Nybörjare söker råd (redan inköpta begagnade pjäxor).

Blir det inte svårt att få hälen att sitta bra i en isvidda med hävstångsklackbildning?
Emil har ju ett par gamla längdskidåkningspjäxor, troligen för bindning med lös häl, som är rundare till formen.

Går sannolikt utmärkt med dessa Lundhags lädertelemarkpjäxor. Nackdelen med paketet är att pjäxorna är tyngre än optimalt.

Thure
 
Okej då vet jag Thure! Tack för hjälpen, hittade även ett par "Skeppskär Snabb" med ett sådant fäste, men hittills är Isvidda billigast. Tänkte ta mig förbi några secondhand-butiker imorgon och ta mig en kik.

Patrik, Det finns ett par såna där skridskor med snowboard-bindning lokalt, dock lite dyrare än vad jag är beredd att lägga ut på mina första skridskor. Sen tror jag det skulle bli lite obekvämt med mina höga fotvalv. Kan bli lite känsligt med bl.a. åtdragna skor mot båtbenet.
 
Det nedre paret skridskor på din första bild (med rem över vristen) verkar ha möjlighet sidoförskjuta bindningarna. Alltså då du får skridskoskenan i optimalt läge i förhållande till diva tår och häl. Det kan vara en fördel särskilt om dina kängor är mjuka i skaftet. Om vikten från foten kommer på insidan av skenan viker sig foten lätt inåt o du får svårare att lära dig åka på ytterskär.
 
Tack Helge, jag skall hålla utkik efter den funktionen hos skridskorna.

Dom senaste jag har hittat är ett par Isvidda 550mm som säljes lokalt, dom verkar ha lite inställningar även för hälen.
 

Bilagor

  • Capture+_2018-12-18-23-21-52.jpg
    Capture+_2018-12-18-23-21-52.jpg
    58.1 KB · Visningar: 488
Uppdatering

Hej igen!

En liten uppdatering:

Jag hittade ett par 55cm Lundhagens/Almgrens med snabbfäste i metall i hyfsat skick på en secondhandbutik idag för 265kr. Bladen såg relativt oanvända ut så jag bestämde mig för att köpa dom då jag har sett några stycken med samma snabbfäste gå för mellan 200-800kr på Tradera i varierande skick.

Sagt och gjort så ställde jag in dem och dom passar pjäxan perfekt. Nu väntas lite inhandling av resterande utrustning och förhoppningsvis så drar snart den riktiga vintern in!

Tack för all hjälp!


Emil
 

Bilagor

  • LRM_EXPORT_6310255928267_20190105_161414279.jpg
    LRM_EXPORT_6310255928267_20190105_161414279.jpg
    47 KB · Visningar: 502
  • LRM_EXPORT_6334041606592_20190105_161438065.jpg
    LRM_EXPORT_6334041606592_20190105_161438065.jpg
    54.8 KB · Visningar: 537
  • LRM_EXPORT_6358426874603_20190105_161502450.jpg
    LRM_EXPORT_6358426874603_20190105_161502450.jpg
    32.3 KB · Visningar: 396
Jag har åkt i många år med liknande utrustning. Almgrens snabb är en klassiker. Det kommer att funka utmärkt.
 
Har inte haft några såna själv. Blir dock lite osäker om du ställt in bindningen bak rätt. Jag hittar en del suddiga bilder på nätet där det ser ut som att man har fäst snabb-bindningen mot klackens övre del (där sömmen går).
 
Har inte haft några såna själv. Blir dock lite osäker om du ställt in bindningen bak rätt. Jag hittar en del suddiga bilder på nätet där det ser ut som att man har fäst snabb-bindningen mot klackens övre del (där sömmen går).

Vad dumt av mig, du verkar ha så rätt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
crillez Nybörjare långfärdskridskor- en till. Långfärdskridsko 2
macgunde Inköp av långfärdsskridskor - nybörjare Långfärdskridsko 8
mohan Lektioner för nybörjare? Långfärdskridsko 2
Fredriks79 Tips till nybörjare? Långfärdskridsko 1
Mineral Nybörjare Långfärdskridsko 7
k9kiwi Nybörjare med "vilande" skada Långfärdskridsko 5
frarol Lös eller fast häl för nybörjare? Långfärdskridsko 7
johan.dahlstrom Total nybörjare – Vad i utrustningsväg är 100% nödvändigt? Långfärdskridsko 38
nene utrustning nybörjare Långfärdskridsko 1
dreamteam Nybörjare på skridskoåkning (jo det är sant) Långfärdskridsko 5
hoppla Undrande nybörjare i Sthlm Långfärdskridsko 4
sandwichman Hjälp en nybörjare på skridskor!!! Långfärdskridsko 3
Jocka Nybörjare behöver hjälp! Långfärdskridsko 10
matsitunhem Mjuka kängor till nybörjare? Långfärdskridsko 2
rab Ont i ryggen vid åkning - nybörjare Långfärdskridsko 3
dojjan77 Nybörjare i Lund Långfärdskridsko 2
annsan Lös eller fast häl till nybörjare? Långfärdskridsko 15
BILLY_L Skridsko till nybörjare Långfärdskridsko 2
Söker Skridskobilder Långfärdskridsko 0
Ruffguide Råd för köp av långfärdskridsko Långfärdskridsko 4
larsrudal Råd om riktiga klappskridskor Långfärdskridsko 11
Ajfandetvarintedu GPS-råd Långfärdskridsko 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...