Ny utrustning

Jag har då använt spunnen lina på både min 55:a o 66 X utan några som helst problem men det var på slutet av 70- & under hela 80-talet. Jag vet inte exakt vad skillnaden är mellan dåtida spunnen lina & dagens flätlina.
 
Tyvärr har jag inte 55:an eller något av tidigare utrustning (förutom ett metspö av bambu som jag och dottern fiskar med ibland) kvar.
55:an hade för övrigt varit lite i underkant vad gäller de beten som jag nu har för avsikt att fiska med.
/Anders

Ok! Vad har jag missat? Vad ska du ha för beten då?
 
Jag har då använt spunnen lina på både min 55:a o 66 X utan några som helst problem men det var på slutet av 70- & under hela 80-talet. Jag vet inte exakt vad skillnaden är mellan dåtida spunnen lina & dagens flätlina.
Då använde du förmodligen dacron i ungefär samma dimension som den nylonlina du annars skulle ha haft. Jag har sådan lina på en gammal Penn Long Beach (multirulle). Men det är klart, går man upp tillräckligt i dimension så klarar C55:ans linuppläggning antagligen en modern PE-lina och den är ju hyfsat robust så den kanske även överlever den ryck och stötar fiske med sådan lian medför. Hur lintrissan klarar sig vet jag inte men jag skulle inte spola Fireline på någon av mina gamla cardinaler. Fast å andra sidan så fiskar jag ju helst med nylonlina även med mer moderna rullar...
 
Då använde du förmodligen dacron i ungefär samma dimension som den nylonlina du annars skulle ha haft. Jag har sådan lina på en gammal Penn Long Beach (multirulle). Men det är klart, går man upp tillräckligt i dimension så klarar C55:ans linuppläggning antagligen en modern PE-lina och den är ju hyfsat robust så den kanske även överlever den ryck och stötar fiske med sådan lian medför. Hur lintrissan klarar sig vet jag inte men jag skulle inte spola Fireline på någon av mina gamla cardinaler. Fast å andra sidan så fiskar jag ju helst med nylonlina även med mer moderna rullar...

Ja, det var det! Det var samma brottstyrka på 12 lb och 0,30 mm då. Ok!
 
"Men jag har bestämt mig för att fiska vid eller strax under ytan med beten som t ex 90 grams rått-imitation, mus-imitation i samma storlek samt mört dito".

Kika in svartzonkers black series ”the horizon”

Väldigt prisvärda spön. Skulle valt det alla dagar i veckan framför Berkley. De ligger i samma prisklass
 
Stort tack för allas feedback.

Hörde med en lokal sportfiskebutik häromdagen att jag kanske skulle överväga en s k multirulle i stället för en haspel.
Beten med vikt +80 gram är tungt och vederbörande menade att skinnet på mitt pekfinger kan få sig en rejäl törn utefter en hel dags fiske med en haspelrulle och tilltänkta beten.

Några synpunkter på detta?
/Anders


Alternativ gäddcombo:
Spö: Fantasista Beast.
Rulle:*Ambassadeur 5501 Pro Rocket Black Edition.
Lina: Svartzonker Braid 0,28mm.
 
Stort tack för allas feedback.

Hörde med en lokal sportfiskebutik häromdagen att jag kanske skulle överväga en s k multirulle i stället för en haspel.
Beten med vikt +80 gram är tungt och vederbörande menade att skinnet på mitt pekfinger kan få sig en rejäl törn utefter en hel dags fiske med en haspelrulle och tilltänkta beten.

Några synpunkter på detta?
/Anders


Alternativ gäddcombo:
Spö: Fantasista Beast.
Rulle:*Ambassadeur 5501 Pro Rocket Black Edition.
Lina: Svartzonker Braid 0,28mm.

Det där verkar vara lite av en sanning här i Sverige.
Men på annat håll har man inget problem att fiska med haspel och tunga poppers på några hundra gram hela dagar.

Annars låter alternativet du listar nu rätt trevligt.
 
Stort tack för allas feedback.

Hörde med en lokal sportfiskebutik häromdagen att jag kanske skulle överväga en s k multirulle i stället för en haspel.
Beten med vikt +80 gram är tungt och vederbörande menade att skinnet på mitt pekfinger kan få sig en rejäl törn utefter en hel dags fiske med en haspelrulle och tilltänkta beten.

Några synpunkter på detta?
/Anders


Alternativ gäddcombo:
Spö: Fantasista Beast.
Rulle:*Ambassadeur 5501 Pro Rocket Black Edition.
Lina: Svartzonker Braid 0,28mm.

Säger samma sak. Multirulle hela dagen. Lågprofil eller rund är inte så viktigt, det viktiga är att den är högervevad. Vänstervevat är bara en fluga :)

Den som tror att det bara är i sverige man kör på multirulle kan ju kolla bassmasters-tävlingen och sen försöka övertyga om att det är haspel som gäller.....

För övrigt så är fiske med drag relativt litet i Europa där mete är vanligare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.