Laxplomb osv ?

Funderar på att paddla Norra delen Lainio i sommar, och testa att fiska. Kirunakortet. Men fattar inte riktigt alla regler med laxplomb osv. Betyder det att man bara får behålla en lax under hela tiden man är där, flera dar, ( om man råkar få någon) ? Nybörjare, så jag känner knappt igen en lax, än mindre skillnad melllan hanor och honor. Kan någon förklara vad som gäller --?
 
Sannolikheten att få en lax om du inte fiskar efter det är minimal och skulle någon ändå hugga så kommer du nog inte få upp den om du inte har grejer som är dimensionerade för det. Om du ändå mot alla odds skulle landa en måste du sätta tillbaka den om du inte har plomb. Systemet har använts i bl a Råneälven ett tag. Syftet är att främja sportfisket efter lax som kan vara rätt bra i både Torne och Kalix älv.
Nu har jag inte lusläst reglerna men jag tror du kan strunta i plomben om du bara ska ha ett "kastspö" och fiska efter harr och öring. Om en lax hugger lär du märka det och Om du får upp en så måste du sätta tillbaka den levande.

Fin tur för övrigt, jag paddlade från Lainioälvens källflöden till Kangos under två veckor för en 15 år sedan.

Här lite inspiration från Kalix, Torne och Lainio älv från Kanadensiska Hooké. Kanyonen vid 3:00 är f ö magiskt fin - taanikurkkio, den ligger nedanför Lainio. I en av poolerna fick jag en fin öring på 1,5 kg.

https://www.youtube.com/watch?v=LR2hX-TnCfI
 
Aha, tack, superfin video ! Ja, tänker bara testa med lätt utrustning, huvudsyftet är att paddla där...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.