Hur är skidåkningen i Serre Chevalier?

Hejsan!

Funderar på att åka till Serre Chevalier i vinter. Undrar om det är någon som varit där och kan ge lite "info" om orten? Hur är skidåkningen?

/Maria
 
Den råkkar fätt...

...när det är snö, dvs. Syrran var där v. 14 för några år sen och fick åka på halm(!) Åk tidigt på säsongen så blir det nog bra.

Puuuuuuuder!
/magnus
 
Serre är bra!

Var där i mars- inget att klaga på- utom kanske ett något sparsamt nöjesliv.
Vi hade en ohygglig tur med vädret- 2 meter ny nysnö i stort sett varje dag och ganska lite liftköer. Så sent på säsongen blir det ju smör av backarna på eftermiddagen om man inte åker nordsidor, (vilket det fanns gott om). Lärkskogarna sägs vara det allra bästa, men vi behövde aldrig åka dit för att hitta orörd snö.
Ett tips är att skaffa boende för alla nätter- så slipper du att sova i en rondell i snöstorm...
 
Skidåkningen är bra

När jag var där hade det precis dimpt ner typ två meter puder så åkningen var alldeles fantastisk. Vad jag vet så får den delen av alperna ganska mycket så snötillgången brukar vara väldigt bra. Även vid mindre mängd snö så tror jag det bjuds på bra blandad åkning, finns alltid nå't som passar och det finns mycket alternativ. Vi hyrde bergsguide, vilket starkt rekommenderas, och fick oss en jäkligt schysst eftermiddag inne bland lärkträden. Byn är mysig men utan större party dock.
 
Instämmer..

Hej,

Jag kan upplysa om att Serre brukar ha flest soltimmar av alla skidorter i alperna. Jag var där för 4 ar sedan i mars och vi kunde aka i bara t-shirts. Var guide hittade dock kall snö ända efter diverse strapatsrika klättringar.

Lärkskogen far man ej missa!!

Om snötillgangen är dalig kan man ju alltid ta en avstickare till La Grave.

I övrigt tycker jag att Serre har mycket trevlig akning med bra blandning av pist, skogsakning och lättillgänglig off-pist.

/stefan
 
Trevlig upplevelse

Var där i Januari 2001. Tjockt med snö på marken.:)

Bästa delen av skidområdet är åt Monetier hållet.
Finns gott om ytor att åka på.

Annars är liftsystemet ganska "plottrigt" och ganska mycket knappliftar. Man åker ju en del lift på en vecka och tillslut blir det ju trist att åka själv (har nån nåt tips på hur man gör om man vill åka två på samma pinne i en knapplift? Är det möjligt?) Men det var inte så värst mycket folk i backarna när vi var där, inga liftköer alltså.

Byns huvudgata är trevlig. Någonstans mitt på ligger ett litet, litet blått hus som hyser bästa krogen i stan, men den är så liten att det är fullt nästan jämt, tipset är att boka bord 3 dagar i förväg.

Det finns massor av närliggande skidorter där liftkortet gäller för en dag. Vi hade bil och kunde därför prova både Alpe d'Huez och Setriere. Sånt är kul.

Men det är ju lärkträden som gör Serre till den skidort det är idag.
 
Hej

Serre Chevalier är väl ett hyfsat system men kan vara snöfattigt. Kommer snöfallen från söder snöar det oftast i Serre och det området men om de kommer som de brukar dvs från nord, nord-väst så stannar snön längre norrut. Brukar vara bäst i Januari. Plus för skogsskidåkning men jag hade hållt mig längre norrut om jag varit dig! Det finns mycket bättre ställen.....

Mvh

Johan
 
Toppen med UCPA

Var i Serre Chevalier v 14 i år med UCPA. Både ort och arrangör rekommenderas. Det var åkning så man storknade. Första timmarna på dagen var det rätt hårdåkt, sista åken var nedre backarna mer snömos än sorbet... Men 25 grader i solen på lunchen är inte fel...
UCPA var juste upplevelse. Bor vid liften på toppmodernt center, allt ingår i det resonabla priset, inkl guide må-fr. Och de är förbaskat duktiga... Alla kategorier fick mer än nog åkning. Så inte orkade man med någon after ski direkt...
 
Dåligt med snö

Senaste två åren har Serre varit utan snö helt. Jag har vart där en gång och då var där snö och det var bra. Men andra ställen är åxå bra. Åk till nåt snösäkrare.

Kan avsluta att citera en skåning som hade varit där under fyra snötomma veckor "hur fan kan man vara så dum i huvvet att man väljer att åka till ett ställe (för att åka skidor) som skryter med 250 soldagar om året". De åkte till Les Arcs istället där jag var och pumpade puder så¨det stod härliga till.

Stalle
 
Heaven and Hell!

Serre kan verkligen vara både och!
Jag har spenderat ca 6 månader i Serre de 2 senaste åren och varit med om både solken 2 månader i sträck med mer sten än snö på berget, men också 2 meter nysnö under 3 veckor på en 3 meters bas!!!
Man kan verkligen inte säga "Åk dit i januari då är det bra!".
Det är bra ibland, och fruktansvärt kasst ibland, när vet ingen i förväg! Om södra alperna (inklusive serre) har bra med snö så är det dåligt i norr och tvärt om.
Generellt är det ändå säkrast i slutet på vintern (april) då det snöar mkt i alperna i allmänhet + att basen från hela vintern finns kvar!

//David
 
Vänta och se

Generellt kan man säga att vänta med att boka resa och se var snön faller nagonstans. Om nu snön kommer till Serre i rikliga mängder sa passa pa och ak dit, för det är en väldigt bra skidort.

/stefan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.