Haute Route, en vecka på telisar

Nygammal gäst som vill genomföra Haute Route på en bra telemarksutrustning, totalt 9 kg vikt för skidor/boots/bindning.

Jag kör ZAG bra allroundskida, med Scarpa T1 (NNN) och har en OK fysik & vana.

Några frågor som erfaren telis/turåkare kanske kan bena ut:
-Tekniska begränsningar, t.e.x att mina kortsvängar är sämre än "alpinåkarens"? Finns branta insteg i rännor där detta blir FÖR svårt?
-Var skulle man kunna tänka sig att hyra utrustningen stegjärn?skarjärn som passar till telis/NNN?. Måste man köpa dessa kanske?
-Andra tips av relevans (typ risken att det blir skaråkning och bettet är för dåligt; risk för ren o skär uttröttning av låren pga långa repor...?)

Tacksam för goda råd!
 
Skall du/ni gå med guide?

Gruppen bör vara något så när jämnspelt.

I alperna finns mkt att hyra men stegjärn som passar dina T1 kan vara idé att köpa. Isyxa hör till stegjärn.

Inga stora inköpskostnader men att träna stegjärnsgång selfarrest med isyxa och brukandet av lavinutrustning bör gruppen göra tillsammans.

Finns mkt varianter beträffande Haute Route. Gå med guide skulle jag välja. Guiden ser till att säkerhetsnivån anpassas till gruppens förutsättningar och det aktuella vädret/föret.

Thure
 
Många glaciärer passeras....

Hejsan,

Nu har jag bara gått "Höga Turen" på sommaren och du har gissningsvis redan koll på detta, men om det är en sak som är lite speciell så är det att man till så stor del tar sig fram på glaciärer. Och den sista glaciären ner mot Zermatt (om jag förutsätter att man skidar samma väg som man går...) är den mest uppspruckna som jag tagit mig fram på. Man passerade mer eller mindre stora glaciärsprickor var och varannan meter.

Så det är en god ide att ha koll på hur man tar sig fram säkert på glaciär....eller som redan påpekats gå med guide.

/ Stefan
 
Välja fritt...

Hej!

Har man en väl tilltagen bindningsbudget skulle jag titta på Meidjo 2.1 + Alpine heel.

Kräver dock att din pjäxa har "tech heel"

... å andra sidan så har jag inte använt annat än telis senaste 25 åren och hittills har jag kommit ner. Det är svårare och rätt tungt för benen med telis när det är trångt och brant dessutom bär man några ovana extrakilon på ryggen, så kraftbehovet i benen ökar likväl som balansen ändras. Bristande skare är jag inte alls överens med och skulle gärna ha möjllgheten att klicka fast hälen.

Om bara skaren bär så är det samma skillnad som vanligt mellan alpin/telis -åkares behov av benstyrka, du behöver helt enkelt vara starkare som telisåkare. Se även till att ha välslipade skidor innan du börjar.

Skarjärn skulle jag nog köpa och testa lite innan så att jag vet att de passar och fungerar...

Ha en fin tur!
 
Bindningarna kan vara en begränsning om man väljer Rottefella Freedom eller Meido. De går sönder en del har jag erfarenhet av resp läst mig till. Om Meido 2.1 håller bättre får framtiden visa. 6000 kr inklusive skistopper är rätt mkt för en bindning som är relativt oprövad.

Men TS har inte NTN. Och sannolikt N75 och inte NNN?

Thure
 
Bindningarna kan vara en begränsning om man väljer Rottefella Freedom eller Meido. De går sönder en del har jag erfarenhet av resp läst mig till. Om Meido 2.1 håller bättre får framtiden visa. 6000 kr inklusive skistopper är rätt mkt för en bindning som är relativt oprövad.

Men TS har inte NTN. Och sannolikt N75 och inte NNN?

Thure

Haute route på NNN vore rätt imponerande annars...

Men tillbaka till ursprungsfrågan som intresserar mig också. Jag och en kompis har ibland spånat på HR. Vi är båda säkra på att vi tar oss uppför det mesta, men mindre säkra på att vi är bra nog off pist för att klara (eller rättare sagt uppskatta) turen.

Någon som gjort HR och kan beskriva miniminivån man behöver för att ge sig på den?
 
Jag var med en grupp som använde guide (svensk) och jag tyckte inte skidåkningen var så tuff, MEN man startar tidigt på morgonen så det är hårt underlag vilket inte alla gillar. Jag gillade det inte, men klarade mig. Var dock glad att jag körde alpina skidor. Rent tekniskt var det vad jag minns som svårast som en röd pist. Nog viktigare att man är uthållig. Samt har ganska lätta skidor, det hade inte jag vilket jag ångrar. I vårt fall var det mycket åkning på platten inte bara upp och ner. En dag åkte vi en mycket lång travers. Alltså VÄLDIGT lång. Imponerad av de som stod på snowboard i ett spår i många km...

Vi testade utrustningen dagen innan vi gav oss iväg, tillsammans med guiden.

Normalt är man framme vid sen lunch och sen tar man det lugnt. Intressant att se ett gäng medelålders grabbar vara på semester och alla vill gå och lägga sig kl 20 efter att ha druckit max 1 öl....

Fantastisk semester dock :-D
 
Kom också ihåg att det finns flera olika varianter på turen. De guidade turerna brukar inte följa "orignalet" för att undvika den utsatta delen vid Plateau de couloir.
När jag gick turen för länge sedan (2002..) så gick vi en variant Argentiere-Champex-Prasfleurihyttan-Arolla-Bertolhyttan-Zermatt var det bitvis brant uppför (stegjärn uner skidorna) men aldrig särskilt brant nedför förutom på ett ställe där vi firade/hasade med rep. En i gruppen gick på telisar (han var duktig åkare) utan problem.

En finfin tur! :)
 
Förlåt, jag glömde säga att det är Langley's arrangerade påsktur på Haute Route som går via Verbier-systemet (ej den rutt som jag tror PEPS har gått), med (lokal?) guide... Jag gissar att övriga i grubben kör alpint/tech, så jag får pröva att nästla mig in där. Möjligen är min utrustning något tyngre (1-2 kg) men det är utförsdelen jag kommit att fundera på.

Slipade kanter och förövning av utrustning tar jag med mig, hade nog inte tänkt på någon av dessa själv. Mina orosmoln är i någon form av fallande ordning:
-hoppsväng i branta/trånga passager, t.e.x där firning nedför leder in till en brant start - klättringslika miljöer är jag inte helt bekant eller bekväm med
-precis hur brant blir det (hur långt är ett snöre?), xblp du nämner röd pist - finns det risk att vi menar olika där (eller tanker på olika rutter). Ev. är ju trång "colouir" med röd lutning en tuff nog sak att
 
Vi gick via Verbier och jag upplevde inga trånga couloirer. Mitt enda "problem" var isiga pister på morgonen. Inte min favorit, men så brant var det inte tycker jag. Hade nog fixat det på telisar.
KÖR!
 
Gick varianten via Verbier på Telisar för ca 10 år sedan (T2, vanlig G3 targabindning och atomic tmx skidor). Vi var 2 med telisar, 2 på alpin turutrustning med mer utförsorienterad bindning/pjäxa och en guide med ganska mkt lättare alpine turutrustning. Helt klart fick vi som gnetade på med telis kämpa en aning hårdare än de övriga, men absolut inte oöverstigligt. Branta trånga rännor var inget vi reagerade på iallafall. Vi hade varierade snöförhållanden, men inget betonghårt och isigt, i ett sådant före hade kanske vi knäböjare gnällt lite mer. Möjligen. Hade jag gjort om turen hade jag nog satsat på en bindning med bra "Free pivot"-funktion och lite lättare skidor/stighudar. Skarknivar kom till användning några gånger, stegjärn en gång om jag minns rätt, inknutna på glaciär några dagar. Annars är det bara att åka dit rimligt tränad och anlita en bra guide (om man inte känner sig bomber på att man klarar sig utan). Vi var rätt trötta första dagarna innan vi vant oss vid att åka ett par km över havsnivån, men det gick bättre efter ett par dagar. Jättefin tur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anders_Gr Nybörjare till Åre vecka 11 Telemark 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...