Skippa köket, om ni vågar...

hej fjolla!!!

Jag kunde inte undvara att svara på ditt påhopp...

...1. Vad gör du om det ösregnar tre dagar i sträck???
...2. Hur är det med allemansrätten??? Får man hugga ner skog???
...3. Om det råkar vara eldningsförbud vad gör du då???
...4. Varför får inte jag använda mitt kök utan att vara en fjolla???
...5. Hur ska jag klara mig utan mitt kök på en cykelsemester utomlands där det inte är 100% säkert att man får älda brasor???

Jag undrar bara! ;}
Dan Hansen
 
Lämna inga spår filosofin

USA har en organisation som kallas "Leave No Trace". Deras filosofi hörs ju på namnet att man skall vara ute i naturen utan att lämna spår efter sig. Kolla in deras hemsida, http://www.lnt.org

Speciellt i fjällmiljö tycker jag att man skall vara aktsam om naturen eftersom de grenar som eldas upp är viktig energi som fjällmiljön behöver.

/Jonas U
 
Hellre vara en varm fjolla än en stelfrusen machotyp!

Att vara en sån där fjolla är inte alls så dumt. Jag bekänner mig villigt till denna skara. Då kan man få varm choklad eller nyponsoppa till lunch och varm pasta till middag. Eller varför inte potatismos med smält smör, korv, senap och ketchup? (Jag vet att ketchup inte växer naturligt under mossan i Sarek, men det skiter jag i.) Lite varmt att dricka innan man går ur den varma sovsäcken på morgonen hjälper också till att göra utelivet mysigt. Har man dessutom riktig tur när man kikar ut från sitt tält kanske man får se en macho typ som käkar kall gröt ur näverkåsa och tycker att han är helball, nära naturen och annat bjäfs. Har inte hänt mig än, men jag ser definitivt fram emot det.

Jag håller med om att köket inte behöver kosta en förmögenhet. Triangia och liknande kök fungerar utmärkt där det finns T-röd att tillgå, i alla fall när man inte måste smälta snö för sitt vattenbehov.

Rasmus Jansson, blygsam hedonist

PS. Hoppas att coola snubben inte hittar löv utan bara granbarr att torka sig med när den kalla gröten kommer ut ett halvt dygn senare... River gott, ahh!
 
HÄRLIGT!!!

Att det finns folk i detta land som vill ta debatt! Inte utan visst leende som jag konstaterar att 14 st svarat på min kaxiga öppning. Jag tycker det är bra att få veta hur andra människor tycker och tänker och inte bara resonerar kring tekniska facktermer och fakta. Roligt att ni ville vara med. Hoppas att vi syns ute!
 
Aluminium brinner inte allls!

Aluminium brinner inte eftersom att det är en metall.
Den kan möjligtvis hettas upp så mycket att den "förångas" men aluminium brinner inte vid några temperaturer
 
Nog för att pyromandiskussionen har spårat ur...

Aluminum brinner visst!

Jag antar att du inte har hört talas om termit - en militär (förbjuden enligt Genevekonventionen) brandbomb som består av järndioxid som syrebärare och aluminumpulver.
Brinntemperaturen är ungefär hälften av temperaturen i en kärnexplosion, och när denna bomb släpps brinner den genom betong i byggnader som om det vore smör och som du förstår tenderar den att även antända omgivningen. För att få igång reaktionen består tändsatsen vanligen av bariumnitrat och magnesiumpulver.

Civilt används denna termitblandning för att svetsa tågräls eller dylikt (förr i tiden) samt vid tex undervattenssvetsning vid stora konstruktioner.

Som slutprodukt bildas dialuminiumtrioxid (Al2O3) och det intressanta är att detta är vår planets vanligaste förening i jordskorpan! Vid utvinning av aluminium kör man termitprocessen "baklänges" och nu kanske du förstår varför aluminiumutvinning är energikrävande.

Skulle inte metaller brinna? Förutom magnesium och aluminium som nämnts ovan är det ju bara att börja rada upp; kalium, natrium, barium, strontium, litium... - alla används som färgämnen i nyårsraketer.

Att det skulle behövas en ingenjör för att reda ut saker och ting...
 
Alla är vi pyromaner...

...och en stor fet brasa eller liten kokeld är aldrig fel. Med den reservationen att man inte får elda överallt, bla många nationalparker är det förbjudet att elda i (dock ej Sarek). Visst kan man klara sig utan kök, personligen föredrar jag nog att ha med kök, om man inte går typ vandring på lågland under vår/sommar/höst eller liknande. Och hur man än gör måste man ju släpa med sig kokkärl som tar plats.
/Sarvi
 
Aluminium brinner inte alls!

Jag har kollat med forskningsansvarige på sveriges enda aluminiumverk och han säger att aluminium int brinner, och då gör det inte det
 
Jag tror jag ger upp...

OK, jag tror att det inte är någon ide att försöka övertyga dig. Kan bara nämna att jag själv samt mina pyromanintresserade scoutpolare brukade göra termiter samt inte minst "silverkrut" bestående av kaliumpermanganat (KMnO4), aluminiumpulver samt svavel under våra unga år.
Och nog fan brann det / small det...
Aluminium bidrar till mycket hög brinntemperatur i sprängämnen, även om detta i sig är av litet eller inget värde. De flesta sprängämnen brinner ju dock inte utan detonerar, främst är detta en säkerhetsaspekt men även pga sprängverkan för många (trinitrotoluen, populärt kallad trotyl eller TNT är ett exempel) av dessa är betydligt större samt inte minst billigare.

Jag tror att herr forskningschef sysslar med att utveckla höghållfasta och korrosionsbeständiga aluminiumlegeringar dagarna i ända (tex 60xx- 70xx-serierna) och inte att med lämpligt oxidationsmedel försöka sätta fyr på eländet.

Och om det var SAPA du ringde så kan jag bara säga så här, herr forskningschef där var på Armadan på KTH för någon vecka sedan. Och han visste inte skillnaden på en kondensor och en kondensator...
Något pinsamt eftersom det var en kondensor för fordonsbruk han visade upp som ett exempel på en produkt där deras aluminium med extremt god svetsbarhet används.

Please, take a course in elementary chemistry and physics.

PS. Tomtebloss brinner inte alls, det är bara en myt! De består ju av järnpulver och bariumnitrat - och som alla vet så brinner ju inte metaller... DS.
 
Förbränning av aluminium

Som förre insändare vidhåller så brinner aluminium utav bara h-e under speciella betingelser. Några tillägg bara: det är helt korrekt att en gryta eller en annan stor aluminiumpryl inte brinner om man tänder på den med en tändare eller stoppar den i lägerelden. Två saker är av speciellt stor betydelse vid förbränning av metaller (och allt annat också för den delen), förutom tillräckligt hög temperatur förstås: närvaro av oxidationsmedel samt kontaktytan med det oxiderande materialet i förhållande till den massa som ska förbrännas. Om oxidationsmedlet är luftens syre så brinner aluminium som bekant inte så lätt, men om det i pulverform blandas med ett lämpligt pulver (för mycket har redan sagts på denna sida angående det) så kan det brinna med hastigheter som överstiger svartkrutets med ett par tiopotenser! Om du inte tror oss och vill testa själv så gör det med stor försiktighet och skyll inte egen klantighet på förslagen här.

Detta lär man sig normalt i högstadiet. Så fram med gamla kemiboken och åt helsefyr med aluminiumverksgubben! (Nej, skojar bara. Han borde veta vad han pratar om egentligen. Förmodligen avsåg han förbränning av massiva aluminiumbitar i vanlig luft när han "upplyste" dig.)

Nästa gång du sitter vid en väl brukad lägereld så kan du nog hitta rester av aluminiumburkar. Åtminstone de tunnare delarna blir till vitt pulver (aluminiumoxid) efter ett tag. De har alltså brunnit upp! Dock har reaktionen gått sakta och inte utvecklat tillräcklig effekt för att bli självunderhållande och direkt observerbar. Som sagts tidigare rekommenderas fyrverkeripjäser om man vill se snabbare förbränning av metaller!
 
Mycket bra sammanfattning!

Skönt att få det här överstökat!
Tillräckligt har nu nog sagts om aluminiumets vara eller icke vara.

Den ursprungliga diskussionen var mycket roligare, håll fanan högt vördade don Corleone och de dem ett erbjudande de inte kan tacka nej till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
utter Kan jag skippa vindskyddet? Kök och brännare 8
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
Orpon Bästa Multifuel-köket 2020 Kök och brännare 58
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Örnsätrarn Ny gasbrännare till det mindre Trangia-köket (1liter) Kök och brännare 3
JMel Under köket på vintern Kök och brännare 9
Jmhe "Bästa" köket för hög höjd Kök och brännare 27
aksello vindskydd till köket, vad använder ni? Kök och brännare 1
Lasse Be Vindskydd till köket Kök och brännare 4
coccozz Bränsleflaska av annat märke än köket? Kök och brännare 22
L.A. Någon risk för köket? Kök och brännare 4
avslutatmedlemskap160620 Någon som testat detta köket? Kök och brännare 6
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
Staffan Andersson IKEA-köket Kök och brännare 24
avslutatmedlemskap1004 Bästa köket Kök och brännare 2
lumpi Någon som kan hjälpa med KAP köket? Kök och brännare 6
Staffan Andersson KAP-köket Kök och brännare 79
adventure_transport Kan man lämna kvar bränsle i köket? Kök och brännare 4
Broder Bob köket slocknar inte Kök och brännare 2
Nalla Var fins det Vedeldade köket Sierra? Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.