadas.
Direkt från naturvårdsverkets hemsida!
http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Allemansratten--en-unik-mojlighet/Vad-galler-enligt-allemansratten/Allemansratten-Ridning/
Angående cykling och cykelförbud så kan komuner ge förbud vandringsleder och motionspår dessa är tydligt utmärkta. Annars är det endast förbjudet att cykla i vissa resarvat där allemansrätten i övrigt är reglerad och enkilda regler gäller i för varje resarvat.
Men kolla nästa länk:
http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Allemansratten--en-unik-mojlighet/Vad-galler-enligt-allemansratten/Allemansratten-Cykling/

Och jag är äldre än 35 om det spelar någon roll, och hur gamal du själv?
 
Har du tagit reda på orsakerna till varför cykling är förbjuden på dessa platser?
Vore roligt att veta om det är markslitage eller påtryckningar från vandrare/andra friluftsutövare som anges som orsak:)
Studier visar att cykling i terräng inte sliter mer än vandring - bara på ett annat sätt.

Jag fyller 38 btw, dvs jag har inte uppnått gnällgubbstatus ännu;)

Som jag fattade från narturvårdsverket är det att visa leder är för gångare och joggare.
Men vi visar hänsyn till naturen och marken ändå särskilt om våren och hösten eller hur ...
 
Med risk för att...

handlade gårdagens vetenskapsprogram.
ca 25 år för biologisk mognad...hjärnforskarana bevakade sina vetenskapliga försörjningskällor...Dvs staten och politiken gör rätt.
Att cykling på leder gått så långt att den numera är förbjuden på vissa platser är nog argument nog för vissa men uppenbart inte för alla. Ridning får oftast bara ske på ridstigar,vägar och egen mark. Den som sett en ridstig i november förstår nog vad jag menar...jodå vi har haft häst och jag har arbetat till häst men det ursäktar inte markslitaget...
Undrar just vad medelålder på MTB i terrängen påhejarna är?
//J

Vet inte hur jag ska tolka detta. Varför överhuvudtaget skriva om att hjärnan inte är färdigutvecklad före 25 års ålder, och samtidigt ifrågasätta medelåldern hos mtbare, anser du verkligen att det är så J....A korkat att cykla på en skogsstig att den enda förklaringen är att man har en outvecklad hjärna så skriv det då. För det är lätt att tolka dig på det sättet. Och då tycker jag du bryter mot utsidans regler om personangrepp. Jag cyklar nämligen på skogstigar, och är väsentligt äldre än 25 år, ändå anser du att min hjärna är biologiskt omogen. Eller vad menar du?

Att det sen skulle vara ett argument att förbjuda något överallt eftersom det redan är förbjudet på vissa platser är väl knappast värt att svara på. Både cykling och vandring sliter på marken, men inte alls lika mycket som ridning. Det kan finnas skäl att begränsa tillträde till känslig mark, både för vandring och cykling, men ett generellt förbud att cykla där det är oasfalterat finns det ingen grund till, mer än att enskilda personer tydligen stör sig på att det cyklas på "deras" vandringsstigar.
Jag säger det igen, med lite hänsyn och normal artighet finns det mer än gott om plats för många människor i skogen, både till fots och på cykel.
Ridning bör dock kanaliseras eftersom det verkligen sliter på en stig.

Mikael
 
Upprörda känslor!

Alla vi som leker i naturen och njuter därav har givetvis full rätt att vara där så länge som våra spår endast syns på våra bilder.
Envar vet säkert att vår och höst på mjuk mark lämnar inte bara hästar och cross motorcyklar spår efter sig så gör vi alla mer eller mindre. I vissa spår som däckspår för vatten bättre i lutande terräng.

Ridning i reservat och naturskyddsområden ser jag tyvärr varje gång jag är där...såren och spåren varar i åratal. Nej jag tror inte för en sekund att alla ryttare misssköter sig, men en lämnar spår efter sig och tre tillsammans syns definitivt....

Mc körning i terrängen är som de flesta vet förbjuden. När jag hade tillgång till övningsfält och motorförråd var det ett nöje att vid rätt årstid ge sig ut och övningsköra. Det hade ett syfte på den tiden. Härligt nog slapp vi det syftet.

När man på en smal spång flera ggr av både motionslöpare och MTBare blir ropad ur spår börjar man fundera. Själv brukar jag gå i vardagsskor och byxor. Det som ropat på mig har jag tittat rejält på och vid ett par tillfällen fotograferat, helt enkelt för att jag höll på att fotografera.
Detta har helt förändrat situationen och vi har kommit så bra övenens....men hade det behövts från början? Jag har vänner med flera urspår erfarenheter.... En mindre kvinnsperson försöktes lyftas av spången, nu är hon bra på judo och motionären hamnade på rumpan i dyn i stället. Han lär ha blivit mycket artig efter det novemberbadet.....
Vid tävlingar får man givetvis använda sig av urspår till deltagare framför sig med för lågt tempo...

Jag är en nyfiken själ, ibland blandar jag lite väl friskt i ämnena. Uppenbart har jag gjort det i den här tråden.

Om någon grupp eller individ kände sig trampad på tårna förlåt... men jag har bara lagt märket till att sambandet mellan förbud och dess efterlevnad samt dess legala bevakningar inte verkar ha någon som helst samband. Justitsia verkar slå blint, som masken antyder....

En bra bok om hjärnor för några år sen var Hjärnan vill ha roligt. Det är nog därför vi tillbringar tid i naturen, med våra apparater och sällskapsdjur.

Vi kanske möts därute endag.

//J
 
Senast ändrad:
seobserver- Det ät lugnt. För min del behöver du inte be om ursäkt. Men ibland blir det små personangrepp, men som nog bara är missförstånd. Jag förstår inte alltid dina inlägg, ibland förståt jag den när jag läser dem igen. Kanske är du lite för smart i dina texter...

Hur som helst skriver du om ledar där det är förbjudet att cykla, Jag är också intresserad av var och varför cyklingen blivit förbjuden. Det är inget konstigt att finns ett förbud men det är intressant att veta varför. Och hur tydlig är information om förbudet.
Ge hos gärna exempel.
 
cykelrestriktioner i naturreservat

kan ha alla möjliga orsaker och utformas olika. I Tinnerö Eklandskap i Linköping säger reglerna att man får cykla på befintliga grusvägar, vilket är tämligen precist. Alltså inte t ex upptrampade stigar över ängar och hagar eller genom skogen, Därmed reduceras cykeln till transportmedel, till, från eller förbi reservatet.

Det handlar väl om vad reservatet reserveras för, t ex kan man vilja prioritera
flanörer som är där för att begrunda naturen framför idrottsutövare. Det kan handla om de hastigheter man kan (men förvisso inte måste) uppnå på cykel. I det här området går, eller har gått, rätt mycket kor och får, som kan störas av framrusande cyklister. Vid den nyligen restaurerade Rosenkällasjön finns ett rikt fågelliv - låt vara att jag inte vet hur man ska kunna komma tätt inpå den sjön annat än till fots.

Det kan finnas vilda djur som också störs av alltför brysk framfart. I ett annat Linköpingsreservat, Kärna Mosse, där troligen bara en masochist skulle komma på idén att cykla, huserar tidvis en rådjursflock. Där är det också förbjudet att anordna orienteringstävlingar, vilket ju innebär en rätt koncentrerad anstormning av flyfotade varelser. (Minns inte hur det är i Tinnerö; för 21 år sen var det femdagars där, men det var nog innan området blev reservat).

I Vallaskogen står det att cykling är tillåten på "angiven plats", men några gånger undrar man, eftersom t ex den största förbi- eller genomfarten inte är sådär tydligt markerad i båda
riktningarna. Men att en meterbred obelagd stig i sumpig natur inte är "angiven" för cykling torde vara rätt självklart.

Spekulationer - bara de ansvariga vet vad de tänkt sig. Beträffande påverkan på naturen var det en artikel i Fjället för en del år sen, OJMR, om sådant; det handlade om hur marken påverkades omedelbart under stigarnas ytskikt, men jag minns inga detaljer. Det kan ha varit specifikt för fjällnaturen.
 
Läste precis i annat forum
http://happymtb.org/forum/read.php/1/863762/864852#msg-864852
om Nackaskogarna, http://infobanken.nacka.se/www/park_natur/natur/naturreservat/nacka_reservatet.htm.

Här verkar det vara en tolkningsfråga av följande;
"Utöver föreskrifter och förbud i lagar och författningar är det förbjudet att cykla inom området, förutom på anlagd väg och stig, dock ej elljusspår."
som 'splittrar' cyklister och fotgängare/löpare.
Ickecyklister tolkar det som att cykelförbud gäller allt utom 'anlagd väg och anlagd stig', vilket cyklisterna anser är fel - det står 'anlagd väg och stig', dvs anlagda vägar och alla stigar är tillåtna.
 
tolkningsfråga?

Nja, jag tror inte det. En "stig" är väl ngt som uppstår genom att människor har sitt stråk hit eller dit, inte ngt som anläggs. "Anlagd stig" låter m a o som en oxymoron, så jag skulle gissa att det enda man förbjuder är cykling i obanad terräng.

Är det inte här som Hellasgården ligger? En idrottsanläggning; jag har sprungit orientering i det militära, 1964, i det området. Kan det bekräftas eller vederläggas att orientering fortfarande är tillåtet?

I Linköping, utom kanske Vallaskogen, uppstår knappast slika diskussioner, eftersom t ex Säby Västerskog och Kärnaskogen är fullkomligt cykelfientliga och det största av de 20 reservaten, Tinnerö, har tydliga regler.
 
Nja, jag tror inte det. En "stig" är väl ngt som uppstår genom att människor har sitt stråk hit eller dit, inte ngt som anläggs. "Anlagd stig" låter m a o som en oxymoron, så jag skulle gissa att det enda man förbjuder är cykling i obanad terräng.
...
I Linköping, utom kanske Vallaskogen, uppstår knappast slika diskussioner, eftersom t ex Säby Västerskog och Kärnaskogen är fullkomligt cykelfientliga och det största av de 20 reservaten, Tinnerö, har tydliga regler.

Precis det som är problemet - man tvingas gissa/tolka vad som gäller. Jag (och andra cyklister) väljer att gissa/tolka texten precis som du gör:)

Kollade upp info om Tinnerö och KärnaMosse som du skriver om och där står det, som du säger, uttryckligen i skötselplan mm att cykling är förbjuden efter stigar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.