Huggtabellen - bra eller ...

Hejsan
Vad säger du om den sk huggtabellen ?
Är den tillförlitlig tycker du ?

Bara skrock. Så vitt jag vet inte ens folkligt förankrat eller traditionellt skrock, utan nåt modernt påfund. Huggtabellen baseras ju på månens faser, men om du tänker biologiskt ur ett evolutionsperspektiv - varför skulle inte rovfisk äta när tillfälle bjuds? Varför skulle den bry sig om månen?
 
Bara skrock. Så vitt jag vet inte ens folkligt förankrat eller traditionellt skrock, utan nåt modernt påfund. Huggtabellen baseras ju på månens faser, men om du tänker biologiskt ur ett evolutionsperspektiv - varför skulle inte rovfisk äta när tillfälle bjuds? Varför skulle den bry sig om månen?

Håller inte riktigt med dig.

Månfaserna, och därmed huggtabellerna, är en av faktorerna som ger möjligheten att utröna om större fisk nappar, ett annat är exempelvis barometertrycket, djup, lufttemp och vindriktningen de senaste dagarna .

Om man inte har erfarenheten att sätta flera (många) faktorer i ett sammanhang så spelar nog inte månfasen någon större roll. Jag skulle påstå att kunskap om djupkurvor i botten är betydligt mycket viktigare i sådant fall.

Månfasen har med ljuset under vattenytan att göra, då exempelvis större predatorer som gädda och gös i regel jagar när det är sämre ljusförhållanden, därmed siktförhållanden.
Rent biologiskt innebär det att de större predatorerna angriper större bytesfisk för att ha reserver för att vänta ut nästa ideala jakttid. I min mening helt i linje med evolutionsteori, individen har blivit stor och gammal genom sitt försiktiga uppträdande.

Som parallell. Betänk i samma sammanhang att gäddan jagar i gryning och skymning, och gösen gärna på natten. Dessa arter jagar också gärna i grunda sjöar dagtid när det blåser ganska friskt, s.k. bioturbation uppstår då sediment från botten rörs runt i vattenmassorna och skapar en sämre sikt. Man skulle enkelt kunna säga att rovfiskar tycker om att ha "tak" över huvudet

Det går naturligtvis och teoretisera ännu mer om detta, men tydligt är att större fiskar jagar bara när det råder "bra" förhållanden. Med större fisk menar jag gäddor över 100-110 cm (vikten varierar ju beroende på var man fiskar) och gösar från 5-6 kg

Om du hittar fiskens ståndplats i vattnet du fiskar så hugger de mindre exemplaren oavsett förhållanden.
 
Håller inte riktigt med dig.

Månfaserna, och därmed huggtabellerna, är en av faktorerna som ger möjligheten att utröna om större fisk nappar, ett annat är exempelvis barometertrycket, djup, lufttemp och vindriktningen de senaste dagarna .

Om man inte har erfarenheten att sätta flera (många) faktorer i ett sammanhang så spelar nog inte månfasen någon större roll. Jag skulle påstå att kunskap om djupkurvor i botten är betydligt mycket viktigare i sådant fall.

Månfasen har med ljuset under vattenytan att göra, då exempelvis större predatorer som gädda och gös i regel jagar när det är sämre ljusförhållanden, därmed siktförhållanden.
Rent biologiskt innebär det att de större predatorerna angriper större bytesfisk för att ha reserver för att vänta ut nästa ideala jakttid. I min mening helt i linje med evolutionsteori, individen har blivit stor och gammal genom sitt försiktiga uppträdande.

Som parallell. Betänk i samma sammanhang att gäddan jagar i gryning och skymning, och gösen gärna på natten. Dessa arter jagar också gärna i grunda sjöar dagtid när det blåser ganska friskt, s.k. bioturbation uppstår då sediment från botten rörs runt i vattenmassorna och skapar en sämre sikt. Man skulle enkelt kunna säga att rovfiskar tycker om att ha "tak" över huvudet

Det går naturligtvis och teoretisera ännu mer om detta, men tydligt är att större fiskar jagar bara när det råder "bra" förhållanden. Med större fisk menar jag gäddor över 100-110 cm (vikten varierar ju beroende på var man fiskar) och gösar från 5-6 kg

Om du hittar fiskens ståndplats i vattnet du fiskar så hugger de mindre exemplaren oavsett förhållanden.

Visst påverkar ljuset hur fisken jagar. Men det är inte ljuset som träffar ytan som räknas utan ljuset som tränger ned till det djup där bytesfisken befinner sig och därmed predatorerna. I den ekvationen måste du lägga in flera variabler:

- tid på året, vilket avgör solens vinkel mot jorden
- tid på dygnet
- molnighet, i form av molntäckets tjocklek och täckningsgrad
- vattnets grumlighet

Någon har sagt att gösens optimala jaktljus ligger runt 1 lux. Om du då sätter in alla ovanstående variabler i ekvationen så inser du att man fiskar tidigare i grumligare vatten, senare på dygnet ju närmare sommarsolståndet man befinner sig, etc. Om bytesfisken går djupare i en grumlig sjö kan du mycket väl fiska storgös mitt på dagen. Sätt en ljusmätare på linan och du kan se var, när, hur ljuset ligger runt 1 lux i vattnet för optimalt gösfiske. Och du kan säkert själv räkna ut att månljuset knappt påverkar ekvation. Kanske kan den optimala tidpunkten flytta sig någon minut hit eller dit, beroende på månljus eller ej, men molnighet/solsken/solvinkel/tidpunkt och framför allt vattnets grumlighet påverkar tiotusen gånger mer.

Gäddan har ju betydligt bättre syn och jagar lite annorlunda än gösen. Men i princip finns ett optimalt ljus för gäddan att jaga och även här är månljuset en bagatell i sammanhanget.

Ljuset är viktigt för predatorerna (olika för olika predatorer beroende på deras syn), det är vi överens om. Men dina teorier om att månljuset skulle ha några särskilda egenskaper upplever jag som efterhandskonstruktioner för att ge skrocket en vetenskaplig förpackning - ungefär som att astrologerna börjar snacka om att det är planeternas gravitation som ger människor särskilda egenskaper. Trots att barnmorskans gravitation är många gånger större än Jupiters.
 
Tack för era svar och kommentarer, blev klokare.
Har själv aldrig följt den huggtabellen men vet en av mina fd fiskekompisar som slaviskt följde den ...
 
Visst påverkar ljuset hur fisken jagar. Men det är inte ljuset som träffar ytan som räknas utan ljuset som tränger ned till det djup där bytesfisken befinner sig och därmed predatorerna. I den ekvationen måste du lägga in flera variabler:

- tid på året, vilket avgör solens vinkel mot jorden
- tid på dygnet
- molnighet, i form av molntäckets tjocklek och täckningsgrad
- vattnets grumlighet

Någon har sagt att gösens optimala jaktljus ligger runt 1 lux. Om du då sätter in alla ovanstående variabler i ekvationen så inser du att man fiskar tidigare i grumligare vatten, senare på dygnet ju närmare sommarsolståndet man befinner sig, etc. Om bytesfisken går djupare i en grumlig sjö kan du mycket väl fiska storgös mitt på dagen. Sätt en ljusmätare på linan och du kan se var, när, hur ljuset ligger runt 1 lux i vattnet för optimalt gösfiske. Och du kan säkert själv räkna ut att månljuset knappt påverkar ekvation. Kanske kan den optimala tidpunkten flytta sig någon minut hit eller dit, beroende på månljus eller ej, men molnighet/solsken/solvinkel/tidpunkt och framför allt vattnets grumlighet påverkar tiotusen gånger mer.

Gäddan har ju betydligt bättre syn och jagar lite annorlunda än gösen. Men i princip finns ett optimalt ljus för gäddan att jaga och även här är månljuset en bagatell i sammanhanget.

Ljuset är viktigt för predatorerna (olika för olika predatorer beroende på deras syn), det är vi överens om. Men dina teorier om att månljuset skulle ha några särskilda egenskaper upplever jag som efterhandskonstruktioner för att ge skrocket en vetenskaplig förpackning - ungefär som att astrologerna börjar snacka om att det är planeternas gravitation som ger människor särskilda egenskaper. Trots att barnmorskans gravitation är många gånger större än Jupiters.

Efter ha läst och tolkat ditt svar tror jag att vi är ändå inne på samma spår. Jag påstår att månfaserna, och huggtabellen är en faktor i en omfattande ekvation. Äldre fiskelitteratur (1980-tal) redogör även för s.k. huggtider, för större predatorer.

När det gäller ljusförhållandena så är även betesfärgen intressant, och olika grumligheter sprider ljuset på olika sätt. Kontrast mot omgivingen är ytterligare en faktor som kan adderas till ljusförhållandena.

Sammantaget kan sägas att det är svårt om inte omöjligt att göra de helt korrekta avvägningarna och slutsatserna. Just detta gör ju att fisket blir skrockfyllt, vilket skapar spänningen i det hela, ingen vet riktigt varför det nappade just då och under just de förutsättningarna.

Inom fiskbiologin som akademiskt ämne börjar man dryfta iden kring irrationellt beteende hos vissa individer i ett bestånd. Detta ger varje fiskares önskan att skapa regelbundenhet och generella slutsatser en helt ny dimension.

För "hardcorefiskaren" finns det bara ett sätt att reda ut systematiken i hemmavattnet, och det är att föra noggranna anteckningar för varje fisketur, och dra slutsatser från detta över en längre tid. Först då kan ett mönster uppstå.

Personligen struntar jag i huggtabeller och vindriktningar när jag är ute och fiskar. Jag inriktar dock mitt fiske på enstaka vatten, och får en bra lokalkännedom som jag omsätter oberoende på rådande förhållanden. Detta kombinerat med grundläggande kunskap om arten/arterna man fiskar efter är nog det bästa fisketipsen jag kan komma med.
 
Det är "bara" fem olika parametrar du behöver ta ställning till. Till den här inte månen som enbart är mumbo-jumbo. Kan kanske spela roll om du ska fiska Ål. Inte annars. Då finns det långt viktigare saker. Här är dessa fem.

Ljus: Om det är dag/natt/kväll/morgon eller om det är strålande sol eller molningt.

Vind: Mycket eller lite och från vilken riktning samt hur länge har denna vind varit.

Vattenförhållande: Kallt eller varmt vatten, högt eller lågt vattenstånd i strömmande vatten.

Bete: Presentation av bete samt betestyp.

Fiskeplats: Vart fiskar du? I vilken sjö/vattendrag? Och på vilken plats fiskar du?

Nästan oavsett svar på dessa frågor kan du ha ett strålande fiske. Bara att ändra bete samt presentation av detsamma samt byta plats där du fiskar för att anpassa dig till rådande förhållande.
 
Finns en del om huggtabeller på nätet om man söker efter "solunar" och andra lämpliga sökord.

Det är iaf ingen magisk superkalender för o få fisk med bara den som hjälp.
Man måste nog väga in andra saker som väder.

Man glodde bra pä den när man var 8 år o meta mört...vette fan om det var nån skillnad
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
Dennis88 Kalixälven eller Torneälven? tips? Fiske 6
Hadoque Ny utrustning eller serva gammal Fiske 2
fiske grabben Daiwa eller Shimano?? Fiske 4
plaskdaja Har jag fått öring eller röding Fiske 4
never Finnmark ett paradis för fiske eller en djungel av svår hittade fiskevatten? Fiske 2
Glidern Sik eller harr Fiske 14
Haspel- eller spinnrulle Fiske 17
M. Finn Tub eller krok? Fiske 0
Strykarräven Keramiska spöringar, på eller av? Fiske 6
Flaggan Har någon testat Loon eller WJ Fiske 0
samme83 Strippa eller inte strippa... Fiske 7
dePaul Haspel eller multi? Fiske 37
-Patric- Lax i Viskan eller fluga i Hyssna Fiske 8
Mikael Sandberg Aborre eller abborre? Fiske 6
Raskesven Röding, kröding eller splejk? Fiske 23
bredviken Vadarkängor eller annan lösning? Fiske 14
ala Hårt eller mjukt nybörjarspö (flugfiske) Fiske 6
highlandpark Två-, tre- eller 4-delade spön? Fiske 4
-Patric- Guldskallarnas vara eller? Fiske 46
maskon REC - eller? Fiske 23
monstergeddan Huggkrok eller håv? Fiske 20
HarrKungen Miekak, bra eller dåligt? Fiske 3
salmosalar GoreTex eller Neopren-Vadare? Fiske 11
Svartkjelen Ål eller Horngjel, eller ...? Fiske 2
xerxs fiske från kanot eller bår... Fiske 33
maskon Snakering - ett eller två ben? Fiske 8
AA Strömsländan Lyx - Eller? Fiske 15
green fiske i Skottland eller Irland Fiske 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...