Propan eller Spritkök???

Jag ska köpa ett kök men vad???
Detta gör jag:
Cyklar långa sträckor, Vandrar länge, Ska snart börja paddla Kajak.
Jag vill ha ett kök som är lätt och pålitligt i hårt väder.
Hjälp mig!!!
 
Jag föredrar gaskök!

Hej

Cykla, vandra samt paddla är aktiviteter man främst ägnar sig åt sommartid. Ett gaskök är suveränt så länge temperaturen håller sig över nollan. Jag använder mitt gaskök även på vintern men då med hjälp av Primus Heat Pad. Det blir något bökigare på vintern men inte i närheten så bökigt som jag uppfattar att spritkök är. Ljudnivån är betydligt lägre med ett gaskök än med ett spritkök (typ MSR). Mitt gaskök är ett Primus Easyfuel, det är ett spindelkök med förvärmning som jag är väldigt nöjd med.

Mvh Henrik Davidsson
 
Multifuel

Jag tycker att du ska köpa ett multifuel-kök. Primus har bra sådana som du kan köra bensin, fotogen eller gas på. Den stora fördelen är ju att man alltid kan få tag på någotdera bränslet och således aldrig står utan. En annan fördel är att du kan köra på gas under sommaren och flytande bränsle under vintern då gasen är känsligare för låga temperaturer.

Viktigt när du väljer kök är stbilitet, funktionalitet och kvalitet. Jag tycker exempelvis inte att pumpen till bränsleflaskan ska vara av plast som många kök har. Bränsleslangen ska vara lång. Vid ojämnt underlag är detta nödvändigt för att kunna ställa brännaren plant.

Som avslutning kan jag säga att efter att ha gått igenom olika märken ligger Primus MFS mycket bra till. Ett annat kök som kan vara svårt att få tag i med separat bränsleflaska är Coleman. Nackdelen med detta kök är att det är krångligare att byta mellan olika bränsletyper. Är man nöjd med endast bensin är det dock mycket bra.
 
Sprikök är billigt, pålitligt och bra

Sprikök (Trangia såklart) är ett bra val, särskillt om du bara är ute på sommaren. Lite tungt att bära, spriten innehåller bara ca hälften så mycket energi per liter jämfört med bensin. Trangia är i det närmaste ljudlöst.

Gas är oftast bättre, lättare att reglera lågan och ger högre effekt, dessutom kan du använda vilka kastruller du vill (även om det oftast blir Trangia, dom är lättast. MSR Blacklite är lättast bland stekpannorna.)
Gas är dyrare i drift, speciellt om du använder Primus kök. Du kan dock använda Biltemas billigare gas till Primus om du skaffar en adapter (Markill gör såna, kostar 200:).

Bensin är också bra, bäst på vintern. Dessutom lätt och billigt att få tag på. Bäst går dock bensinköken på ren bensin, kostar ca 25-30 kr/liter på färgaffären. Många bensinkök låter illa, speciellt s.k. trattbrännare, detta kan lätt förstöra stämningen en stilla sommarkväll. Kontrollera ljudnivån innan du köper. Kolla också hur bra lågan går att reglera.

Själv har jag två bensinkök: MSR Whisperlite och Primus MFS.

Whisperlite:
+ Billigt, lätt, bra ljudnivå (mysigt väsljud), stryktåligt, hygglig reglering av lågan, självrensande (International- modellen), går ihopfälld ner i 1,5 liters Trangiakastrull, ganska bra effekt.
- Blir ganska sotigt, smälter sig långt ner i snön på vintern, hala kastrullstöd.

Primus MFS:
+ Bra reglering av lågan (den puffar och spottar på lägsta effekten, men det går!), stadigt, rejäl pump, blir inte sotigt, hög effekt på Bensin, smälter inte ner i snön speciellt snabbt, går i värsta fall på gas.
- Låter illa, många puptag krävs för tryck, höga lågor vid förvärmning (kräver mycket bränsle och är obehagligt i tältet). Dålig effekt och svårt att tända när man kör på gas.

Båda köken är bra, men för dina användningsområden skulle jag rekomendera Whisperlite.
 
Kök

Jag kan rekomendera Optimus Explorer no. 11.
Det är ett mkt. lätt kök, kan sättas i ett trangia om man vill, tar alla bränslen utom gas, är ganska billigt. En stor fördel jämfört med andra mulibränslekök såsom MSR och Primus multibränslevariant är att Optimus inte låter som en gasturbin utan är väldigt tyst vilket är behagligt om man vill njuta av naturen. En stor fördel är även att köket är utprövat och används utav svenska Fallskärmsjägarskolan, detta innebär att köket är mycket driftsäkert och robust.
 
Optimus och MSR

Har under min lumpartid gjort närmare bekantskap med optimus kök och gillar det, men måste ändå slå ett slag för MSR whisperlight International, som i mitt tycke är ett bättre kök för att:

1) Det är relativt billigt (runt en tusenlapp, aldrig mer)
2) Är, liksom optimus, tämligen tyst
3) Det är lätt att använda, inget "spill" med bränslen
och liknande. Bara att tända förvärmningsveken, och sedan släppa på bränslet.
4) Har aldrig klickat för mig.
5) Är lättare att bära.
6) Är lättare att rengöra.

Båda är emellertid bra kök, och själv finner jag dem båda vida överlägsna Primus "vad sa du?" MFS.

En bra grej med spritkök är annars miljöfrågan. Det är inte optimalt på hög höjd, eller i sträng kyla, och det känns lite low-tech, men funkar nästan alltid p.g.a. den enkla konstruktionen och är dessutom mycket mer miljövänligt, då ju spriten inte avger några farliga avgaser. Dessutom kan spriten nästan hällas rakt ut i naturen utan att ge några miljömässiga biverkningar. När spriten brinner blir det mest vattenånga som biprodukt.

Så, varför inte trangia?
 
Gasolkök fungerar i minusgrader !

Göran Kropp besteg Mount Everest med Primus gasolkök!

Det är helt klart minusgrader "där uppe"

/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bico Butan, propan, isobutan, ...? Kök och brännare 8
adventure_transport Skillnad Propan/Gasol? Kök och brännare 3
lromberg Köra gaskök på propan? Kök och brännare 11
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
KemperBoyd Vega eller Express Spider II? Kök och brännare 3
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Nordiska Motorcyklister Firemaple - Konstant sugiga eller otur..? Kök och brännare 6
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Jooohan Firebox, rostfri eller svart lackerad? Kök och brännare 3
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
D300 HA eller NS Kök och brännare 5
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
graylingman Buckla i pumpflaska - anledning till oro eller utbyte? Kök och brännare 8
insco Quietstove eller BernieDwag Kök och brännare 52
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
haiwa IsoPro eller PowerGas Kök och brännare 7
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
patrix Helios Jetboil eller bensinkök? Kök och brännare 8
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
pelka Tändare eller inte på brännare? Kök och brännare 32
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Daddy EtaExpress eller Crux/Crux Lite? Kök och brännare 20
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
justsafe Titankärl eller aluminiumkärl? Kök och brännare 20
mBengtson ETAPower EF eller Jetboil Helios Kök och brännare 14
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
mikeon ETApower eller Stormkök Kök och brännare 10
majjen Bensinkök (eller multifuel) Kök och brännare 48
majjen Stegjärn - eller inte? Kök och brännare 0
dsk Design? Kök slange eller alt på tanken? Kök och brännare 5
sommar07 mini-trangia eller biltema/ÖB's kök? Kök och brännare 33
BrittMarie Stor eller liten gasbehållare? Kök och brännare 39
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
Johan Höglund Nova eller Nova+ Kök och brännare 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...