kolmonoxidvarnare för vinterturer

Någon som har tips på en kolmonoxidvarnare som tål kyla ?
De flesta verkar avsedda för att ha i + grader. Jag är ute efter en som jag kan ha i tältet på mina vinterturer.
Tacksam för all hjälp jag kan få.
 
Intet kan bli så isbelagt som ett tält med kamin igång i vinterklimat. Det blir även lufttätt då.

Har två ggr varit med om att det gick illa fullt ut för andra.
I det ena fallet var det isdimma, i det andra ett mjukt snöfall.

Känner inte till något medförbart CO-larm som fungerar nöjaktigt i kyla. Men fråga gärna Danska FM de om några bör ha senaste informationen då Siriuspatrullen regelmässigt eldar i sina tält. Med ventilation.

go tur
 
Exakt var i tältet har du tänkt mäta, absiden eller någon annanstans? Och för vilka situationer?

Tanken är att mäta inne i absiden. Jag värmer aldrig upp tältet, så det är enbart vid snösmältning i absiden. Och jag har alltid ventiler + dörren öppen, förutom vid hårt väder. Då har jag dörren stängd men ventiler öppna. Så det är nästan samma temp inne i tältet som utanför, därför måste den klara kyla.
 
Tanken är att mäta inne i absiden. Jag värmer aldrig upp tältet, så det är enbart vid snösmältning i absiden. Och jag har alltid ventiler + dörren öppen, förutom vid hårt väder. Då har jag dörren stängd men ventiler öppna. Så det är nästan samma temp inne i tältet som utanför, därför måste den klara kyla.

De frågor man kan ställa sig är då:
1. Med så god ventilation/cirkulation, kommer en CO-mätare att vara pålitlig och varna för eventuella CO-fickor där användarens ansikte befinner sig?
2. Behövs en CO-mätare överhuvudtaget eller räcker det med att handha sitt kök med den försiktighet som du uppenbarligen visar?

Visst händer det enstaka tillbud, till och med svåra olyckor (har ingen statistik), med kök i små friluftstält. Men är det inte som att sätta sig i en bil? Hur försiktigt man än färdas kan man inte försäkra sig om 100 %-ig säkerhet eftersom man inte rår över alla omständigheter. På en vintertur finns det nog betydligt större faror för den som faktiskt kan hantera sitt kök. Eller?
 
De frågor man kan ställa sig är då:
1. Med så god ventilation/cirkulation, kommer en CO-mätare att vara pålitlig och varna för eventuella CO-fickor där användarens ansikte befinner sig?
2. Behövs en CO-mätare överhuvudtaget eller räcker det med att handha sitt kök med den försiktighet som du uppenbarligen visar?

Visst händer det enstaka tillbud, till och med svåra olyckor (har ingen statistik), med kök i små friluftstält. Men är det inte som att sätta sig i en bil? Hur försiktigt man än färdas kan man inte försäkra sig om 100 %-ig säkerhet eftersom man inte rår över alla omständigheter. På en vintertur finns det nog betydligt större faror för den som faktiskt kan hantera sitt kök. Eller?

Jo det ligger ju en hel del i vad du säger. Men min kastrull har värmeväxlare, och då bildas det ju mer Kolmonoxid. Och blåser det 20 m/s så har jag inte mycket annat val än att smälta snön i absiden. Jag känner nog att det skulle vara skönt som en extra säkerhet. Jag kommer självklart att fortsätta att köra med så mycket ventilation som möjligt. Jag gör även alltid mina vinterturer själv, så jag kör på så mycket säkerhet som möjligt.
 
Inte vad du frågade efter, men jag ställer mig tveksam till att man vinner något på en sån där mackapär.

Stänger du all ventilation och smälter snö i en kastrull med värmeväxlare så vet du att det bildas mycket koloxid, så det bör undvikas.

Öppnar du ventilationen och dörren så lär det knappast vara någon som helst fara. Blåser det för mycket för att ha dörren öppen så får du bra med ventilation genom ventilerna.

Enda gången det kanske blir problem är väl om det drevar in snö genom ventilen på vindsidan, men det får man kanske ta. Man smälter ju inte snö i flera timmar om dagen.

Koloxid är inte bra, men om du skulle råka få i dig litet för mycket så kommer du få nedsatt syresättningsförmåga. Du kanske känner dig trött och inte lika uthållig som du brukar vara.
Så länge som du inte lägger dig och tar en tupplur medans du smälter snö så ser jag inte någon större fara. Dödsfall från koloxid brukar bero på en kombination av koloxid och sömn.

Tror det är svårt att få tillförlitliga mätvärden med en sån där i ett litet tält. Dessutom ska du verkligen veta och lita på att den fungerar. Sen ska du släpa på den också.
Eller ett omvänt scenario. Det är stark vind och drevsnö i flera dagar. Du är insnöad. Din koloxidvarnare är jättekänslig och piper så snart som du startar köket. Du äter och dricker för lite, blir nedkyld och hungrig, och tar dumma beslut.

Vänd absiden från vinden så att avgaserna inte passerar genom tältet (det är för övrigt bra för att hålla fukthalten i tältet nere), ha alltid så mycket ventilation som möjligt, använd en kastrull utan värmeväxlare och kör inte köket mer än nödvändigt om du pga vädret inte kan ventilera ordentligt.
 
Ha en gryta utan kylflänsar när man bedömmer ventilationen som riskabelt liten och tvingas elda inne - det är förvisso inte kolmonoxidfritt men mycket mindre med kolmonoxid med planbotten-eldning och dessutom rätt beprövat att man 'överlever' med dessa då våra kära norrmän gillar att ha varmt i sina tält och eldar mycket.

sedan har det också med hur mycket man eldar och hur längre samt om man kan göra snabb utvädring efter så att man inte vistas i eldningsoset längre än nödvändigt.

Sedan är det också vilken typ av bränsle man använde - ju tyngre soppa (läs fotogen/diesel) ger mer kolmonoxid av bristande förbränning för att lågan kyls för snabbt än att tex. köra på gasol i övrigt lika situation..
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.