Sovsäckskamrat?

Jag har en fråga till Johan Lorin angående din beskrivning av kök (http://www.utsidan.se/ddb/reportage/index/utrustning/mat/76.htm):

Har du sovit med köket i sovsäcken nån gång?

Personligen anser jag att hur mycket trevligare köket blir att jobba med på morgonen uppväger det inte att ligga och kela med ett kallt och hårt kök hela natten. Jag har hört folk som sover med många konstiga saker i sovsäcken, men ditt tips tar nog nytt rekord.

Tack för en annars väldigt bra artikel
/Andreas, utvilad uteliggare
 
Varför inte?

Har man bara köket i en påse för att slipa ev sot så är det väl inget problem, liksom att sova med tex kängorna i sovsäcken. Köket lär inte ta skada, skulle man lägga sig på det så märker man nog det (precis som en föräldrar tenderar att undvika ligga ihäl sitt lilla barn!)
 
Jovars

Jag betvivlar inte att det går undvika att fylla sovsäcken med sot. Jag betvivlar inte heller att det går att undvika att krossa köket heller. Vad jag däremot är emot är den överdrivna lusta att fylla sovsäcken med allehanda ting, som egentligen inte ska vara där. Pjäxor, vattenflaskor, blöta kläder ... och nu också KÖK. Man behöver ju en jättesovsäck för att rymma alla grejer. Och hur bra blir sömnen när man vaknar varje gång man vänder sig, för att man råkar lägga sig på någon av de grejer man har däri.

Bevara sovsäcken som ett sovutrymme, inte förråd (eller torkrum)!

/Andreas, sovsäcksnudist
 
Sängkamrat

Jag har numera slutat att sova med kläder, skor och sådant i sovsäcken då jag tycker att det är bättre att sova torrt och skönt. Torka kläderna får man göra på dagen när man rör sig... Ett kök som man måste hålla på och pjoska med (ha i sovsäcken) är inte ett vinterkök tycker jag. Fotogen är bra och det skall vara väldigt kallt innan det fryser (har jag aldrig varit med om i alla fall;-)
/Peter T
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.