Jonas Vildmarks metod för överlevnadsträning

Välj ett område som du känner till så kan du lämna karta hemma och ta med något annat behövligt.

HåkanF
 
Måste väl vara totalt onödigt! Vitmossa naturens egen våtservett.

Tolkade det som ett skämt men det kanske det inte var? =)

Om jag var tvungen att göra ett 6-60-60 i skogen i Sverige i juni så skulle min lista se ut så här:

(förutsatt att inga undantagstillstånd gäller och det hela avbryts efter 60 timmar, konstig övning..)

---
Sovsäck
Liggunderlag
Tält
---
Ryggsäck
Shorts
Sandaler
---

Skulle gå långsamt men så långt som möjligt första dagen, pitcha tältet på mållinjen och sen softa där, hitta en bäck att dricka ur och leta ätbara saker i godan ro..

Är det för kallt på dagen river jag upp tre hål i botten på sovsäcken för huvud och armar och går omkring med den som en slags särk och letar bär.. =) HAHAHAHA!
 
Häftigt nej
Överlevnad sitter mest mellan öronen
Öva och lär elementära element under 1/2-1/1 dags utflykter.
Det du behöver hands on på kräver vida mer än 60h.
I ett grönt land som Sverige är regnplagg en nödvändighet. Vill du sova behöver du ett liggunderlag, vattenbärning har tidigare påtalats, årsmedeltemperaturen även i S Sveriga är svalare än i ditt kylskåp. Föreslår att du adderar på klädsidan. Men under ett års uteövningar kan du säkert komma fram till din häftiga övning. Ätliga grönsaker i naturen ser mycket olika ut vid olika årstider, att lära 50 brukbara under årets skiftningar kräver en del tid ute vid olika årstider.
Sans och måtta så kommer det att gå väl så småningom. Säkerhetskontrollant kan vara klokt att medföra för vid lågt blodsocker reagerar somliga riktigt illa för sin kropp.
got tur
 
Kompass ser jag som nödvändigt.
"Liggunderlag" kan du tillverka själv av ett tjockt lager granris. Likaså kan man enkelt bygga någon form av skydd mot nederbörd. En eld kan stå för värmen vid vila.
Våtservetter anser jag inte behövas. På en 60 h. hike tvättar jag mig inte.
 
Det är mycket man kan göra i egen skog och efter överenskommelser med markägarna. Men att bara göra det i andras skogar är och förblir olagligt!
 
Tack för all input som kommit in här på tråden hittills!

Jonas Vildmarks Metod för Överlevnadsträning, vilken finns beskriven mer i detalj på: http://www.jonasvildmark.se/2012/12/jonas-vildmarks-metod-for.html
...är tänkt att fungera som stöd, reflektion och inspiration till kunskap och upplevelser. Det är upp till individen hur noga/ärlig man vill vara med decimalerna.

Jag har även fått givande input från andra forum och jag tror att metodens nödkit (mobil, ID och ev. medicin) borde kompletteras med ett första förband och en CAT. Detta kan vara avgörande då man väljer att göra längre varianter av metoden (t.ex. en 30, 300, 300).

Vänligen
 
Från Jonas sida:
"Det är helt ok att byta ut ett av de 6 objekten i min packlista mot ett fortskaffningsmedel som t.ex. en cykel (---)

Fortskaffningsmedel? Räknas bil? Isf kan jag rappa av de 6 milen före lunch ;)

Näe, det var fånigt (ursäkta). Rätt intressant övning det här. Av någon anledning förekommer uppgiften "prioritering av överlevnadssaker" rätt ofta på övningar i gruppdynamik (senast tror jag att villkoret dessutom var att vi var på månen...). Om man ska räkna in kläder eller inte kanske kan diskuteras. I boken "Starship Troopers" nämns en militär överlevnadsövning där huvudpersonen ska klara sig helt naken i bergsterräng. Jag vill minnas att han fångade ett par kaniner för att göra skor av, samt smörja in sig med. Generellt verkar det dock en smula krystat att vara utan kalsonger.

Man kan ju fundera kring vilka hotbilder som finns. Jag skulle nog ranka "frysa ihjäl" som den första risken. Sen antar jag att vatten är rätt nödvändigt. Käk är som flera sagt en ren lyx under så kort tid som 60 timmar, men för övnings skull borde man kanske lägga in matmoment också?

Jonas verkar ha första hjälpen-kit, mobil etc som extraprylar. Det är antagligen klokt, men om man ska tänka i hotbilder så är ju "blöda ihjäl" (skärsår) eller "bli fast i skogen" (bryta benet) verkliga hot som kan uppstå pga skador. I en verklig överlevnadssituation kanske man borde ta med det i beräkningarna.

Till TS, glöm inte skriva en artikel om hur det gått!
 
En liten undran är ju varför kläderna ska räknas då man sannolikt har kläder på sig när man hamnar i en överlevnadssituation. Nåväl, nedan är vad jag skulle ta med:

- Overall
- Skor
- Sovsäck
- Tarp
- Vattenflaska i rostfritt stål
- Tändstickor i vattentät förpackning - varför trixa till det med tändstål?

Sen skulle jag också förflytta mig största delen av sträckan tidigt för att ta det lugnt mot slutet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Owl Metod för att torka tände Överlevnad 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...