Köptips utrustning gädda

För er som undrar, jag drog till en fiskebutik idag och kunde inte hålla mig. Det blev en Shimano Stradic CI14+ 400 (https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/shimano-stradic-ci4-fb.html) samt som spö ett Daiwa Prorex XR 802 HF 40-80 gram (https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/daiwa-prorex-x-spinning-2.html)

Får hoppas det lever upp till mina förväntningar. Tack för tips allihopa :)

Det låter bra. Framförallt att du slutade noja över redskapen och såg till att komma ut och fiska. Bra även att du nöjde dig med ett spö -80 gram som förhoppningsvis (trots vad som står på etiketten) klarar även att kasta klassiska gäddbeten (Utö, Atom mfl) i 25-gramsklassen.

Skitfiske! Och glöm nu inte att anmäla dig till veckotävlingen .
 
Ha ha! Visst funkar det med de sakerna. Men det har ju skett en hel del utveckling av både spön,rullar och beten...

Skulle aldrig rekommendera det till någon idag...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Exakt vad har det skett för utveckling av rullar?? En amba 5000 som nämns är fortfarande en av de bästa rullarna i klassen (multirulle o 5000) och har inga problem att dra upp 13 kilos gäddor (empiriskt undersökt).
 
Ja.A5000 serien är fortfarande ok. Har två.

Men finns en mängd lågprofil multirullar med betydligt bättre kastbromsar.tex revo Toro (som jag också har).

Men du rekommenderade en cardinal rulle och kastvikter som kraftigt begränsar urvalet av beten för gädda.

Att det funkar är inte samma sak som att det är bra...

Ibland är stora gummibeten överlägsna och ibland Jerk/swimbaits. Dessa väger typiskt 50-110 gram.


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 
Att det funkar är inte samma sak som att det är bra...

Ibland är stora gummibeten överlägsna och ibland Jerk/swimbaits. Dessa väger typiskt 50-110 gram.

Sådant där är mer eller mindre omöjligt att bevisa. Det enda säkra sambandet är det mellan hugg och de beten man använder. Således får en fiskarfe som använder 100-grams jerkbeten sina gäddor på sådana och inte på 12-grams spinnare (och vice versa). Resten är mest en fråga om vad man tror eller tycker.
 
För er som undrar, jag drog till en fiskebutik idag och kunde inte hålla mig. Det blev en Shimano Stradic CI14+ 400 (https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/shimano-stradic-ci4-fb.html) samt som spö ett Daiwa Prorex XR 802 HF 40-80 gram (https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/daiwa-prorex-x-spinning-2.html)

Får hoppas det lever upp till mina förväntningar. Tack för tips allihopa :)

Ett väldigt bra kit måste jag säga. Lätta saker. Rullen väger ynka 230 gram för att vara en 4000 och spöet 156 gram.

Nu kan du verkligen köra beten som är stora (inte de största) och ändå behålla känslan av att du inte vinschar upp medelstor fisk. Samtidigt kan du fiska mindre jerkbaits och kasta långt som fan.

Du kan också vikta gummibeten runt 18-20 cm och ändå röra dig inom viktgränsen med 20 grams skallar om du vill fiska av djupbranter och djupa vassar. Vilket skulle vara svårare med ett -60 gram spö.

Skitfiske på dig nu och tveka inte att recensera dina grejer och din upplevelse av det.
 
Ja.A5000 serien är fortfarande ok. Har två.

Men finns en mängd lågprofil multirullar med betydligt bättre kastbromsar.tex revo Toro (som jag också har).

Men du rekommenderade en cardinal rulle och kastvikter som kraftigt begränsar urvalet av beten för gädda.

Att det funkar är inte samma sak som att det är bra...

Ibland är stora gummibeten överlägsna och ibland Jerk/swimbaits. Dessa väger typiskt 50-110 gram.


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Hej. Läs gärna vad jag skrivit igen. Jag har inte rekommenderat något. Lågprofilsrullarna med magnetbroms började inte med revtoro utan hos bassfiskare i USA.

Dessutom är levande beten överlägsna gummibeten. Men det är en annan femma.
 
Hej. Läs gärna vad jag skrivit igen. Jag har inte rekommenderat något. Lågprofilsrullarna med magnetbroms började inte med revtoro utan hos bassfiskare i USA.



Dessutom är levande beten överlägsna gummibeten. Men det är en annan femma.

Ursäkta det var lausvik som rekommenderade cardinal och glasfiberspö...

Och även a5000 serien har magnetbroms. Men jag upplever revo Toro som bättre....



Skickat från min SM-T835 via Tapatalk
 
Ett väldigt bra kit måste jag säga. Lätta saker. Rullen väger ynka 230 gram för att vara en 4000 och spöet 156 gram.

Nu kan du verkligen köra beten som är stora (inte de största) och ändå behålla känslan av att du inte vinschar upp medelstor fisk. Samtidigt kan du fiska mindre jerkbaits och kasta långt som fan.

Du kan också vikta gummibeten runt 18-20 cm och ändå röra dig inom viktgränsen med 20 grams skallar om du vill fiska av djupbranter och djupa vassar. Vilket skulle vara svårare med ett -60 gram spö.

Skitfiske på dig nu och tveka inte att recensera dina grejer och din upplevelse av det.

Ja det känns faktiskt helt rätt för mig och det jag var ute efter. Var ute idag och drog 3 gäddor, runt 2-3 kg och som störst 4 kg. Men trots att det inte var monstergäddor kändes det ändå riktigt kul att veva in dem. Jag är väldigt nöjd overall! Speciellt Shimano-rullen, väldigt lätt och fin att veva.

@Lausvik: ja det är en sak jag insett: man kan söka runt hur länge som helst, men till slut måste man bara köpa och se hur det känns :)
 
@Lausvik: ja det är en sak jag insett: man kan söka runt hur länge som helst, men till slut måste man bara köpa och se hur det känns :)

Grattis till att du är tillbaka som sportfiskare! Hade du anmält dig såa hade dina gäddor räckt till en framskjuten placering i veckans omgång av veckotävlingen. Kom igen!
 
Prisvärda spön för gäddfiske med beten -80 gram är Fladen Fishing Vantage Predator 7 fot 6´tum (spinn) och 8 fot(haspel). Bra klingor, fina komponenter, välbyggda och prydliga. Dessutom lågpris.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ahvenet Havsöring - utrustning och teknik Fiske 150
AndersA68 Ny utrustning Fiske 40
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
Hadoque Ny utrustning eller serva gammal Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
Molngrabb Hjälp en nybörjade med utrustning! Fiske 2
dePaul Bilder på din utrustning Fiske 90
enriktighunter Lite hjälp med utrustning? Fiske 5
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fiske 7
gregerjohansson Flugfiske-utrustning? Fiske 6
forstheim Utrustning för "rookie".. :=) Fiske 11
grodanbolle UL utrustning? Fiske 13
M.Gustavsson Loop utrustning?! Fiske 1
avslutat_medlemskap_2012 Utrustning Fiske 8
Begagnade utrustning? Fiske 2
muad9104 Kastmete efter gädda med jigg Fiske 16
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
lsjonsson Räv fångade gädda i Naturmorgons direktsändning Fiske 0
nka Största gäddan? Fiske 5
Morkass Ismete gädda på 14,58kg :) Fiske 5
fuentes Vilken lina till abborre, gädda, insjö? Fiske 4
quid Kroka abborre, undvika gädda? Fiske 12
Spiken hjälgrepp på Gädda Fiske 12
avslutat080903 SVT: Rödingen blev till gädda ?!?! Fiske 6
KLAGER Svenska rekordet på gädda 11.8kg! Fiske 12
7435 abborre/gädda lainio älv Fiske 12
norpan_ Meta Gädda? Fiske 18
fiskedagbok.se Gädda på fluga! Tafsproblem.. Fiske 14
Mathew Flugfiska gädda med #5-spö... Fiske 43
sna_ke vilken klass för gädda Fiske 19
flugfiskarn Flugspö till gädda ? Fiske 5
mrcv Flugfiske efter Abborre och Gädda Fiske 2
-Patric- Gädda på fluga Fiske 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.