Bush crafting

Gjutjärn passar som gjutet i kanadensaren, där du paddlar stillsamt fram.
Väl framme slår du upp ditt läger och tar dig ett välbehövligt järn allt medan du knäpper upp din rödrutiga flanellskjorta och kliar dig i skäggstubben och gjutjärnsgrytan värmer dina bönor.

Annars funkar en bil bra också om du inte paddlar dig fram.

Jo, skulle gärna ha med mig en, men inte om jag är själv. Känns mer som en familjesak. Och hur mår en sån med havsvatten? Rost och sånt?

En liten hopfällbar grill är rätt trevligt att ta med. Går ju både att grilla och koka kaffe på. Har en sån här https://www.youtube.com/watch?v=j-vtejDItoA
 
Var sak på sin plats. En gjutjärnsgryta är uppenbarligen inget man bär med sig utan vidare men skulle man slå läger en längre tid och är man stycken så kan den komma till pass. Gör man en bilutflykt är det knappast något problem att transportera grytan men på en fjällvandring går den bort.

När det gäller matlagning i det fria så är jag själv rätt less på alla mer eller mindre odugliga lättviktsvarianter (i värsta fall klädda med plast på insidan) som finns. OK, man spar gram men till matlagning är de för det mesta odugliga. Så jag brukar ha med mig en liten men relativt djup stekpanna i kolstål och en bra kaffepanna (och man kan koka annat än kaffe tex potatis i en sådan).

Är det fråga om tex fiskeutflykter där jag lovat sköta trossen kan jag ibland släpa med mig mer vidlyftig utrustning (men hittills ingen gjutjärnsgryta). Men vilka prioriteringar man gör varierar naturligtvis. Vissa har ju behållning av att gå så långt som möjligt under en vecka och nöjer sig med frystorkad mat eller pulversoppor medan andra trivs med att ta det litet lugnare men har högre kulinariska anspråk.
 
Havsvatten?
En liten portabel grill är också en trevlig sak.

Ja om en sån tål saltvatten och diska i tex.

men det låter ju klart schysst att kunna ställa en rakt i brasan och göra långkok eller baka som du. Har en lergryta kom jag på och den är inte lika tung. Kanske funkar i en eld om den inte spricker. Bara använt hemma i vanlig ugn för pulled pork och surdegsvört.

edit: lergryta kan bli svårt verkar det som efter googling.
 
Senast ändrad:
Njae.. det borde funka. Jag håller på testar lite men är inte riktigt nöjd. Ber att få återkomma när jag har något konkret att komma med.

För övrigt undrar jag vad skägg har med saken att göra! ;)

Grejen är ju att man ställer ju alltid in en sån i en kall ugn, plus att den stått i vattenbad länge innan för att den inte ska spricka. I en brasa blir det ju hög värme direkt liksom. Kanske kan gräva ner den under brasan eller nåt.
 
Nej det är helt riktigt som flera skriver. En gjutjärnspjäs springer man antagligen inte runt med i ryggan.

Nu handlar det inte om en sådan självklar sak utan tråden är ju startad med BK i fokus. Där pratar vi yxor och rejäla sågar med mera. Basläger, kanoter i inlandets vattenvägar. Bilburet in i ””vildmarken”...

Om vi nu passerar det stadiet också (hur man transporterar) så är jag nyfiken om ingen här har erfarenhet av pjäsen med flera namn. Som också varit uppe här. Vore kul att byta erfarenheter.

Beträffande diska i salt eller bräckt eller sötvatten så är det inga problem. Det är mera att skölja av och behålla den feta stekytan som oftast blir. Sedan är det däremot viktigt att den blir rejält torr och förvaras torrt och luftigt.
 
Grejen är ju att man ställer ju alltid in en sån i en kall ugn, plus att den stått i vattenbad länge innan för att den inte ska spricka. I en brasa blir det ju hög värme direkt liksom. Kanske kan gräva ner den under brasan eller nåt.

Ute i busken har man ingen ugn. Ställ grytan i eldringen, bredvid den tillämnade brasan, innan du tänder, så värms den långsamt. Det so ska tillagas kan du skära till och slänga i grytan eftersom.
 
Du behöver inte ha lerugnen i blöt när du lagar mat på öppen eld. Olja in den ordentligt före du lägger i det du ska tillaga och raka undan glöd som du bäddar in grytan i, även ovanpå grytan ska du lägga glöd. Det är lite trixigt men det går. Jag har testat en del, både bakning och matlagning men är inte riktigt nöjd. ännu. Om det beror på grytan eller mig själv ska jag låta vara osagt. Troligen är jag lite för otålig också, man ska inre ha bråttom. Tyvärr har vi eldningsförbud här nu så tillsvidare kan jag inte säga så mycket mera i nuläget.
 
Eldar du i grop kan du laga mat eller baka i en lätt Al eller Rf kastrull. Gräv, elda, sätt ner grytan, vill du täta locket gör det med deg. Täck över och baka. Vänta , beroende på vikt och typ, kortare för sockerkaka och längre för soppa eller ragu. Gräv upp och njut. Spade gräv är praktiskt att ha med.

go tur
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...