Folksams djupstudie av trafikolyckor där fotgängare och cyklister omkommit

Många olika olycksscenarior redovisas. Bristande uppmärksamhet och felbedömningar från både bilister och cyklister verkar vara en mkt väsentlig faktor. Bra lysen och tydliga reflexer färger etc borde hjälpa en del men att ta bort bristande uppmärksamhet torde vara svårt även om mobilförbud är en väsentlig åtgärd.

Jag ser dagligen gångtrafikanter som stirrar ned i sin mobil när de går över gatan och även en del cyklister stirrar ned i sin mobil när jag cyklar förbi dem.

Med tanke på alla misstag och dumheter som trafikanter gör kan man undra om självkörande bilar kommer att innebära en inte liten säkerhetsrevolution.

Kan man göra en cyklist eller gångtrafikant helt datoriserad för att minska mänskliga misstag?

Thure
 
Med tanke på alla misstag och dumheter som trafikanter gör kan man undra om självkörande bilar kommer att innebära en inte liten säkerhetsrevolution.

Jo, det är ju det som är grejen. Många har inställningen att självkörande bilar behöver bli 100% säkra för att förbättra trafiksäkerheten, men det behövs ju bara att de blir bättre än genomsnittsbilisten (och det tror jag inte är så svårt).

Även om man som bilist försöker att låta bli att göra misstag så kan man ju nysa, få in en geting i bilen, få hjärtinfarkt eller liknande.

När det gäller cyklister och gångtrafikanter tror jag tyvärr att den enda lösningen är att separera dem, och det kommer nog ta hundratals år innan vägnätet är ombyggt så cyklister och fotgängare slipper samsas med varandra och bilar.
 
Fast skillnaden är nog att man lättare accepterar en olycka där man själv inte reagerat snabbt nog än när en fale safe robot fejlat. Jag skulle älta i tankebanorna "hur kunde jag vara så jävla dum att jag satt mig i en självkörande bil och överlät kontrollen till an maskin?".

Cykling ja. Jag bor i en stad där jag uppskattar att mindre än 10% av cyklisterna använder lyse. Inte heller ser de sig för när vägar eller cykelbanor korsas. Det är alltid jag som bromsar...

Häromnatten höll jag på att krocka med en annan cyklist. Jag ska svänga höger in på på en rätt bred och på dagtid rätt hårt trafikerad gata centralt. Körfälten är avskilda med en bred, gräsbevuxen refug med en allé av stora träd. Alltså, jag behöver inte titta så himla noga åt höger, för där ska ingenting komma. Men det gjorde det. Den här gatan har kvar den gamla modellen med en "cykelfil" som en avgränsad del av körban, ett streck på gatan alltså. Där kommer en tjej i full fart på cykel, mörklädd, inga reflexer, inga lysen och MOT körriktningen.

Det är inte första gången jag sett folk cykla mot körriktning på den här typen av vägar. Är väl en sak på en enkelriktad CG-bana, men för fasiken, på själva vägbanan är det självmordsbeteende! Blir så himla arg. Hade jag suttit i en bil hade jag antagligen inte hunnit stanna och hade fått leva med att ha dödat eller skadat en annan människa.

Vad beror det på? Att färre och färre tar körkort? Ingen trafikundervisning i skolan längre? Och hur kan det bli någon slags mode att cykla utan lyse? Min hoj är pimpad som en jäkla julgran. Jag vill leva.
 
Förresten är det inte bara cyklister. Vet inte hur många gånger jag fått bromsa för personer med barnvagn. De går och fipplar med mobilen eller är bara allmänt borta i kolan och svänger tvärt rakt ut i vägen. Hur sjutton kan man putta sitt spädbarn som nån slags murbräcka rakt ut i trafiken?

Låter som signaturen "arg skattebetalare" eller "det var bättre förr". Men ivf där jag bor är det så här. Bilister har jag sällan problem med, så därför tror jag att det kanske har något med den körkortsfria yngre populationen att göra.
 
Låter som signaturen "arg skattebetalare" eller "det var bättre förr". Men ivf där jag bor är det så här. Bilister har jag sällan problem med, så därför tror jag att det kanske har något med den körkortsfria yngre populationen att göra.

Jag håller med. Det känns som trafikundervisning är något som har utgått ur skolan, och tar man inte heller någon typ av körkort så får man den kanske aldrig längre?
Plus, att man inte har inlevelseförmågan hur cyklister och gående uppfattas och måste hanteras av bilförare, om man inte har bilkörkort själv.
Men det känns lite sorgligt när man möte cyklande förälder som inte ens själv vet hur man bör cykla på en cykelbana, eller inte heller naturligt tar barnet "på insidan" för att skydda och styra det lite extra.

Senast häromdagen tänkte jag på hur det var i skolan, ibland kom det t ex en polis och pratade trafiksäkerhet en timme, det var ju suuuuperspännande dessutom! Och cykelbesiktningar, "Säker cykel" kunde man få som dekal att klistra på.
Skulle man själv kunna bli "trafikinformations-tanten" emellanåt? Typ som frivilliga inom t ex Röda Korset? Istället för att bara tänka "ingen gör något"...
 
Bra idé. Kanske skolor skulle nappa om de blev kontaktade av en förening som erbjöd detta? Alltså, folk kan ju inte ens högerregeln. Sitter ju i ryggmärgen på en annan. Eller fattar att man inte kör om någon på "insidan", så att säga.

Jag minns också de där dagarna när polisen kom. De la ut ett övergångsställe och så fick man öva både hur man skulle gå och hur man skulle cykla. De som inte kunde cykla fick leda cykeln och låtsas. Jag hörde till dem. :cool:
 
Plus info om vikten av att använda reflexer nu när det börjar mörkna... går ju att göra ganska spännande och lättfattat med mörker och ficklampor!
 
Kan elcyklar öka riskerna?

Trafikundervisning behövs helt klart i skolorna/samhället. Jag kan känna en viss oro när personer utan trafikvett(sundervisning) susar fram i 25 km/h på ganska tunga cyklar. Gärna fipplande på mobilen. Fast i min rika förort har rätt många Hövdinghjälmar så det kanske hindrar evolutionen att ha sin gilla gång...
 
Kom just hem. Hände igen. Mötte en brud utan lyse och med mobben i handen på en annars öde CG-bana . Jag håller sedesamt till höger, vilket innbär jag de facto cyklar på delen avsedd för gående, men det där bryr sig ju ingen om. Vad gör hon? Vinglande och svajande håller hon till VÄNSTER och styr alltså mot mig. Eftersom hon inte fattar är jag tvungen att väja och köra till vänster om henne. Uppretad av den här tråden skrek jag efter henne, brukar inte göra sånt. Tror jag hojtade "Men herregud! Hur många fel kan man göra?". Det var ju folktomt och hur gott om plats som helst och ändå... Suck.
 
Kom just hem. Hände igen. Mötte en brud utan lyse och med mobben i handen på en annars öde CG-bana . Jag håller sedesamt till höger, vilket innbär jag de facto cyklar på delen avsedd för gående, men det där bryr sig ju ingen om. Vad gör hon? Vinglande och svajande håller hon till VÄNSTER och styr alltså mot mig. Eftersom hon inte fattar är jag tvungen att väja och köra till vänster om henne. Uppretad av den här tråden skrek jag efter henne, brukar inte göra sånt. Tror jag hojtade "Men herregud! Hur många fel kan man göra?". Det var ju folktomt och hur gott om plats som helst och ändå... Suck.

Ett underskattat hjälpmedel är den gamla hederliga ringklockan. Att plinga en gång (en gång tolkas oftast som "Pass på" - jämför en med EN helljusblink med bil) på folk som har uppmärksamheten på annat håll brukar hjälpa, såvida inte deras öron är fulla av musik.
En (och endast en) pling har ingen jag plingat på blivit arg för heller. Däremot får man ibland plinga fler gånger och då ökar risken för irritation.
Tyvärr skriker ju min ena skivbroms ganska rejält då jag bromsat ner farten och om inte förr, så brukar uppmärksamheten återgå till trafiken bland de som tänker på annat då den hörs.

/Patrik
 
Det hjälper väl inte när folk beter sig tvärtemot hur de borde? Hon såg mig ju men gjorde fel. Betvivlar att plingande från mitt håll hade fått henne att göra rätt.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...