Sadelbredd?

Jag tänkte skaffa ny sadel till min racer, men jag blir inte klok på det här med bredden på sadeln. Jag har mätt avståndet mellan mina sittben, och kommit fram till 104 mm, vilket tydligen är ett ganska normalt mått.

Frågan är hur bred sadeln ska vara? En sadel jag har tittat på är Specialized Romin Evo, och den finns i tre bredder: 143mm, 155mm och 168 mm. Någonstans har jag läst att man ska ha 20 mm bredare sadel än avståndet mellan sittbenen, men för mig blir det blir ju smalare än den smalaste sadeln. Hur ska man tänka här?
 
Sadlar är ju mycket tycka och tro på nätet, så ta mina åsikter med en nypa salt, men jag tror att en Spec Ronin i 143mm kommer att funka (om passformen är bra i övrigt). Bredare ska du nog inte ha i alla fall. Beställ hem och känn om sittbenen verkar hamna rätt. Om den skulle vara för bred så har ju bl.a. Selle Italia 130mm-sadlar.
 
Sadlar till landvägscyklar är ett område där lite material sätts på stora prov och valen är flera.
Vår fysionomi talar mot säkerhetscyklar men för lopp är de alenarådande med ofullständig cykelställning.
Vi människor skapar förunderliga regler för hur....

go tur
 
Ja, det blir nog till att testa den smalaste varianten i alla fall. Tycker bara att det är lite konstigt att man som sadeltillverkare inte kan ange vilken sittbensbredd som sadeln passar till.
 
Sadel ar otroligt individuellt. Det ar inte bara avstandet mellan sittbenen, utan ocksa vikt, sittstallning, geometri pa cykeln, man eller kvinna, utseende pa sadeln, langd pa sadeln, hur smidig du ar, sadelposition (inte bara hojden), stoppning etc. Jag hoppas att jag inte som en besserwisser.

Om jag over internet skulle vara tvungen att valja en sa skulle jag nog valt den smalaste, men det ar bara for att 155mm och 168mm later valdigt brett.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...