Behövs flythjälp?

”Clubbarna” kör hårt med sina ryggsäckar som flythjälp. Jag känner en vattenvan som hamnade under isen och trodde det var kört, men hittade tillbaka. Själv märker jag ingen större skillnad om jag har flytväst eller inte vid planerade isvaksövningar. Men då har jag ingen fart framåt och riskerar inte att hamna under isen. Så jag undrar hur stor nytta man har av flythjälp egentligen om man är i bra form och kan ta sig upp?

Vidare undrar jag vilken sort som man kan rekommendera om det finns risk att gå genom isen. Seglarväst (5 kg lyftkraft), räddningsväst (10 kg lyftkraft) eller ryggsäck med hur många kilo lyftkraft?

Själv är jag skeptisk till ryggsäck om man inte har det ändå för klädbyte på längre turer. Tänker att den fungerar omvänt mot en räddningsväst och vill pressa ner ansiktet under vattnet. Och att det blir svårare att ta sig upp med en tung ryggsäck.

Seglarväst är bekvämt men kan bli för varmt om det inte är en kajakväst. Efter ett bad har man bra isolering på både rygg och framsida. Men jag vet inte om lyftkraften räcker för att inte riskera att hamna under isen.

Räddningsväst upplevs nog som otympligt av många. När jag provade uppstigning över bristande iskant var det först vid seglarväst + räddningsväst som jag märkte att det blev marginellt svårare att lyfta sig över iskanten.

I den här tråden tänker jag på åkning där klädbyte inte behövs i egen ryggsäck. Både ensamåkning och med sällskap. Storlek av ryggsäck har diskuterats här: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=36826
 
Mindre erfarenhet av flytväst än ryggsäck vid långfärdsskridskoåkning.

Flytväst är vettigt om man inte har ryggsäck med vattentätt ombyte. Räddningstjänst torde vara ivägen mer vid uppgång än seglar/kajakväst.

Thure
 
Stavningsprogrammet lurade mig två inlägg upp.

Räddningsväst skrev jag och programmet ändrade till räddningstjänst.

Thure
 
Det låter som du inte vill ha med ombyte - hur kallt/varmt är det där du åker i luften och hur långt har du till uppvärmt utrymme?

Skulle en flytväst värma? Låter märkligt i mina öron.

Jag tycker det låter väl svalt att inte ha med sig ombyte men så åker jag inte med omedelbar närhet till uppvärmt utrymme.

/Patrik
 
Till ”tango”: Jag tänker på mindre sjöar/måttlig kyla/följare som har extrakläder. Där kylan efter uppstigning inte är ett stort problem som jag skrev i trådstarten. En seglarväst som sitter bra isolerar i det närmaste totalt på de ytor som täcks av flytmaterialet, det är ett mycket bra isolermaterial och det märks rejält.

Till alla: Har ni hört andra som har hamnat under isen när de gått igenom med fart, är det ett återkommande problem eller bara enstaka händelser?
 
Om man åker i en öppen vak, så kan jag förstå att man kan sjunka så att man hamnar under isen. Men bryter man igenom isen så går det oftast långsammare så att man oftast inte ens kommer helt under vatten
 
Till ”tango”: Jag tänker på mindre sjöar/måttlig kyla/följare som har extrakläder. Där kylan efter uppstigning inte är ett stort problem som jag skrev i trådstarten. En seglarväst som sitter bra isolerar i det närmaste totalt på de ytor som täcks av flytmaterialet, det är ett mycket bra isolermaterial och det märks rejält.

Till alla: Har ni hört andra som har hamnat under isen när de gått igenom med fart, är det ett återkommande problem eller bara enstaka händelser?

Frigolit är bra isolering men på en seglarväst har du lite frigolit framför mage och bröst men inte något på ben, fötter, armar mm. Dessutom är tyget i västen blött så i mina öron låter det KALLT - men funkar det för dig så varsågod.

Använder du isdubbar?
Har dina åk-kompisar kastlina?

Att hamna under isen vid plurr tror jag är ovanligt, såvida det inte är strömmande vatten under. Som tidigare sagt så är min erfarenhet från egna och andras plurr att man sällan blir blöt om huvudet, i alla fall om man åker med ryggsäck.

Om din ryggsäck trycker ner ansiktet kan du behöva justera läget på den - sitter den för högt upp på ryggen?

/Patrik
 
Svar till Tango: Västen isolerar inte på armar och ben som du skriver. Men dessa delar av kroppen är ofta svalare och släpper ifrån sig mindre värme per ytenhet. Om tyget över/under skumplasten är blött eller inte spelar ingen roll. Däremot spelar det stor roll om luft/vatten tillåts cirkulera innanför, då blir värmetransporten mycket större.

Jag använder alltid isdubbar på is som inte är _garanterat_ bra. Åker vi i organiserat kan några ha ryggsäckar med ombyten och kastlinor, andra tunga kan agera rekare, åter andra kan åka fritt utan packning men med isdubbar.

Det låter bra att det är ovanligt att hamna under isen som jag blivit varnad för.
 
Självklart ska du ha ryggsäck med ombyte. Som Pekka säger så går det nog att åka i blöta kläder. Men varför chansa? Åkkompisar eller andra i närheten kan få ett helvetiskt jobb med en oönskad räddningssituation.
Blasse W
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...