Visa era udda och konstiga drag! Bildtråd

Visa era konstiga och udda drag som ni har!

Jag börjar med ett ur min samling.

Det är en wobbler av märket Fishermans choice som för länge sedan utvecklades i samarbete med Bengt Öste och om jag inte har fel så tillverkades dessa i Jämtland.

Wobblern är speciell för i munnen så har den ett litet hål där man kan stoppa in en liten avlång tablett som ska avge lukt och smak åt fisken i vattnet.

Enligt tillverkaren så ska detta lilla piller öka fiskens benägenhet att hugga på draget med hela 580% :cool:
Synd bara då att jag inte fiskar med draget eftersom att jag inte vill förlora det.
Jag har aldrig sett en annan av just min gulröda wobbler.

Fishermans Choice gjorde fler wobblers och spinnare i många olika storlekar. Alla såldes med en burk tabletter som kunde stoppas in i draget.
Burken innehåller 35 tabletter som tillsammans ska räcka till cirka 17 timmars fiske.

Tabletter finns för tre olika fisken och är färgkodade där efter.

Röd var för ädelfiske och ska fungera bra på Lax, Öring, Röding, Harr, Sik med flera.
Grön var för insjöfiske efter bla Gädda och Abborre.
Blå var till havsfiske.

Fishermans Choice hade andra spännande produkter också.
Bland annat fluorescerande fiskelinor och "AutoNapp" som påstås placera flötet där fisken hugger.


Känner någon av er igen draget?
Vet någon mer om dessa drag och när dom tillverkades?
Glöm inte att posta ett av era drag när ni kollat på bilderna!

zpVPo9l.png

YsWpOng.jpg

rBr5mXX.png
 
Förr i tiden användes ett speciellt redskap ute på Vätterns is dom åren då det var is och det var en lakekrägla som dom pimplade med och då satt dom inne i sina lakekojor dag som natt och pimplade lake. Dom hade kamin inne i kojan också. :)
Betet fästes uppe på enkelkrokarna och sedan satt man o ryckte och då förde mässingsplåten lite ljud som gjorde laken nyfiken och fastnade på krokarna där nere. Jag köpte detta redskap av en äldre herre på Husqvarna AB, Huskvarna när jag jobbade där. Ägaren hade 2 st.
 

Bilagor

  • Lakekrägla.jpg
    Lakekrägla.jpg
    22.3 KB · Visningar: 300
  • Lakekojor på Vätterns is.jpg
    Lakekojor på Vätterns is.jpg
    17.4 KB · Visningar: 294
ABU Salar, ABU lillöringen ihop med Sölvkroken Spesial är några mycket bra öringdrag.
Mina mest ovanliga drag är ett par gamla ABU gäddwobblers med mjuk kropp, ABU Cello och Cello Dipp. Tyvärr har jag inte dem här så kan inte lägga med en bild just nu. Enligt dåtidens reklam skulle den mjuka kroppen få gäddan att bita fast bättre, har dock aldrig fått något på dem;-)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...