Folksams djupstudie av trafikolyckor där fotgängare och cyklister omkommit

Studien undersöker fall med dödlig utgång på statliga vägar. Merparten av cyklisterna blev påkörda bakifrån eller från sidan i dagsljus körande längs bilvägar. De förolyckade har ofta saknat hjälm och är män med en snittålder kring 55 år. Pendlare och motionärer står för en liten del av de förolyckade i studien.

Statliga vägar är europavägar, riksvägar, länsvägar och mer?

Finns någon liknande studie som tittar på de kommunala vägnäten?
 
Flesta dödsfallen sker i tättbebyggt samhälle läste jag. Så det där med statliga vägar fattar jag inte. Se https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/vag/Sveriges-vagnat/ för definitioner etc.

Vad det gäller cyklister var det förhållandevis få dödsolyckor på vägar med hastighetsgränser mellan 30-60 km/h.

Det senare tolkar jag som att man inte skall överdriva riskerna med att cykla i tätbebyggt samhälle där flest cyklar. Det finns andra undersökningar som visar att relativa risken att råka ut för en olycka som cyklist minskar när det är många som cyklar.

Thure
 
Senast ändrad:
Ändå rapporterades det på nyheterna häromveckan om att cykelolyckorna ökar p.g.a. att fler cyklar.

Det där med att inte så många dödas i tättbebyggda områden betyder ju inte att olyckorna är få. Man behöver ju inte dö för att man blir påkörd.
 
Flesta dödsfallen sker i tättbebyggt samhälle läste jag. Så det där med statliga vägar fattar jag inte.

Studien har en avgränsning. I studiens syfte står "Syftet med detta uppdrag var att beskriva dödsolyckor med cyklister och fotgängare (inklusive suicid) på statliga vägar i Sverige samt att identifiera och föreslå åtgärder för att i framtiden kunna undvika dessa dödsfall. "

Varför de exkluderade kommunala vägar är för mig oklart, men uppdragsgivaren ville uppenbarligen ha den begränsningen.
 
Men statliga vägar med hastighetsbegränsningar på 30-60 km/h finns det sådana? Jag tror att det är begreppsförvirring mellan allmänt vägnät och statliga vägar.

Jag håller absolut med dig Arneri att det är väldigt väsentligt att veta om kommunala vägar var med eller inte i studien. Men jag tycker inte att det framgår.

På sidan 5 står:
"Material och metod
Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor har använts som källdata. Djupstudierna omfattar alla trafikolyckor med
dödlig utgång på de svenska vägarna och innehåller bland annat obduktionsresultat från rättsläkare, förhör och
vittnesuppgifter från Polisen, insatsrapporter från Räddningstjänsten och Trafikverkets undersökning av
olycksplats och fordonen. Djupstudierna utgör därför ett unikt detaljerat och representativt material som lämpar
sig väl för kvalitativa analyser.
Studien inkluderade djupstudier av dödsolyckor med cyklister och fotgängare på statligt vägnät. Totalt ingick 76
omkomna cyklister (22 kvinnor och 54 män) under åren 2006 till 2015 och 75 omkomna fotgängare (27 kvinnor
och 48 män) under åren 2011 till 2015. Dessutom ingick 57 självmord under åren 2006 till 2015 (samtliga var
gående och redovisas separat i analysen). Totalt ingick alltså 208 omkomna i studien. Dödsfallen fördelade sig
över åren enligt Tabell 1."


Men efter att ha letat efter andra rapporter måste jag ge dig rätt:

De har exkluderat kommunala vägar.

I rapporten https://www.vti.se/sv/publikationer/publikation/statistik-over-cyklisters-olyckor_694821 nämns:
"Under åren 2007−2012 har 153 cyklister omkommit och fler än 44 000 skadat sig så illa i trafiken att de uppsökt akut sjukvård." Detta kan jämföras med de 76 omkomna cyklisterna från 2006 till 2015 i den aktuella rapporten.

Thure
 
Senast ändrad:
Från ett cyklistperspektiv minskar värdet av undersökningen rätt mkt när man exkluderar drygt 50% av dödsolyckorna. Och speciellt de figurer där man tittat på hur ofta det är påkörning bakifrån respektive vid sväng etc.

Thure
 
Antagligen för att trafikverket inte kan göra nåt åt de kommunala vägarna.

Det har du helt rätt i. Missade att det faktiskt är Trafikverket som är uppdragsgivare och inte Folksam som vars dokumentmall som använts.

I mitt tycke lite underligt att Trafikverket beställer en studie och ett annat företag publicerar den med sina dokumentmallar. Om Trafikverket står för kostnaden borde de vara intresserade av att deras namn syns och deras dokumentmallar används.
 
Det har du helt rätt i. Missade att det faktiskt är Trafikverket som är uppdragsgivare och inte Folksam som vars dokumentmall som använts.

I mitt tycke lite underligt att Trafikverket beställer en studie och ett annat företag publicerar den med sina dokumentmallar. Om Trafikverket står för kostnaden borde de vara intresserade av att deras namn syns och deras dokumentmallar används.

Egentligen inte konstigt att den som utför en beställning leverar den i sitt eget namn.
 
Egentligen inte konstigt att den som utför en beställning leverar den i sitt eget namn.

Det tycker jag. Om Trafikverket betalat för studien äger de resultatet. Nu publicerar Folksam dokumentet med Folksamlogga. Finns inget som säger att Trafikverket accepterat metoder och rapporteringsformat.
 
I dag kort notis med en mer heltäckande redovisning. Nästan alla dödsolyckor med cykel kan undvikas: http://dela.dn.se/CAwESQagjpqBDJWOj...8VSuKfiAppDpOB7GYylyVtPLsUSY7o0A-8NXqarXVB_EQ,,

Har försökt hitta mer omfattande material men inte hittat. I notisen noteras den otäcka och relativt vanliga dödsolyckan när lastbil svänger höger och inte ser cyklisten som skall rakt fram. Den varianten fanns nästan inte i TS studien.

Thure

Stämmer, i notisen står "Den vanligaste situationen beskrivs som en cyklist som blir överkörd av ett tungt fordon".
I trådstartens studie skiljer de på "påkörd" och "överkörd". 65 påkörda och 2 överkörda på statliga vägar.

Forskaren Anders Kullgren är författare av de rapporter som nämnts i denna tråd.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...