Köptips utrustning gädda

Hej!

En fisketur i Vaxholm nyligen fick mig att bestämma mig: efter 7 år är det dags att börja fiska gädda igen!

Jag skulle uppskatta om ni kunde tipsa om en lättare utrustning för gädda, som kostar cirka 2 000 - 3 000 kr. Hört gott om just lättare utrustning som gör gäddan rättvisa.

Fiskat mycket förut, men inte på senare år. Därför är kanske haspel att föredra?

När det kommer till drag som spöt ska klara av så testade jag jerkbaits på fisketuren, något som var nytt för mig och väldigt kul. Något mindre modeller av dessa vill jag därför att spöt ska klara.

Kan så klart gå in i butik för tips, men rädd att de säljer på mig något onödigt när jag inte har så bra koll :D Hjälp uppskattas enormt!
 
Rent generellt så tror jag majoriteten av gäddfiskare väljer multirulle och spinnspö. När jerkfisket drog igång så var spöna 6-7 fot men när gummibetena blev mer och mer populära så ökade foten på spöna. Många tycker det är mycket lättare att få igång en Buster Jerk med ett multiset och lättare att dänga stora tail och gummibeten.

När du säger mindre jerkbaits så tänker jag på Salmo Slider 10 cm , Westin swim 12 cm och Buster jerk 12 cm. Då rör du dig under 60 gram och med ett spö som har -60 gram i kastvikt så kan du kasta mcrubber jr 17 cm, pig shad jr 20 cm och många andra ”junior” beten som å andra sidan är jävligt stora 😀

Jag hade samma vision som dig och fiskar idag med en 3000-rulle och ett Bft roots g2 , pike finesse. Det är ändå mycket känsla i fighterna.

Om jag hade varit på g att köpa ett nytt spö så hade jag kikat på Westin , Bft roots , zonker black series , Daiwa prorex . Skulle säga att du minst måste ha 40 gram och idag hade jag nog velat ha -80 gram för att testa lite tyngre beten.
 
Jag skulle satsa på att fiska swimbaits som uppför sig som jerkbaits utan att man behöver "jerka". Det innebär att du kan ha ett lite längre spö.

Så ett spö som klarar 40-130 grams kastvikt.

Jag rekommenderar multirulle. Men finns bra haspel oxå.

Besök sportfiskeboden i Viggbyholm. Där får du kanonhjälp med att välja kombo.



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 
Suck. Varför? Gädda liksom, hugger på allt, 20 meter trött rusning och sen ger den sig. Äcklig matfisk. Till och med sutare är ju mer sport att fiska.
 
Jag skulle satsa på att fiska swimbaits som uppför sig som jerkbaits utan att man behöver "jerka". Det innebär att du kan ha ett lite längre spö.

Så ett spö som klarar 40-130 grams kastvikt.

Jag rekommenderar multirulle. Men finns bra haspel oxå.

Besök sportfiskeboden i Viggbyholm. Där får du kanonhjälp med att välja kombo.

Tack för tips, riktigt bra svar! Swimbait har jag också hört om, det kanske är det jag ska satsa på då. Ang. spö, kommer 40-130 gram kastvikt kännas som någorlunda lätt utrustning för gädda? Vill gärna ha ett spö som får kämpa lite med gäddorna, så det inte blir ett för tungt spö. Får kanske boka in en tur till Viggbyholm :)
 
40-130 är rätt standard. Jag tror du vill ha ett riktigt downsizeset med kastvikt upp till 60-80 gram. Om jag läser in dina önskemål. 8 fot.

Och vad beträffar swimbaits så har jag fått massa fisk på gliders osv. Men ett riktigt snärtigt jerkbait som tar grova svängar i vattnet är en killer. De nya jerkbetena är ofta lazyjerks. Söders Scout swimmer tex.
 
40-130 är rätt standard. Jag tror du vill ha ett riktigt downsizeset med kastvikt upp till 60-80 gram. Om jag läser in dina önskemål. 8 fot.

Och vad beträffar swimbaits så har jag fått massa fisk på gliders osv. Men ett riktigt snärtigt jerkbait som tar grova svängar i vattnet är en killer. De nya jerkbetena är ofta lazyjerks. Söders Scout swimmer tex.

Tack för svar Jiggprofeten! Då blir det nog ett 60-80 gram, för jag vill som du säger ha en någorlunda lätt utrustning. Ett sådant spö bör väl klara av jerkbaits också, om jag vill testa det.

När det kommer till rulle så får jag nog gå in i butik och testa multirulle, blir nog svårt att få ett svar på det här när jag inte testat tekniken.

Tack allihopa!
 
Gädda är Fiske 2, dvs beten 10-30 gram med därtill anpassade spö, rulle och lina. Kungen bland rullarna är ABU Cardinal 66 men Ambassadeur 5000 eller Abumatic 170 har också många förespråkare. Ett Zoom-spö i rörbyggd glasfiber är att föredra men ett massivt glasfiberspö är ett prisvärt och oömt alternativ.

Måstebetena är Hi-Lo, Atom, Flamingo (Giller) och Reflex. Och glöm för allt i världen inte en stålwiretafs mellan o,35-linan och draget!
 
Gädda är Fiske 2, dvs beten 10-30 gram med därtill anpassade spö, rulle och lina. Kungen bland rullarna är ABU Cardinal 66 men Ambassadeur 5000 eller Abumatic 170 har också många förespråkare. Ett Zoom-spö i rörbyggd glasfiber är att föredra men ett massivt glasfiberspö är ett prisvärt och oömt alternativ.

Måstebetena är Hi-Lo, Atom, Flamingo (Giller) och Reflex. Och glöm för allt i världen inte en stålwiretafs mellan o,35-linan och draget!

Bra tips om man har en tidsmaskin.
 
Gädda är Fiske 2, dvs beten 10-30 gram med därtill anpassade spö, rulle och lina. Kungen bland rullarna är ABU Cardinal 66 men Ambassadeur 5000 eller Abumatic 170 har också många förespråkare. Ett Zoom-spö i rörbyggd glasfiber är att föredra men ett massivt glasfiberspö är ett prisvärt och oömt alternativ.



Måstebetena är Hi-Lo, Atom, Flamingo (Giller) och Reflex. Och glöm för allt i världen inte en stålwiretafs mellan o,35-linan och draget!
Ha ha! Visst funkar det med de sakerna. Men det har ju skett en hel del utveckling av både spön,rullar och beten...

Skulle aldrig rekommendera det till någon idag...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 
Ha ha! Visst funkar det med de sakerna. Men det har ju skett en hel del utveckling av både spön,rullar och beten...

Skulle aldrig rekommendera det till någon idag...

Visst, man kan naturligtvis köpa nyare grejor men i samma viktklass för gäddorna har inte tagit något evolutionärt språng utan hugger lika gärna idag som för femtio år sedan på ett 20-grams Atom. Och med lättare don så kommer den bättre till sin rätt som sportfisk så att man slipper att, som fyad, sucka besviket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ahvenet Havsöring - utrustning och teknik Fiske 150
AndersA68 Ny utrustning Fiske 40
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
Hadoque Ny utrustning eller serva gammal Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
Molngrabb Hjälp en nybörjade med utrustning! Fiske 2
dePaul Bilder på din utrustning Fiske 90
enriktighunter Lite hjälp med utrustning? Fiske 5
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fiske 7
gregerjohansson Flugfiske-utrustning? Fiske 6
forstheim Utrustning för "rookie".. :=) Fiske 11
grodanbolle UL utrustning? Fiske 13
M.Gustavsson Loop utrustning?! Fiske 1
avslutat_medlemskap_2012 Utrustning Fiske 8
Begagnade utrustning? Fiske 2
muad9104 Kastmete efter gädda med jigg Fiske 16
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
lsjonsson Räv fångade gädda i Naturmorgons direktsändning Fiske 0
nka Största gäddan? Fiske 5
Morkass Ismete gädda på 14,58kg :) Fiske 5
fuentes Vilken lina till abborre, gädda, insjö? Fiske 4
quid Kroka abborre, undvika gädda? Fiske 12
Spiken hjälgrepp på Gädda Fiske 12
avslutat080903 SVT: Rödingen blev till gädda ?!?! Fiske 6
KLAGER Svenska rekordet på gädda 11.8kg! Fiske 12
7435 abborre/gädda lainio älv Fiske 12
norpan_ Meta Gädda? Fiske 18
fiskedagbok.se Gädda på fluga! Tafsproblem.. Fiske 14
Mathew Flugfiska gädda med #5-spö... Fiske 43
sna_ke vilken klass för gädda Fiske 19
flugfiskarn Flugspö till gädda ? Fiske 5
mrcv Flugfiske efter Abborre och Gädda Fiske 2
-Patric- Gädda på fluga Fiske 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.