Fiska i Norge men inte i Sverige?

Hallå! Är det någon som känner till debatten kring samiska rättigheter i Norge och norska statens syn på frågan? Här i Sverige känner man ju till hur det fungerar vilket lett till att du som fjällvandrare knappt vågar blöta en krok eftersom väldigt många vatten i områdena där jag brukar röra mig är off limits så att säga.

I sjöar inom samma område men på norska sidan gränsen är det dock fritt fram så länge du har fiskekort givetvis. Även sjöar där gränsen delar dessa i två är det tillåtet att fiska på norska sidan men inte på svenska.

Här i Sverige drar man ju alltid upp det faktum att samerna ska vara ursprungsbefolkningen men det gäller ju även Norge.

Dåligt påläst som man är så undrar man ju vad detta beror på?
 
Sverige har någon lag som jag inte vet om Norge har.
Urminnes hävd kallas det och det ger samerna rätt att använda marker som dom använt i generationer tillbaks för sin renskötsel och så vidare.
Jag tror den även används för att dom ska få rätt till jakt och fiske på vissa av dessa marker.

Det är någon sameby nu som har ensamrätt att bestämma över jakt och fiske på ett område utan att dom ensamma behöver äga marken om jag förstått det korrekt, jag tror det är unikt för just den samegruppen men är inte helt säker.
 
Det är nog bara en tidsfråga innan andra samebyar börjar rycka i samma trådar.

Själv är man bara intresserad av att ta sig en matfisk när man är ute på tur så man får väl fortsätta vandra över till Norge och hoppas att det fortsätter vara som det är där nu.

Det lär ju knappast öppnas upp i Sverige, snarare blir det väl striktare.
 
Här i finnmark måste alla utlänningar köpa fiskekort o även den statliga fiskeavgiften som alla norrmän sks göra..
Fast för 2020 verkar de som att inga fiskekort kommer säljas här till utlänningar pga Corona

https://www.fefo.no/aktuelt/begrensning-i-utlendingers-innlandsfiske.4986.aspx


Fiskekort tycker jag är en självklarhet och ett bra sätt att få in lite pengar för att lägga på områdena som det gäller. Det jag tycker är konstigt är ju just det att i Norge så funkar det så men i Sverige, i mina hemtrakter, får du inte fiska alls i många sjöar, punkt.

Och det är just för att det är så kallade "lappvatten". Renägande samers rätt att jaga och fiska ifrågasätter jag inte, däremot det faktum att alla vi andra inte får doppa en maggott, inte ens mot betalning..
 
Fiskekort tycker jag är en självklarhet och ett bra sätt att få in lite pengar för att lägga på områdena som det gäller. Det jag tycker är konstigt är ju just det att i Norge så funkar det så men i Sverige, i mina hemtrakter, får du inte fiska alls i många sjöar, punkt.

Och det är just för att det är så kallade "lappvatten". Renägande samers rätt att jaga och fiska ifrågasätter jag inte, däremot det faktum att alla vi andra inte får doppa en maggott, inte ens mot betalning..


De verkar inte finnas nå lappvatten här utom vissa kvoterade vatten där ett separat fiskekort måste lösas..
De är typ alla havsöring o laxförande älvar som har eget fiskekort...
Annars verkar de va fritt fiske övrigt i finnmark om man löser fiskekort till området..

Har man bostadsadress i finnmark så har man tillåtelse att fiska alla inlandsfiske men får betala för kvoterade vatten typ laxälvarna i vissa kvoterade vatten där även utlänningar kan lösa kort..

Man lär nog få fiska ganska ostört denna sommar här i finnmark 😁
 
Tundraman, vet du om det har sagts något om inresa till Norge för utlänningar under kommande sommar med hänvisning till Corona. Har de bestämt något ännu?
 
Renägande samers rätt att jaga och fiska ifrågasätter jag inte, däremot det faktum att alla vi andra inte får doppa en maggott, inte ens mot betalning..

Det är rätt komplicerat det där. Rätten är en bruksrätt och de renskötare som har den, har inte rätt till underupplåtelser så om någon vill bedriva ex turistverksamhet och sälja fiskekort i ett undantagsvatten, så är det länsstyrelsen som beslutar om det. Som jag förstår har dock länsstyrelser gjort lite olika tolkningar.

I Girjasdomen beslutades att renskötande samer inte har rätt till underupplåtelser med grund i rennäringslagen, men att de har det därför att de kunnat visa att de historiskt haft en rätt som går ner till 1700-talet.

I Norrbotten är dock andelen undantagsvatten inte jättestor så det är nog ofta att "gå över ån efter vatten" för att fiska i dem.

Personligen tycker jag fiskepolitiken är ganska eftersatt i Sverige, jag skulle gärna se striktare regler och kvoteringar i många vatten och skapa förutsättningar för riktigt attraktiva vatten. De finns nu också, men de är bra tills de blir kända och då blir fisketrycket för stort och så kvoteras de av länsstyrelsen och för att då få möjlighet att fiska så blir det ett lotteri. Bättre med en proaktiv mer restriktiv och hållbar förvaltning för att skapa trofévatten.
 
Tundraman, vet du om det har sagts något om inresa till Norge för utlänningar under kommande sommar med hänvisning till Corona. Har de bestämt något ännu?

Hej.
Det är ju 14 dagars karantän när du kommer in till Norge i dag, och hur det är till sommaren är det ingen som vet men troligen är det fortfarande samma i sommar. Som Tundraman skrev tidigare är alla fiskekort i Finnmark till utlänningar stoppad i sommar.
Vill göra en ops på att vissa kommuner i nord Norge har karantän på normen som kommer från sör Norge om det är lite slappt i Sverige så är desto hårdare här.
 
Hej.
Det är ju 14 dagars karantän när du kommer in till Norge i dag, och hur det är till sommaren är det ingen som vet men troligen är det fortfarande samma i sommar. Som Tundraman skrev tidigare är alla fiskekort i Finnmark till utlänningar stoppad i sommar.
Vill göra en ops på att vissa kommuner i nord Norge har karantän på normen som kommer från sör Norge om det är lite slappt i Sverige så är desto hårdare här.

Och speciellt Svenskar lär vara bannlysta i andra länder lång tid efter att andra nationer släpps in......
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Illuminati Fiska i Norge Fiske 2
SeekOut Fiska i Norge Fiske 3
Rasek Fiska i Norge? Fiske 3
Jojosurf Vilket drag ska jag använda för att fiska i fjället? Fiske 4
holetaker Tälta och fiska runt Vänern! Fiske 0
Norrbottningen Stockholm slår larm. Fiska inte i dessa sjöar Fiske 1
Ahvenet Fiska sill ifrån land Fiske 13
CarMaPal Rida och fiska i Dalarna Fiske 0
Bubble Fiska från klippa vid havet – val av spö, rulle Fiske 25
cloud76 fiska i tännäs mitten av augusti- för sent? Fiske 1
cloud76 Vandra och fiska i Älvdalenområdet? Fiske 0
Dantie En dags vandring sen fiska! Fiske 5
UnderEnTarp Fiska på Bergslagsleden! Fiske 3
Trekkforlife Fiska Kroatien Fiske 0
hannulan Fiska från kajaken - nybörjarfrågor Fiske 3
Prankster Längtar ut o fiska. Fiske 10
Eric97 Ska börja vertikal fiska. Har lite frågor. Fiske 4
kervennic Vem ska vandra och fiska ? Fiske 2
Yonaz Fiska i Dalarna Fiske 7
Apila Att lära sig fiska Fiske 6
-EG- Fiska från segelbåt Fiske 2
mipert Hur avliva näbbgädda? (Och hur bevara fisken medan jag fortsätter fiska.) Fiske 11
avslutat080903 Pärlälven - när får man börja fiska? Fiske 1
8863 Att Fiska i Ottsjö Fiske 0
mipert GPS talar om när det är bäst att fiska, är det månen? Fiske 8
mipert Böcker, artiklar, tips om hur fiska regnbåge med fluga Fiske 5
KLAGER Fiska öring med taxibil Fiske 2
Mtess Fiska längs Kungsleden? Fiske 12
Tiveden Jag vill fiska!! Fiske 1
moore Fiska löja om vintern, e de möjligt? Fiske 2
Nappe Paddla och fiska? Fiske 11
pesj Fiska på västkusten Fiske 0
Babbsan Fiska i Thailand Fiske 1
bsehlin Barnen vill fiska på höstlovet Fiske 1
ceban fiska på sörmlandsleden Fiske 0
Heinz1 Hur fiska med sambo i fjällen? Fiske 10
Norrbottningen Hotet från Norge: Här komme Puckellaxen Fiske 8
lsjonsson Ändring av turistfiskeregler efter nyår i Norge Fiske 6
lsjonsson En slant att tjäna när man är på fiskesemester i Norge. :) Fiske 4
HenricA Norgefiske, favoritdestination? Fiske 0
cloud76 Fiskekort för fiske i Norge (norra lapplandsfjällen)? Fiske 4
Påveen Norge i sommar me sambon Fiske 2
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
Mange_S Fiskekort Bardu Norge Fiske 1
kimgbg Fiske i nord Norge den 25 Aug. Fiske 3
M-Nilsson Fiske kring Åndalsnes/Romsdalen Norge? Fiske 0
erikjsson Fiske i Röa, Norge. Fiske 2
moe_mart Fiske i Norge, Femundmarka nasjonalpark Fiske 2
ogean Fiske och vandring i Femundsmarka Norge Fiske 5
Fiskekort i Norge Fiske 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.