Lofoten med hund

Hej,

Jag funderar på att ta mig från Stockholm till Lofoten över nyår och spendera ett par dagar där. Undrar om någon har några tips på bra ställen att besöka och bo på. Tänkte alternativt bo i stuga om det finns att hyra och vad det kostar eller i tält. Samt hur man tar sig dit på bästa sätt.

(Jag ska ta med min hund, en samojed så allt behöver vara hund- vänligt/tillåtet)

Mvh
 
DNT har en mängd stugor i Vesterålen som ligger nära väg. Titta på Harstads turlags webbsida. Se till att lösa ut en nyckel innan bara. Det kan du göra på biblioteket i Narvik om du är medlem i DNT.

Utöver det så är Gisløystranda min lilla hemlighet i området. Det ligger lite off om du bestämt ska till Lofoten, men byn har satt upp toalett, kök, grill osv som man kan använda gratis invid en jättefin gräsplan man kan tälta på med utsikt mot Andøya. Och så har du supernära till Dronningruta därifrån, men den kanske är lite vansklig såhär års. De hyr ut en stuga också. Vet inte om det är stängt och låst såhär sent på året, men du kan ju ringa och kolla. Kontaktuppgifter finns på strandens webbsida.

Egentliga Lofoten har jag ingen aning om.
 
Finns gott om stugor rorbyer. Borde gå att boka. Det är ovanför polcirkeln så korta dagar med grynings/skymningljus.

Jag kan sannolikt leta fram kontaktuppgifter till rorbyer i Reine som är ett måsteställe långt i söder på Moskenesöya. Men det går antagligen bra att googla fram det också.

Med hund så är det naturliga att åka nattåg till Narvik (du får tyvärr sova i sittvagn) och därifrån buss. På somrarna går det båt från Narvik men jag vet inte om de går såhär års.

Thure
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...