Lundhags Exa NNN BC eller Zandstra Blade med BC?

Sidoinställning

Det här med sidojustering kan diskuteras.
Om man som jag inte behöver det så är det rätt mycket enklare om det inte finns eftersom bindningsmontaget blir enklare och risken för att bindningen hamnar snett ute på isen elimineras. Har råkat ut för att jag körde ner mina Skyllermarks i en spricka varvid bindningen drogs snett, var inte helt optimalt att åka på den skridskon innan jag blev klok på vad som hade hänt.
Mittmonterat ger ju dessutom den fördelen att man kan skifta skridskorna om skärpan får sig en törn. Skarpslipat överallt är naturligtvis bäst men det är trots allt innerskäret som är viktigast.
Har man problem med mittmonterat så är det naturligtvis perfekt att ha möjligheten att justera även i sidled men det är inte säkert att det är en fördel för alla.

Visst mittmontering har sina fördelar men jag anser att de väger lätt mot de fördelar som möjlighet till sidoinställing ger
Jag började med att köpa skridskor utan sidoinställning och det ångrar jag Det går ju att åka med, men jag fick ingen bra åkteknik Kunde inte ta ordentliga ytterskär
Det blev mycket bättre när jag skaffade sådana där jag kunde justera bindningen i sidled
Det är naturligtvis svårt att veta innan man skaffar skridskor, om man är beroende av möjligheten till sidoinställning eller inte
Har man den, så kan man själv välja inställning så de passar
Har man den inte så är man ju fast med en inställning som förmodligen inte passar en
Jag är övertygad om att de flesta vill ha möjligheten till sidoinställning om de bara fick prova
 
Jag är övertygad om att de flesta vill ha möjligheten till sidoinställning om de bara fick prova

Och jag är övertygad om att dom flesta hade vunnit på att kunna finjustera i längsled vilket är svårt på en skridsko med möjlighet till sidojustering.

Bara att konstatera att det finns många parametrar som påverkar hur en skridsko upplevs varav sidojustering är en men långt ifrån den enda. Vad som är viktigt kan definitivt ändra sig allt eftersom man slipar på sin teknik och det som kändes rätt för några år sedan kanske inte alls känns bra nu ett antal hundra mil senare.

Sidojustering kan säkert vara bra för många men att hävda att "alla" skulle åka bättre om dom hade möjligheten tycker jag är att gå för långt.
 
Jag är ruskigt nöjd med Skyllermarks Röd. Gammal hockeyspelare så jag tycker att min åkteknik är ganska bra och jag tyckte att det var ett plus att kunna justera skenan. Jag har nu skenan ungefär mellan stortå och tån bredvid.

Mina skenor har inte rört på sig sedan 2013, tror jag efterdragit en eller två ggr kanske, så den risken känns liten. Tror det sitter nylockmuttrar och de rör ju inte på sig i första taget.
 
Visst mittmontering har sina fördelar men jag anser att de väger lätt mot de fördelar som möjlighet till sidoinställing ger
Jag började med att köpa skridskor utan sidoinställning och det ångrar jag Det går ju att åka med, men jag fick ingen bra åkteknik Kunde inte ta ordentliga ytterskär
Det blev mycket bättre när jag skaffade sådana där jag kunde justera bindningen i sidled
Det är naturligtvis svårt att veta innan man skaffar skridskor, om man är beroende av möjligheten till sidoinställning eller inte
Har man den, så kan man själv välja inställning så de passar
Har man den inte så är man ju fast med en inställning som förmodligen inte passar en
Jag är övertygad om att de flesta vill ha möjligheten till sidoinställning om de bara fick prova

Vad är ett "ytterskär"?
 
En skridskoåkare åker egentligen aldrig helt rakt fram utan antingen med innerskäret på skridskon i isen och svänger då lite inåt dvs i riktning mot stortån i en svagt böjd kurva, medan ytterskäret är när man åker på yttre kanten och svänger svagt i en kurva riktad mot lilltån.

Med ytterskär i början av skäret när man åker rakt fram sker en successiv pendling med överkroppen och benet där foten först går framåt inåt under kroppen samtidigt som man åker på ytterskär som kröker utåt.

Därefter förs överkroppen inåt dvs från stödjefoten och foten går över på innerskär samtidigt som den åker alltmer lateralt och benet sträcks och ger acceleration fram till avvecklingen av skäret.

Nästa fas är pendelfasen med foten som rör sig bakåt lite utåt och sedan framåt intill stödfoten innan isättningen. Pendelfasen kallas också stora D efter formen på rörelsen.

Att åka med ytterskär ger mindre motstånd i början av skäret där den andra foten trycker på och ger mindre statisk belastning av muskulaturen.

Det gäller att åka med överkroppen och huvudet på samma höjd och undvika att kompensera dålig teknik med balanskompensation med armarna.

Åk bakom en duktig åkare och härma. Överdriv knäböjningen för bättre kraft.

Thure
 
Jag är ruskigt nöjd med Skyllermarks Röd. Gammal hockeyspelare så jag tycker att min åkteknik är ganska bra och jag tyckte att det var ett plus att kunna justera skenan. Jag har nu skenan ungefär mellan stortå och tån bredvid.
Är ganska ny på långfärdsskridskor och har funderat lite på detta med sidojustering. Själv känner jag inget behov av det även om det vore kul att testa. Tänkte att det är just för att jag har spelat mycket ishockey. Ett hockeyrör går ju inte att justera i sidled utan åkaren får träna upp musklerna i ben och fotled för att placera skenan med rätt balans. Ofta knöt vi upp två och ibland tre hål på skridskorna för att träna upp balans och stabilitet i anklarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onsala-Magnus Bindningsalternativ Lundhags EXA Långfärdskridsko 3
steos säkerhetssele Lundhags EXA jacket Långfärdskridsko 2
Brune Omkonstruktion av Lundhags Norröra räddningslina Långfärdskridsko 15
fairgeek How to get sns binding on Lundhags t-skate? Långfärdskridsko 1
awistran Lundhags fleet Långfärdskridsko 4
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
Berges Lundhags Domintor NIS Långfärdskridsko 4
Brune Ersättaren till Lundhags Core? Långfärdskridsko 3
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
MartinOhlin Lundhags återkallar skridskopiken ”Core” Långfärdskridsko 0
fekki Lundhags T-skate Pro med NNN BC-Bindning? Långfärdskridsko 6
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
Joakim Ambrosson Lundhags Dominator NIS Långfärdskridsko 1
Laffe Erfarenheter av Lundhags T-skate Långfärdskridsko 4
joask202 Frågor om: Lundhags X-Arc Långfärdskridsko 0
Anders.Appelqvist En bra sak med Lundhags skridskor! Långfärdskridsko 5
Anders.Appelqvist Lundhags Dominator Långfärdskridsko 0
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
lq Lundhags Nordic: + / - Långfärdskridsko 0
marcusdk Strl Lundhags/Almgrens snabb !! Långfärdskridsko 14
Freddebergström Lundhags Nordic, fördelar/nackdelar? Långfärdskridsko 3
coolmanq Hur tar man bort vikten på Lundhags Pikstav vector? Långfärdskridsko 4
petmeu Modifiera Lundhags Nordic Långfärdskridsko 1
R-p Lundhags Delta eller Nordic ? Långfärdskridsko 2
david-d Is Lundhags stopping production of skates? Långfärdskridsko 1
Trilla lundhags snabb med löshäl? Långfärdskridsko 1
rannug Bästa dubbelpiken? Pikmakarn eller Lundhags? Långfärdskridsko 35
L.A. hur är lundhags cruise? Långfärdskridsko 1
Wisentdual Lundhags X-Pro och X-Arc Långfärdskridsko 8
Anders.Appelqvist Glapp, Lundhags duo som grundämne... Långfärdskridsko 3
elojanne Lundhags Delta & Vector, kvalitet eller skräp?? Långfärdskridsko 21
tiddelipom Ny skridskorygg från Lundhags? Långfärdskridsko 27
oberg_niklas Lundhags cruise Långfärdskridsko 1
europa12 Lundhags multi skate. Långfärdskridsko 2
ABL Lundhags Multiskate vs Duo !? Långfärdskridsko 1
thureb Lundhags T-Erminator Långfärdskridsko 40
erakopk Lundhags pikstav, fästa ihop Långfärdskridsko 5
Jonas.O Lundhags pikstavar Långfärdskridsko 5
mistral Lundhags Professional Mid Långfärdskridsko 6
duvillno Lundhags Cruise Långfärdskridsko 6
sandwichman Är Lundhags Multiskate bra? Långfärdskridsko 3
ajn Ny pik från Lundhags? Långfärdskridsko 5
L-Å Lundhags Cruise eller Zandstra Långfärdskridsko 1
mikaelb Fungerar skridskor för kängor (ex Lundhags Multiskate) Långfärdskridsko 1
lussekatten Lundhags SNS-pjäxor Långfärdskridsko 4
Brune Ny skridsko från Lundhags Långfärdskridsko 2
Henrik79 Lundhags Multiskate Långfärdskridsko 1
Kajsa2 Lundhags SVARTLÖGA Långfärdskridsko 1
smn Stabil pjäxa Långfärdskridsko 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...